Toto exkluzívne interview sa vzťahuje na oficiálny slovenský preklad blogerskej SEO príručky: The Blogger’s Guide to SEO a rozhovor vediem priamo s jedným z autorov – Aaron Wall (Poznámka: Aaron Wall je jedno z najznámejších mien v search industry, je pravidelným prispievateľom do diskusií na SEO konferenciách, vydal najpredávanejšiu knihu o SEO a pre vyhľadávanie kľúčového slova SEO sa v konkurencii viac ako 200mil. výsledkov momentálne umiestňuje na 5. mieste, píše sa o ňom aj na http://en.wikipedia.org/wiki/Aaron_Wall.

Aaron Wall (napravo) s Matt Cuttsom z Webspam oddelenia Google

Aaron, vrelá vďaka, že si si našiel čas na zodpovedanie otázok. Začnime od začiatku článku. Titulok spomína autorov Aaron a Giovanna Wall, mohol by si nám prezradiť, aká časť práce je tvoja a aká Giovannina?

Giovanna prišla s nápadom a pridala konečné kontúry celému dielu. Ja som makal niekde medzi, mravenčia práca bola moja.

Ako vznikol nápad na uverejnenie blogerskej SEO príručky a ako dlho ste na tvorbe takto obšírnej príručky pracovali?

No, nápad vlastne vzišiel z blogerskej konferencie, na ktorej sme sa zúčastnili. Dal som dokopy powerpointovú prezentáciu pre Blog World Expo, ale keďže som vystupoval na pre-day konferencie, v hľadisku bolo tak 30 ľudí. Mal som pocit, že práca vyšla navnivoč a tak Giovanna navrhla, že by bolo dobré tieto informácie zverejniť, hlavne keď už som do prieskumu investoval toľko času.

Informácie sme zhromažďovali týždne (a čítame blogy už roky), ale od bodu, keď sme sa rozhodli príručku vytvoriť, to boli tri dni tvrdej práce.

Každý bude určite súhlasiť s prvou kapitolou, Google vie o našich blogoch veľa. Ale je dosť zaujímavé, že si sa príliš nezaoberal vysvetľovaním efektu spätných odkazov. Máme to chápať tak, že spätné odkazy pre blog nie sú tak dôležité ako pre iné web stránky?

Spätné odkazy sú presne tak dôležité pre blogy ako pre iné druhy stránok. Ale u stránok, ako sú blogy, spätné odkazy predstavujú vzťahy; a je toľko ľudí, ktorí píšu o tom, že je ľahké získať niekoľko vzťahov s tými správnymi. Alebo, pozrime sa na to z druhej strany, je oveľa ľahšie budovať odkazy pre uznávaného blogera než pre priemernú komerčnú stránku. Takže ak píšete presvedčivý blog a vyvíjate dobré kamarátske/business vzťahy, odkazy prichádzajú veľmi ľahko… sú vedľajším produktom ľudí čítajúcich a diskutujúcich o vašom blogu.

V článku spomínaš, že počet a kvalita (v zmysle relevantnosti) prihlásených na RSS, môže byť faktor dôvery v hodnotení blogu Google-om. Ako dôležitý, si myslíš, že tento faktor je? Vychádzal si zo skúsenosti na svojom blogu?

Myslím si, že to ešte nemá priamy vplyv, ale je tu silný nepriamy efekt. Predstavte si, že jeden človek má 5 čitateľov a iný 5000. Ak uverejnia článok o rovnakej veci v rovnaký deň, ten prvý bude musieť byť pozoruhodný, talentovaný a bude potrebovať veľa šťastia, aby preukázal, že je pôvodcom informácie. Ten druhý má totiž obrovskú trhovú silu.

Plus, človek s viacerými čitateľmi má asi viac odkazov vedúcich na jeho stránky, čo znamená, že ľudia noví v branži pravdepodobne skôr nájdu jeho stránky na vrchole vo výsledkoch vyhľadávania než konkurenčnú, menej populárnu stránku.

Veľká časť článku vysvetľuje metódy sledovania trendov. Potrebuje jeden obyčajný bloger sledovať toľko zdrojov (buzz, zoznamy populárnych, novinky, trendy, atď.), aby sa stal úspešným?

Reálne, pre priemerného blogera mnohé z tých zdrojov budú len šum a recyklované informácie. Ale ak ste úplne noví v blogovaní a chcete vedieť, ktoré myšlienky sa dobre šíria (ktoré emocionálne vychytávky letia, aké formáty a aké nadpisy používať, atď.), tak mnohé z tých stránok môžu pomôcť v pochytení zákonitostí potrebných k vytvoreniu obsahu, ktorý sa bude ďalej dobre šíriť.

Vedomosti sú obrovská sila. Ale čisté komunikačné schopnosti, pekná úprava a emocionálne presvedčivé písanie sú potrebné k tomu, aby ste u ľudí vytvorili dostatočný záujem, aby sa zapísali na vaše RSS a/alebo odkazovali na vaše stránky.

Myslíš, že Google sa môže báť populárnych blogov v tom zmysle, že je menej pravdepodobné, že ich penalizuje. Pýtam sa, pretože všetci sme videli manuálnu devalváciu toolbar PageRank-u veľmi populárnych webov. Google jednoducho nevypadá, že by bral ohľad na popularitu, keď penalizuje web.

No, myslím si, že ak si prečítate článok od Grega Bosera, zistíte, že v prípade BMW bola stránka penalizovaná len deň alebo dva po tom, čo bola prichytená pri spame. Blogeri možno nemajú silu značky BMW, ale ak majú schopnosť rozšíriť správu medzi 30000 čitateľov (kde polovica z nich má vlastné blogy so 100 čitateľmi), potenciálny risk zasadenia semiačka nenávisti je signifikantný.

Blogeri radi šíria správy a kaskádový efekt tak môže byť ešte horší ako 30000 x 100. Keď som bol pred niekoľkými rokmi zažalovaný, do dvoch dní o mne rozprávali tisícky blogerov, skoro 100 ich darovalo peniaze, aby mi pomohli hradiť si moju právnu kampaň. Rozprával som sa s mnohými ľuďmi v médiách, vrátane Wall Street Journal napríklad.

Iné známe osobnosti ako Brian Clark mali PageRank upravený Google-om a po tom, čo sa na to sťažovali, ich PageRank skóre bolo upravené späť.

V článku je odstavec venujúci sa tagom a kategóriám. Čo si myslíš o tagoch, prečo ich nepoužívaš na vlastnom blogu?

Keď som v roku 2003 začal blogovať, tagy sa veľmi nepoužívali. Nevedel som toľko o SEO, ako viem teraz. A taktiež, popularita môjho blogu rástla oveľa rýchlejšie, než som očakával. Kvôli týmto trom veciam, štruktúra môjho webu je ďaleko od dokonalosti.

Myslím si, že ak tagy opakujú kategórie, tak sú celkom na nič. Ak sú však tagy používané ako mini-kategórie, teda zoskupujú dôležité súvisiace články (ale nie dosť dôležité na to, aby mali vlastnú kategóriu), potom používanie niekoľkých tagov na články dáva zmysel.

Kontroverznosť je jedným zo spôsobov ako zaujať. Existuje level, kedy je blog už príliš kontroverzný? Alebo doporučoval by si, aby boli blogy kontroverzné, ako sa len dá?

Myslím si, že stratégia blogera musí hlavne vychádzať z jeho predností a slabín. V dlhom období, ak chcete predávať, väčšinou pomáha byť viac pozitívny ako negatívny a kontrovezný. Ľudia sú totiž priťahovaný k veciam, v ktoré chcú veriť. Ak vybudujete komunitu, ktorá bude postavená na veľkej negativite, len ťažko z toho vyťažíte priame zisky. Ak si prečítate článok o tom, prečo som zavrel ThreadWatch, jeden z najväčších dôvodov bola negativita, ktorá bránila ďalšiemu rastu.

