Zbohom mäkkým 404-kám

Tibor Peták, 20. Október 2008

404 – Page Not Found bola praktika, ktorú niektorí SEO experti dlho zavrhovali. Spätné odkazy vedúce na neexistujúce stránky (server vracal http hlavičku 404) neprinášali webu odkazovú šťavu a teda boli to stratené možnosti.

Namiesto toho bolo doporučované, aby sa na akúkoľvek nenájdenú stránku ponúkal kód 200 – OK a stránkou, na ktorú bol užívateľ a aj robot presmerovaný bola buď hlavná stránka, sitemapa, alebo iná existujúca relevantná stránka. Tejto praxi sa práve hovorí soft 404 (mäkká 404-ka). Problém mäkkých 404 bol v použiteľnosti. Užívateľ netušil, prečo sa dostal na stránku, ktorá nezodpovedá (alebo len málo) tomu, čo pri kliknutí očakával.

Riešením sa zdala byť soft error page (mäkká chybová stránka). Čiže server namiesto 404 – Page Not Found presmeroval pomocou 301-ky užívateľa a teda aj robota na existujúcu stránku (soft 404), ktorá ale obsahovala chybovú hlášku. Spojilo sa užitočné s dobrým. Užívateľ dostal oznam, že jeho požadovaná stránka už neexistuje a spätné odkazy sa započítali pre chybovú stránku (trebárs error.php alebo 404.html). Sprostredkovane cez odkazy v menu sa odkazová šťava dostala aj na ostatné stránky webu.

Vyhľadávač však anchor text spätných odkazov a odkazovú šťavu započíta pre Error stránku, čo potom môže spôsobiť, že sa Error stránka začne na isté kľúčové slová umiestňovať vo vyhľadávaní. A to teda nikto nechce. Ideálne by bolo, ak by ste pre užívateľa a robota mohli servírovať vlastnú upravenú 404-ku, ale odkazová šťava by bola po odkazoch posielaná ďalej na web.

Podľa posledného vyjadrenia Googlu sa tomu tak deje (môže diať):

We aim to understand as much as possible about your site and its content. So while we wouldn’t want to show a hard 404 to users in search results, we may utilize a 404’s content or links if it’s detected as a signal to help us better understand your site.

Snažíme sa pochopiť o vašom webe a jeho obsahu čo najviac. Takže, i keď by sme neradi podsúvali užívateľom vo výsledkoch hľadania tvrdé 404-ky (klasické 404-ky), v prípade, že to považujeme za signál pre lepšie pochopenie vášho webu, môžeme obsah alebo odkazy takej 404-ky vyhodnotiť.

Otázkou je akú časť odkazovej šťavy bude presúvať na ostatný web (pravdepodobne menej ako pri presmerovaní 301) a aké signály to spustia. Inak Google to s tvrdými 404-kami myslí naozaj vážne. Vo webmaster tools v sekcii Web Crawl vám Google okrem oznámenia, na ktoré URL adresy server vráti 404-ku, aj presne ukáže, z ktorých stránok je toto URL odkazované. Nie je už potom nič ľahšie, ako si tento zoznam stiahnuť, daných webmástrov kontaktovať a požiadať ich o zmenu chybných odkazov.

Google okrem toho podporil používanie tvrdých 404 tým, že vydal widget – Custom 404 page (hľadajte vo Webmaster tools – Tools – Enhance 404 pages). Tento widget v prípade, že sa užívateľ ocitne na 404-ke, hľadá preklepy v URL adresách a ak nájde, ponúka užívateľovi správnu adresu. Do plusu, aj keď sa preklep nenájde, používateľ má možnosť použiť vyhľadávanie na webe.

EDIT (21.10.): Vo Webmaster tools zatiaľ nie je dostupný výber slovenčiny, ale, ako poukázal HogoFogo z T-Design, stačí vo widget-e prepísať jazyk v tomto riadku:

var GOOG_FIXURL_LANG = ’sk’;

PS: Nič sa nemení na tom, že pokiaľ existuje nové umiestnenie pre obsah respektíve viete, ktorý obsah chcel užívateľ nájsť (napríklad pri preklepoch v URL), 301 redirect na hľadanú stránku je lepším riešením.


