Námet na článok som získal zo SEO fóra, kde sa niekto pýtal, či je pridávanie vlastných odkazov (z pohľadu webdesignéra) do šablón tvorených web stránok kóšer, prosto či je to legitímny spôsob budovania spätných odkazov.

Kóšer, či nekóšer… je to vec názoru. Isté však je, že webdesign je vďaka tejto možnosti rajom pre offpage optimalizáciu… Webdesign firmy sa väčšinou uspokojujú s jednoduchou schémou – odkaz sa vloží do footer-u šablóny, takže sa ten istý odkaz s tým istým anchor textom (trebárs Bubusoft) objavuje na každej stránke webového projektu. Pokročilejší sa potom ešte dostali k tomu, že ako anchor dávajú Bubusoft webdesign, aby získali dajakú váhu pre kľúčové slovo webdesign. Novinkou je zistenie, že v súčasnosti sú kvôli sitewide charakteru týchto odkazov obe tieto snahy platné tak veľké kulové.

Vysvetlenie: Sitewide odkazy sú odkazy po celej “šírke” webu, teda odkazy, ktoré sú na každej stránke jedného webu. V širšom zmysle sa môže myslieť aj napríklad na každej stránke nejakej časti webu (na každej stránke subdomény alebo na každej stránke niektorého adresára).

Z posledných pozorovaní vyplýva, že Google okresal váhu takýchto odkazov na minimum. Pred tým sa váha sitewide odkazov prirovnávala sile jedného odkazu z tej najrelevantnejšej stránky webu alebo sile stránky s najvyšším PageRank-om. Dnes už to určite neplatí. Niektorí si dokonca vysvetľujú pokles toolbar PageRank-u pri nedávnom PR update práve tým, že majú väčšie množstvo sitewide backlink-ov, ktoré boli devalvované. Ak ste stratili PR aj vy, overte si túto možnú príčinu.

Prečo by nemali sitewide odkazy niesť žiadnu (resp. minimálnu) váhu? Ak článok odkazuje na inú stránku, znamená to, že tie stránky spolu pravdepodobne súvisia, čiže je to hodnotná informácia pre Google. Sitewide odkazy sú naopak z hľadiska určenia relevancie medzi stránkami na nič, pretože to nie sú unikátne vybrané súvisiace stránky.

Čo z toho vyplýva?

Rada pre webdesign firmy

Svoj podpis v podobe spätného odkazu vložte iba na úvodnú stránku tvoreného projektu. Paradoxne je menej v tomto prípade viac.

Rada pre kupcov odkazov

Ak vám ide o prínos pre Google, nekupujte sitewide odkazy. Najlepšie zobrať dva odkazy: jeden na hlavnej stránke (alebo na tej, ktorá má najvyšší PageRank) a jeden na najrelevantnejšej podstránke. U oboch odkazujte na iné vaše URL a vždy s príslušným (teda rozdielnym) anchor textom.

Rada pre majiteľov stránok

Ak nemusíte – ak to nie je v zmluve, či už písomnej alebo ústnej – sitewide odkazy smerujúce na iné stránky nepoužívajte.

Komentáre

  • nasavin

    11.12.2007 18:35

    oukej, pekny clanok.. a aky mas nazor na odkazy v ramci jednej domeny (inner links)? aj co sa tyka napriklad podadresarov, subdomen? Tam to asi platia ine pravidla, ci nie?

    Odpovedať
  • tybi-admin

    11.12.2007 20:52

    Oukej, ďakujem… :)

    Dobrá otázka… sitewide odkazy na vlastné stránky sú prirodzené. Ale do navbarov môžeš dať anchor text, aký len chceš, odkazovanú stránku tým neposíliš (posíliš veľmi málo).

    Je to dobré napríklad aj z toho dôvodu, že v opačnom prípade by mal každý navbary debilne prepchané opakujúcimi sa kľúčovými slovami.

    Odpovedať
  • predcasna ejakulacia

    05.12.2011 10:34

    Este stale plati toto pravidlo, ze sitewide odkazy sa neoplatia kupovat? mam celkom zaujimavu ponuku, tak neviem, ci to mam zobrat..

    Odpovedať
  • pujcka

    05.12.2011 10:35

    Co je to teda ten sitewide odkaz?

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *