Na Slovensku sa SEO aspoň nedémonizuje

Tibor Peták, 18. December 2008

Jedna z dobrých vecí na tom, že na Slovensku prakticky neexistuje diskusia o SEO (ale ani o iných oblastiach internetového marketingu), je absencia nekvalifikovaných názorov. Viem, viem… zvrátený názor, ale stačí sa pozrieť, čo vymýšľajú v susednom Česku a som skoro rád, že veľké portály sa u nás k téme nevyjadrujú.

Rok čo rok sa na českom webe nájde niekto, kto zo SEO urobí démona modernej internetovej doby. Neviem si predstaviť, aký amok by ma chytil, keby Živé.sk napísalo podobný článok, ako vyšiel na Lupa.cz: Proč musí Google zemřít? Aby démoni SEO prchli? Názov článku by mohol byť: Píšem si o niečom, o čom neviem ani prd.

Názory obsiahnuté v tomto článku sú veľmi časté a tak na ne reagujem už dopredu, pre prípad, keby sa takéto linkbaitové bláboly niekto rozhodol spísať aj na Slovensku. Článok je absolútna demagógia, pretože:

Patrick Zandl:

…evidentní fakt zanášení výsledků vyhledávání nerelevantními stránkami…

Reakcia: Autor článku udáva na podporu svojho tvrdenia príklady na nerelevantné výsledky. Ja vám dám príklady relevantných výsledkov, znamená to, že sa výsledky zanášajú relevantnými stránkami? I keď je odôvodnenie logicky choré, k pravde budem určite bližšie. Dobré SEO Googlu pomáha, jeho výsledky sú potom relevantnejšie.

Patrick Zandl:

…dnes se obsah na webu musí přizpůsobovat vyhledávači (= Google), pokud chce být úspěšný…

Reakcia: Pravda je úplne inde. Prispôsobujeme web hľadajúcim užívateľom. Problém je asi v tom, že namiesto: „Píš nadpisy na stránkach tak, aby užívateľ na prvý pohľad vedel, čo má od textu očakávať.“, sa píše skôr: „Použi relevantné kľúčové slová v H1, H2 tagoch, Google takýmto slovám priraďuje vyššiu váhu.“ Človek nemusí byť Albert Einstein, aby pochopil, že obe vety hovoria to isté.

Patrick Zandl:

Musíte svůj obsah převést na nějakou unifikovanou úroveň, abyste vystoupali “nahoru”. Politicky korektní termín by hovořil o lezení někomu někam, v daném případě Googlu do indexu.

Reakcia: Skôr ako lézt Googlu do indexu, je to lezení uživateli do prdele. No a ak to nie je správne, tak si každý robme weby sami pre seba a tešme sa, ako sa na nich orientujeme a ako si dokážeme sami u seba nakupovať.

Patrick Zandl:

Google o ní (black-hat optimalizaci) ví léta a léta s ní nic podstatného nedělá, zjevně ho to nepálí.

Reakcia: Autor berie googlovské hľadanie za dané, akoby tam nebolo týždenne niekoľko vylepšení. Google bojuje s čiernymi SEO technikami dennodenne. Ak by nie, Matt Cutts by bol prepustený a momentálne by sme už nevyhľadali vôbec nič.

Patrick Zandl:

…titul webu je H1, nadpis stránky H2, mezititulky dáváte do H3, správně vložíte do metatagů i do URL adresy klíčová slova a dobře uvedete kategorizaci menu do značek, rychle zjistíte, že pokud nepracujete se stránkami o diaframatu sánovské dynastie, těžko se v Google propracujete “nahoru”…

Reakcia: K obsahu doporučených onpage techník sa radšej nevyjadrím, môj onpage SEO návod poznáte. Na vaše najkonkurenčnejšie slovo vás onpage asi neposunie, to je pravda. Relevantných kľúčových slov je ale našťastie väčšinou veľa a u mnohých je konkurencia nulová. Na to slúži onpage.

Patrick Zandl:

Tato úroveň podle mne už je za tím, co by vyhledávač měl požadovat a namítnete, že vás nikdo nenutí – Google to nevyžaduje. Jen, když to nesplníte, tak nejste “nahoře” – a být a nebýt nahoře, to jsou miliony korun a dolarů rozdíl. Vyberte si svobodně.

