SEO = sociológia evolúcie optimalizérov

Tibor Peták, 4. November 2007

Zahrám sa trochu na sociológa a pokúsim sa rozdeliť SEO komunitu na typické skupiny. Zvolil som jediné kritérium – pokročilosť v názoroch na SEO. Podľa tohto kritéria vzniknú štyri tábory:

1. Prvá skupina je tá, ktorá žije ešte v SEO-praveku.

Domnieva sa, že nacpať milión kľúčových slov do meta keywords a description je to, čo ich dostane na prvé miesta vo výsledkoch Google.

Typický člen skupiny je webdesignér, ktorý sa po piatich rokoch tvorby flashových web stránok dozvedel niečo o SEO, kúpil si SEO knihu z roku 1999 a teraz žerie všetko, čo sa v nej píše. Tento jedinec, riadiac sa mottom „na internete je všetko“, potom väčšinou začne hľadať po univerzálnych optimalizačných programoch. Ak nemá šťastie na tie lepšie (samozrejme tiež pekné hovadiny), tak príde k programu, ktorý ho bude upozorňovať na to, že hustota kľúčových slov na stránke nie je dostatočná (nie je aspoň 20%) alebo, že nemá vyplnené meta author, apod. Tvorí potom horšie weby ako pred tým.

Chybou tohto človeka je to, že sa pustil do niečoho, čo sa vyvíja každou minutou a čas na sledovanie tohto vývoja nemá. Optimalizácia pre vyhľadávače je asi jediný bizáč, kde platí, že vedieť málo je horšie ako nevedieť nič.

Táto skupina je pre svoje okolie dokonca nebezpečná, pretože sa oháňa svojimi dlhoročnými skúsenosťami v oblasti webdesignu.

2. Pre-Intermediate skupina si uvedomuje, že meta keywords sú nanič.

Predpokladá však, že nákupom domény typu super-domena-s-klucovymi-slovami.sk prerazí.

Člen tejto skupiny už sleduje nejaké to SEO fórum alebo SEO blog, ale väčšinou neprispieva. Tým pádom síce už dostáva čerstvejšie informácie, ale stále nechápe podstatu celej optimalizácie (nevie si vybrať zo spleti rôznorodých informácií). Preto si vytvorí chybný názor, že keď je použitie kľúčových slov dobré, treba ich použiť všade a čo možno najviac.

Po onpage optimalizácii, ktorá v jeho prevedení presne zapadá do definície keyword stuffing-u, jeho offpage optimalizácia spočíva v registrácii do tisícok vyhľadávačov a katalógov nehľadiac na podiel vyhľadávača alebo kvalitu katalógu.

Táto skupina je pre svoje internetové okolie ešte nebezpečnejšia ako tá predošlá, pretože už pozná niektoré praktiky optimalizácie (vypadá múdro), ktorými argumentuje, i keď trebárs úplne zle.

Čo je chybou tejto SEO kasty? Ešte sa nenaučila dosť… Mala by svoje domnienky testovať a zatiaľ by nemala robiť pre iných.

3. Skupina “Revolučné hnutie” neverí, že description zvyšuje mieru prekliku.

Typickým predstaviteľom tejto skupiny je pomerne nový optimalizér (trebárs už aj expert), ktorý si prešiel prvými 2 fázami, pochopil, o čom SEO je a chce z toho veľmi rýchlo a veľmi veľa zarobiť. Nie je ochotný sa babrať s description-ami, keď mu žiadny signifikantný osoh neprinesú. Nerobí nič, čo neprinesie výrazné zlepšenie v rankingu.

Tento optimalizér, aj keď pre svojich klientov podáva možno dokonalé whitehat SEO, v osobnom živote však inklinuje k blackhat technikám. Väčšinou je majiteľom niekoľkých desiatok dobre znejúcich (sexy) domén, pretože dúfa, že na nich zarobí. Testuje nielen to, čo sa na fórach hovorí, ale vymýšľa vlastné veci.

Kde sa u neho stala chyba? Robí toho veľa, ale nič poriadne. Omnoho viac by získal, keby sa zameral max na dva-tri projekty.