Podobné články / mohlo by vás zaujať:
  • Tento článok je tak ojedinelý, že nemá páru.

14 komentárov k “Zbohom mäkkým 404-kám”

1. Marko Kolar píše:
Október 20th, 2008 at 4:44 pm

v poslednom case mam pocit ze Google nevie co nam povedat…. je to vsetko nejasne… neuplne… o nicom :)
ale clanok dobry… pridavam na vybrali.sme

2. ShaiMagal píše:
Október 20th, 2008 at 5:19 pm

Jedine, co jsem pochopil, je tema. Tzn, chybovy kod 404. To je vse, co jsem po precteni clanku zjistil.
– chaoticky napsane
– nic nerikajici


sry, cejtim to tak…

3. tybi-admin píše:
Október 20th, 2008 at 6:09 pm

Shaimagal, spíš já bych se ti měl ospravedlňovat. Škoda jen, že se ti nechtělo na ty věci ptát, možná by to pomohlo i jiným…

4. Freddy píše:
Október 21st, 2008 at 2:05 am

V podstate je vsetko vyssie povedane logicke. Bolo to jasne uz v 2007, alebo aj v 2004. Takze ci Google v poslednej dobe k tomu nieco povedal alebo nie, je celkom bezpredmetne…

5. tybi-admin píše:
Október 21st, 2008 at 9:12 am

Freddy, čo bolo jasné už v 2004? Že k sledovaniu odkazov na 404-ke dôjde? Tak jasné to nie je. Prečo by si mal získavať odkazovú šťavu za niečo, čo už na tvojom webe neexistuje?

Skôr než to, čo Google k tomu povedal, je zaujímavé, čo Google k tomu urobil. Vo Webmaster tools informácia o spätných odkazoch, ktoré vedú na neexistujúce stránky, je pre mňa veľmi užitočná.

6. HogoF0G0 píše:
Október 21st, 2008 at 10:25 am

k tým jazykovým verziám – vo widgete stačí prepísať jazyk na sk

var GOOG_FIXURL_LANG = ‘sk’;

7. tybi-admin píše:
Október 21st, 2008 at 11:26 am

HogoFOGO, a sakra… že mi to nenapadlo. Vďaka za info, máš u mňa odkaz. ;)

8. Roman píše:
Október 21st, 2008 at 4:59 pm

Na rozdiel od Shaimagala si myslím, že tento článok je zrozumiteľný a sú v ňom minimálne dve užitočné veci. 1. Že si treba upratať 404ky.. a čo k tomu treba. 2. widget. Síce som obe poznal a widget už aj používam, ale to prvé akosi zanedbávam, asi to dám do zoznamu povinných prác. ;-)

9. Okuin píše:
Október 24th, 2008 at 1:03 pm

JJ, je to dobry clanok, ani ja som sa 404 doteraz moc nevenoval, nechaval som to na uzivateloch.. ale asi sa niekedy oplati sa s tym pohrat..

10. vlado píše:
November 14th, 2009 at 10:23 pm

chcem sa spytat .. mozno hovadina .. ale keby som smeroval chybove stranky cez header() v php a ErrorDocument 404 v .htaccess na http://www.domena.sk/?error ??? potom by asi google bral celu domena.sk za chybovu ..nie??

11. tybi-admin píše:
November 16th, 2009 at 11:43 am

Vlado, nie, prečo by to tak malo byť? URL, ktoré existuje, normálne zobrazí svoj obsah. A URL, ktoré nemá obsah / stránka neexistuje, sa presmeruje na http://www.domena.sk/?error

12. frankye píše:
Január 8th, 2010 at 2:26 pm

Hm… a čo z izerátmi? Mám zopár webov, kde je dost inzercia a hlavne sa dost obmiena. Stále neviem prísť na spôsob, ktorý by vyriešil problém so zrušenými stránkami …ako to riešite?

13. tybi-admin píše:
Január 14th, 2010 at 2:18 pm

frankye, presmerovaním 301.

14. frankye píše:
Február 4th, 2010 at 2:57 pm

Na hlavnú stránku?
Denne niekolko 100 az 1000 inzerátov?
Ani neviem ako by som to dokázal zautomatizovat ..mam presmerovat 404 na 301?
Nie je to problem?

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!