Martin Botťánek: Typológia kľúčových slov v search engine marketingu

Tibor Peták, 1. August 2008

Pri PPC ako aj pri SEO sa stretneme s rovnakou dilemou. Aké kľúčové slová použiť resp. na aké slová stránku optimalizovať? Na prvý pohľad nie je na výbere zopár slov nič komplikované. Všetko sa ale zmení ak si uvedomíme, že:

  1. Rôzni ľudia hľadajú to isté pomocou rôznych kľúčových slov
  2. Rôzne kľúčové slová sa spájajú s rôznymi fázami nákupného procesu

A presne kvôli tomu by prvým krokom akejkoľvek SEM kampane (je jedno či ide o PPC alebo SEO) malo byť vypracovanie detailného plánu kampane s dôrazom na ciele, ktoré chceme dosiahnuť. Konečné ciele môžu byť v podstate iba dva, a to buď podpora značky alebo podpora predaja.

Od typu tohoto ciela sa bude ďalej odvíjať:

  • spôsob komunikácie
  • veľkosť potrebného rozpočtu
  • a samozrejme výber kľúčových slov

Ako v SEM kategorizujeme kľúčové slová?

Kľúčové slová delíme do nasledujúcich troch kategórií:

  • Head
  • Tail
  • Branded

Head ako aj tail kľúčové slová majú svoje využitie v rôznych fázach nákupného procesu, zatiaľ čo úloha branded keywords je prevažne navigačná.

HEAD kľúčové slová

Head keywords predstavujú často hľadané, zpravidla jednoslovné všeobecné výrazy. Dobrým príkladom sú slová ako hotel alebo obrazy. Head kľúčové slová sú charakteristické vysokou konkurenciou a vyššou priemernou CPC, čo samozrejme vplýva aj na výsledné ROI.

Head kľúčové slová

Na obrázku si všimnite ako je návštevnosť z Google AdSense (content targeting) výrazne kvalitnejšia než tá z organického head slova obrazy. Inzerovaním na takéto kľúčové slová môžeme získať vysoký počet návštevníkov, ale či sa to vôbec oplatí, je už na odbornom zvážení.

TAIL kľúčové slová

Termínom tail keywords označujeme veľmi konkrétne, 2-5 slovné spojenia. Ide o frázy ako napríklad hotel v Bratislave blízko letiska alebo ako vidieť na obrázku nižšie, predaj obrazov štefan bubán.

Tail kľúčové slová

Frekvencia tail kľúčových slov býva často veľmi nízka, niekedy len 1-2 krát do mesiaca. Zvyčajne sú to ale slová, ktoré sú vyhľadávané v posledných fázach nákupného procesu a vyjadrujú jasný kúpny zámer.

BRANDED kľúčové slová

Ako branded označujeme také hľadané výrazy, ktoré v sebe obsahujú názov firmy alebo značku produktu. Ide o slová ako obrazy-antik alebo www obrazky-antik sk. Ich úloha v SEM je prevažne navigačná. Väčšine užívateľov robí problém zapamätať si presnú adresu stránky a ak sa chcú na stránku vrátiť použijú veľmi často práve niektorý z vyhľadávačov. Toto tvrdenie podporuje aj údaj o percente nových návštevníkov stránky.

Branded kľúčové slová

Pre zaujímavosť uvediem ešte výsledky prieskumu uskutočneného spoločnosťou Enquiro Research, o ktorom som nedávno informoval na svojom blogu. Z výskumu vyplynulo, že inzerovanie na branded kľúčové slová so sebou prináša veľmi konkrétne výhody a to najmä v kombinácií so SEO.


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

8 komentárov k “Martin Botťánek: Typológia kľúčových slov v search engine marketingu”

1. Roman píše:
August 1st, 2008 at 1:29 pm

V prípade ak má ísť o článok určený ako úvod do problematiky, dával by som si pozor na (ne)samozrejmost niektorých výrazov. “Head kľúčové slová sú charakteristické vysokou konkurenciou a vyššou priemernou CPC, čo samozrejme vplýva aj na výsledné ROI.” Nie každý musí vedieť čo je to ROI či CPC a tým pádom mu môže uniknúť dôležitá pointa tejto vety. Inak je to slušne a vecne napísané, a niekomu čo začína s PPC reklamou to môže pomôcť zorientovať sa.

2. Tom@S píše:
August 1st, 2008 at 5:02 pm

Pekne napisane Mato ;)
Tybi to pismo je naschval take prtave?

3. Okuin píše:
August 1st, 2008 at 5:21 pm

tybi sa vyvaluje niekde v azii a je mu pravdepodobne jedno, ze je to pismo prtave :D

4. Martin Botťánek píše:
August 1st, 2008 at 7:40 pm

Roman, mas samozrejme pravdu. Teraz s tym uz asi nic nespravim, ale nabuduce sa skusim polepsit :D

P.S Pisane to bolo vo Worde, asi sa Tybimi nechcelo hrat s opravovanim formatovania, co sa mu ani necudujem ;)

5. depi píše:
August 1st, 2008 at 11:34 pm

Pismo je na tomto blogu u mna prtave odjakziva. Clanok je fajn, dufam, ze bude aj nejake pokracovanie. A hej, ktovie ako sa ma tybi, ani na cestovnypas.sk nic nepise.

6. tybi-admin píše:
August 4th, 2008 at 9:12 am

Prepáčte, ale naozaj sa mi nechcelo hrajkať s formátovaním, bolo toho ešte dosť čo vybavovať. Článkov o PPC a rozbore kľúčových slov bude určite viac.

Depi, práve píšem články o prvých dňoch na Bali. ;)

7. Piki píše:
August 4th, 2008 at 7:40 pm

Nuž, pekné čísla. Zdanie odborného textu tu je.

Ale s nulovou vypovedacou hodnotou. Z pohľadu štatistiky, akou chybou merania sú čísla zaťažené? Evidentne nejde ani len o priemer z troch meraní ;-) Ak by bola použitá aspoň týždenná kumulácia tak by mohlo ísť o priemer z 4 hodnôt…, hm, ale to by sme z tých 277 návštev mali vzorku 70 návštev a to sa o homogénnosti vzorky veľmi hovoriť nedá.

Nechcem spochybňovať tvrdenia uvedené v článku. Len spochybňujem predvedené argumenty, ktoré tie tvrdenia majú podoprieť. Podopierať tvrdenia štatistikami s 277 návštevami za mesiac je… divné.

8. pixo píše:
Február 5th, 2010 at 1:15 am

“Väčšine užívateľov robí problém zapamätať si presnú adresu stránky a ak sa chcú na stránku vrátiť použijú veľmi často práve niektorý z vyhľadávačov.”

Toto je dedukcia? Znie to rozumne, sám občas podobne postupujem (ak stránku nedájdem), ale určite nezadávam domena.tld

Z praxe mám trochu iné poznania. A síce, že ľudia zadávajú adresy web stránok napr. do google, pretože nepoznajú rozdiel medzi riadkom adresa v prehliadači, a inputom na stránke vyhľadávača (ktorý majú ako homepage – a to nie vždy) :)) Úsmevné.

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!