Reakcia: Asi najnemožnejšie tvrdenie celého článku… S každým podnikaním (a nielen podnikaním) je to predsa úplne rovnako: Benzinka by sa mohla sťažovať, že svoje čerpacie stanice musí stavať vedľa ciest. Môžete namietať, že ju nikto nenúti, nikto to od nej nevyžaduje. Len, ak to nesplní, tak nie je pri autách a byť vs. nebyť priamo pri autách, to sú milióny korún a dolárov rozdiel. A vraj si benzinka môže slobodne vybrať…

Patrick Zandl:

Většina lidí se pod dozorem SEOmágů v bílém klobouku nechá snadno přemluvit, že se “informační architektura jejich webu” změní, většinou je jim to fuk, hlavně, když budou nahoře.

Reakcia: Iííí, tu sa musím priznať, že minimálne na Slovensku to tak väčšinou je. Čo ale nie je chybou SEO! SEOmág v bielom klobúku je aj o tom, aby klientov poučil, ak sú ich očakávania nesprávne.

Patrick Zandl:

…jeden můj známý říká, že “je vhodné držet se na důležité vyhledávací fráze alespoň na pěti pozicích z prvních deseti, jestli to myslíte s netem vážně”…

Reakcia: Moja babka zase hovorievala, že 5 nestačí, že by to malo byť minimálne 6. Pravdou je, že namiesto obsadzovania prvých 5 pozícií na jedno kľúčové slovo, ak to s netom myslíte vážne, chcete obsadiť len prvú pozíciu, ale na čo najväčší počet kľúčových slov (samozrejme relevantných).

Patrick Zandl:

K černému klobouku se nemusíte ani dostat, abyste tušili, že očůrat Google je dneska základ podnikání.

Reakcia: Áno, podnikanie môže porušovať pravidlá Googlu, takisto môže porušovať etické normy, dokonca aj zákon. Skôr či neskôr však firma musí niesť následky. Dovolím si tvrdiť, že môj výrok sa zakladá na pravde oveľa viac: Základ podnikania bol, je a bude dobrý produkt, nie spôsob jeho doručenia zákazníkom.


Podobné články / mohlo by vás zaujať:
  • Tento článok je tak ojedinelý, že nemá páru.

11 komentárov k “Na Slovensku sa SEO aspoň nedémonizuje”

1. shaggy píše:
December 18th, 2008 at 2:37 pm

Zaujímavý článok, ale mám pár postrehov a s niektorými vecami nesúhlasím:
1. “na Slovensku … je absencia nekvalifikovaných názorov” – možno aj preto, že neexistuje diskusia o SEO je týchto nekvalifikovaných názorov veľa. Tak ako môžeme u našich susedov vidieť nekvalifikované názory typu P. Zandl, aj u nás sú stovky “expertov”, ktorí buď otvorene hovoria proti SEO, alebo ho pochopili iba ako “zmes správne vyplnených tagov a spätných odkazov” (myslím, že obaja vieme o kom hovorím).

2. pán Zandl spomína nerelevantné výsledky v Google. Ale to, že relevancia Seznam-u je na tom oveľa horšie, už nespomenul (aspoň som to nezaznamenal). Aj z minulosti vieme, že je ľahšie oklamať Seznam ako Google.

3. tybi, vidím že si to písal asi trochu nahnevaný, ale daj si pozor na pravopis. Sú používatelia, nie užívatelia. A aj keď prdel nie je asi to najspisovnejšie slovo, nie je to “lezení uživateli do prdele”, ale “lezenie používateľovi do prdele”. Chápem, že sa tvoja telesná schránka vyskytuje v ČR, ale mal by si si vybrať ktorým jazykom chceš písať a nekombinovať to (ale to je iba kamarátska rada).

2. Ivo píše:
December 18th, 2008 at 3:03 pm

Ber to tak, že spousta sraček o SEO bylo napsáno, spousta jich ještě bude naspáno jen aby si někdo pohonil návštěvnost či ego.

Jinak se my tvé názory na blogu líbí a spolu s Markem P. píšete o SEO hodnotné informace – gratuluji.