4. Poslednou skupinou sú SEO experti – Starí vlci :).

Títo mazáci dôkladne sledujú a testujú vývoj v branži a je im nad slnko jasnejšie, že meta keywords sú ignorované. Zdôrazňujú však význam meta tagu description pre zvyšovanie miery prekliku.

Predstaviteľ tejto skupiny je väčšinou dlho uznávaný optimalizér, ktorý začal ešte v časoch, keď meta tagy kraľovali. Ide naplno s vývojom, ale je u neho cítiť istá rigidita (ťažko mení svoje zvyky). Bol zvyknutý písať perfektné meta descriptiony, preto keď prišiel na to, že už pre SEO význam nemajú, vysvetlil ich písanie tým, že jeho dobré popisy budú lákať viac preklikov.

Rovnako je pre tohto jedinca typické, že tvrdí, že meta keywords využíva ako reminder (pripomienku) kľúčových slov, pre ktoré danú stránku optimalizuje. Toto je zase iba ďalší znak toho, ako sa nevie oslobodiť od svojej dlhoročnej rutiny. Veď predsa kľúčové slová musí mať uložené niekde inde a v podrobnejšej podobe.

Kde je jeho chyba? V slabej prispôsobivosti…

Do ktorej kasty patríte vy?


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

20 komentárov k “SEO = sociológia evolúcie optimalizérov”

1. Martin Vasko píše:
November 4th, 2007 at 10:39 am

Podľa tohto rozdelenia som niečo medzi treťou a štvrtou “kastou”. Aj keď si myslím, že som iba Pre-intermediate.

2. Peter píše:
November 4th, 2007 at 1:00 pm

Veru veru, mal si pouvadzat slovenske priklady ;))

3. SEO píše:
November 4th, 2007 at 9:25 pm

Tybi toto je perfektný članok. Pozdrav od slovenského SEO vlka. Auuuuuuuu

4. tybi-admin píše:
November 4th, 2007 at 9:54 pm

No… SEO vlk by vedel, že sa nespamuje blog iného SEO vlka. Prihlasuješ sa vždy pod inou doménou a mám pocit, že to robíš kvôli link buildingu. Uvedomuješ si, že vidím tvoju IP adresu? A že tvojím odkazom je priradený atribút nofollow?

5. Martin Vasko píše:
November 4th, 2007 at 10:07 pm

Prepáč, že sa do toho miešam, ale o nofollow-e by sa dalo tiež pokecať.
http://www.sovavsiti.cz/weblog/61/pohadka-o-nofollow-1

Článok je, ale veľmi dobrý. Odporúčam prečítať podrobne.

6. SEO píše:
November 4th, 2007 at 10:14 pm

SEO vlk nespamuje, ale si voli spravnu online.dot identitu k teme nie kvoli linkbuildingu, ale kvoli vyjadreniu nazoru na blogu, kvoli tomu su blogy. Tybi samozrejme všetkeho som si vedomý a rad blogujem a vyjadrujem svoj nazor. Viva new blogocracy.

7. tybi-admin píše:
November 4th, 2007 at 10:53 pm

SEO… OK, som rád za každý komentár, naozaj. Ale ocenil by som, ak by si vystupoval pod jedným menom a doménou, aby aj ostatní vedeli, že ide o toho istého človeka. Dík.

Martin Vasko… to by sa teda naozaj dalo :). Možno v ďalšom blogposte…

Peter… heh, nestačilo toto: http://blog.seochat.sk/2007-09-16/hodnotenie-seo-na-slovensku/ ?

8. Seo inside píše:
November 5th, 2007 at 5:28 am

nebudem to brat osobne :-)

9. rony píše:
November 5th, 2007 at 1:44 pm

Ako vzdy, rozdelenie je skor v skutocnosti nejasne a akosi vobec nepostihuje to, ze SEO sa neda robit ako “oddeleny” biznis a rovnako sa asi neda robit odpocutymi a tristokrat skomolenymi postupmi.

SEO neexistuje :-) iba sa o SEO snazime :-)

10. Seo inside píše:
November 5th, 2007 at 2:02 pm

rony: uplne suhlasim preto by teoreticky 3 mala byt nad 4 :-))))

11. tybi-admin píše:
November 5th, 2007 at 3:23 pm

SEO inside… neber to osobne ;). Inak to číslovanie neznamená, že 4 je lepšie ako 3. Má to označovať vývoj v čase. Aj ty, aj ja pravdepodobne skončíme ako rigidní neprisposobiví hlupáci :))).