3. tybi-admin píše:
December 18th, 2008 at 3:08 pm

shaggy,

1. Je rozdiel medzi nekvalifikovaným názorom na blogu, ktorý číta 50 ľudí a medzi portálom, akým je Lupa.cz.

2. Autor síce Seznam nespomína (len v jednom bode, kde tvrdí, že Seznam je proti SEO, čo je zase nezmysel), ale občas sa vyjadruje všeobecne o vyhľadávačoch.

3. Nebol som ani trochu nahnevaný, použil som len rovnaký tón ako pôvodný článok. Pri “lezení uživateli do prdele” je úplne jasné, prečo to tam je po česky. Čo sa týka užívateľ vs. používateľ, skúšal som to a nepôjde to. No a keď už kybicuješ do pravopisu, tak nezabudni dať čiarku tam, kam patrí: “…ale mal by si si vybrať (chýba čiarka) ktorým jazykom chceš…” (ale to je iba kamarátska rada :)). Naďalej budem odpovedať čechom po česky… ďalšie komentáre na túto tému mažem.

4. a+d+o píše:
December 19th, 2008 at 7:48 am

podla mna maju seo sluzbt v sr dva problemy…
1. bezni klienti nechcu platit za seo lebo vobec netusia co to je a myslia si, ze im to netreba
2. seo ponuka kopec amaterov, ktori o sebe vyhlasuju, ze su strasni experti ale v skutocnosti castokrat nemaju ani zakladne vedomosti

5. Roman píše:
December 19th, 2008 at 9:26 am

a+d+o: myslim ze celkove stazovanie sa na uroven SEO na slovensku v style.. klienti nevedia co to je.. nechcu platit.. a strasni experti verzus skutocni profici je takisto len inou formou demonizovania.

6. a+d+o píše:
December 19th, 2008 at 9:34 am

demonizovania coho???
1) Ako to beru klienti viem zo skusenosti vlastnej a sprostredkovane od ludi co sa o weboch denne bavia s klientami…
2) O tom, ze kolko ludi na Slovensku skutocne vie spravit SEO na profi urovni by asi vedel povedat svoje aj Tybi… Kolki su podla teba? Traja alebo piati? Viac urcite nie… A super kvalitne SEO ponuka zo 20 minimalne.

7. Roman píše:
December 19th, 2008 at 11:00 am

SEO nepovazujem za samostatny nezavisly odbor pretoze uzko suvisi s optimalizaciou konverzneho pomeru co zasa uzko suvisi s webdesignom a usability atd.. Za seo profesionalov povazujem tych ktori robia sluzby pre klientov a nie tych co si robia na vlastnom piesocku. Nejake kastovanie na super kvalitnych a profikov atd. to mi akosi neprinalezi hodnotit. Nepozeram sa na pracu inych, respektujem kazdeho co sa o nieco snazi a nerobi okolo toho zbytocne reci. Myslim ze najlepsie hodnotenie su vratene investicie a zvyseny obrat, a nie (len) pozicie vo vyhladavacoch alebo zvysenie navstevnosti. Ukazat prstom na niekoho naozaj neviem, to sa fakt musis spytat Tybiho ze ci ma prehlad o tom kto koho robil a ako vyrazne s tym uspel ;-)

8. claudius píše:
December 19th, 2008 at 8:38 pm

autor z lupy.cz je evidentne sklamany, ze jeho web nieje na prvych poziciach a tak si frustraciu vybija. aspon to tak vidim aj ja. Nuz.. ani ja niesom vo vsetkom prvy, ale snazim sa a snazit sa budem aj nadalej… ;)
inak good clanok

9. Outlet píše:
December 21st, 2008 at 10:21 pm

Souhlasím s Ivem. Musíme to brát tak, že to jsou další sr*čky házené na SEO. Ať si píše, kdo si píše, co si píše, my víme svoje!

10. Piki píše:
Január 5th, 2009 at 1:10 pm

Pravdivostný hodnota tvojho posledného výroku je 0. Takže predposledná veta je pravdivá len ak ak je východiskom záporné číslo :-)

A ešte to napíše človek, ktorý sa “doručovaním” živý… Krútim hlavou, že sa mi ide odšroubovať.

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!