Rony… ty máš kuráž :))) – Prísť na SEO blog a vyhlásiť, že SEO neexistuje. Citujem z Červeného trpaslíka: “To je jako kdyby si šoupnul svoje nádobíčko lvovi do tlamy a trel mu rozkrok mokrou dýmkou.” :))) Samozrejme pochopil som, čo si tým myslel… a v určitom zmysle máš pravdu.

12. Lev bez hrivy píše:
November 5th, 2007 at 4:04 pm

No a este skupina 5: Ludia, ktori na nejake SEO zvysoka kaslu a snazia sa len o tvorbu kvalitneho obsahu… a cuduj sa svete, maju hromadu kvalitnych spatnych odkazov. (Tym nemyslim svoj blog, ten je len take blabolenie.) Take prirodzene SEO.

13. Tweety píše:
November 5th, 2007 at 6:29 pm

Zdravim Slovensko,
diky Martinovi Vaskovi jsem se dozvedel o tomto zajimavem zdroji. Vitej v me RSS ctecce.

Tybi: do jake kategorie by ses zaradil ty?

14. tybi-admin píše:
November 6th, 2007 at 10:25 am

Lev… ľudia, ktorí zvysoka kašlú na SEO, nepatria do SEO komunity, takže…

Tweety… Nepozdravuj Slovensko, protože možná bydlíme vedle sebe (bydlím v Praze) :).

15. Lev bez hrivy píše:
November 6th, 2007 at 1:40 pm

Hoho, ja som nemyslel ľudí, ktorí o SEO nepočuli alebo to nikdy nesledovali. Práveže som myslel informovaných, ktorí ale zvolili mnou popísanú stratégiu. Hm?

16. Seo inside píše:
November 6th, 2007 at 2:35 pm

pozri, ak urobis najlepsi obsah na svete na nejaku temu a vyseries sa na seo. Tak ten s tym druhym najlepsim obsahom ta presti tak ze si ani nepuknes. Hovorme trebars o fraze prague hotels (bratislava je slaby odvar :-) )Skus sa dostat na 1 miesto len skrz obsah :-) Ak to dokazes tak … hm vlastne to nedokazes :-)

17. feri píše:
November 6th, 2007 at 6:48 pm

zaujímalo by ma prečo to celé rozdelenie máš spravené len podľa kritéria využívanie meta keywords a description ????

To je akože SEO len o tom alebo čo???

18. tybi-admin píše:
November 6th, 2007 at 8:47 pm

Lev… neviem, kde som napísal, že sa trebárs tretia alebo štvrtá skupina nesústredí na obsah. Na druhú stranu, ak niekto ovláda SEO a kašle naň, tak ho neviem nazvať ničím iným ako hlupákom. Aj keď má niekto killer content, prečo z neho nevyťažiť maximum?

SEO inside… Prague Hotels? Stačí sa zaregistrovať do tisícov vyhľadávačov, či nie? :))) Rado, prečo si uviedol tento príklad? Ak si moja konkurencia, radšej sa rýchlo priznaj, určite sa dohodneme :))).

Feri… dobrý postreh… odpoveď: pretože tento text vznikol ešte keď som písal o meta description a jeho (bez)významnosti. Nie, práveže SEO určite nie je o meta tagoch. Avšak paradoxne znalosť toho, o čom SEO nie je, delí SEO komunitu na expertov a tých ostatných.

Tento článok je iba akýmsi úletom, nemá žiadnu nutričnú hodnotu :).

19. Johny píše:
November 11th, 2007 at 2:01 pm

Ja som tento článok bral ako srandu, ale dnes patrí ešte toľko ľudí, čo sa oháňajú slovíčkom SEO do tvojej prvej skupiny, že mi zamrzol úsmev na tvári.

Na druhej strane, popri takých ľuďoch je to dobré, aspoň sa tí schopnejší nemusia toľko snažiť.

20. Seo inside píše:
December 25th, 2007 at 1:37 am

No tybi zatial konkurencia nie som ale čochvíľa budem :-) teda ak ma opäť nechytí cestovateľská horúčka a nevybodnem sa na všetko na pol roka.

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!