Niektorí ľudia však používajú kontroverznosť k predajom celkom dobre. Barry Ritholz prevádzkuje The Big Picture, ktorý je jeden z najúspešnejších finančných blogov na webe. Jason Calacanis založil jednu z najväčších link fariem na webe a predsa kydal na SEO business, aby vyvolal pozornosť pre svoj nový projekt.

Na konci uvádzaš ďalšie skvelé zdroje o SEO zadarmo a hlavne, tvoje platené služby. V tvojom tréningovom programe je niekoľko modulov. Ktorý odporúčaš najviac pre internetových marketérov a prečo?

No, myslím si, že všetci sme iní. Podarilo sa mi vymyslieť nápad, ktorý mi za deň práce vyniesol $60000 dolárov ročne a ktorý môže jednoducho vyrásť do oveľa väčšieho biznisu, alebo byť dobre predaný. Na druhú stranu, na niečo iné som minul veľa peňazí a jednoducho to nefungovalo.

Idea môjho blogu, SEO nástrojov a SEO tréningového programu je pokúsiť sa dať ľuďom čo najširší základ, ktorý potom môžu speňažiť na dobré nápady bez mrhania časom a energiou na neefektívne techniky. No a potom, naša exkluzívna SEO komunita pomáha zodpovedať hocijaké dodatočné otázky, ktoré by sa mohli vyskytnúť.

Čo sa týka toho, ktorý modul je najlepší, veľa úsilia dávam do Google modulu, keďže Google sledujem už asi 5 rokov a je kráľom vyhľadávania. Taktiež, modul o architektúre stránok a vnútornom odkazovaní ponúka video a materiály vysvetľujúce, ako správne začleniť kľúčové slová do vášho obsahu, čo je celkom užitočné. A nemyslím si, že v súčasnosti niečo podobné existuje. Keďže mám veľa skúseností s doménami, myslím, že modul o doménach je tiež veľmi cenný.

Niekto by mohol argumentovať, že sú tu isté rozdiely v marketingu pre iné jazyky a iné kultúry, čo robí tvoje služby/informácie medzinárodne platnými?

No, ja sa pozerám na SEO ako na podmnožinu marketingu. Aby ste robili dobre marketing, musíte poznať trh – a to zahŕňa oboje, celosvetovú komunitu vo vašom odbore a rovnako tak aj trh lokálny.

Dve veci, ktoré mi dali skvelé vedomosti o tom, ako sa Google algoritmus líši v zámorí, je prečítanie interných materiálov Google pre vzdialené hodnotenie kvality vyhľadávania a samozrejme hľadanie, keď som bol v zámorí.

Posledná otázka, ak by si mal iba tromi slovami vyjadriť, o čom je/bude SEO v roku 2008, ktoré by to boli?

Branding (pestovanie značky), nepotizmus (protekcionárstvo), PR (PíÁr)… a s PR myslím na public relations (vzťah s verejnosťou), nie na PageRank.

V mene slovenských SEO zanietencov a čitateľov SEOchat.sk ti za rozhovor ďakujem.

Ďakujem za interview. Dúfam, že sa to tvojim čitateľom bude páčiť a že to pre nich bude osožné. :)

Anglická verzia: Interview with Aaron Wall (PDF, 92kB)

EDIT (pikoška): Po rozhovore som sa ho ešte spýtal, či pred tým, než sa jeho príručka preložila do slovenčiny, už počul o Slovensku. Vraj veľakrát, pretože jeho najlepší kamarát má rodičov pôvodne z Prahy a vybafol na mňa celkom presné informácie o rozdelení Československa.

Komentáre

  • ehmo

    16.03.2008 18:36

    napriek tomu, ze ma SEO vyznamne nezaujima bol rozhovor velmi dobre spracovany. vyborne otazky no a samozrejme este lepsie odpovede. pre mna ako laika bol clanok poucny.

    Odpovedať
  • remo

    16.03.2008 19:43

    hehe.. to uz bol prvy april? :)

    Odpovedať
  • tybi-admin

    16.03.2008 20:34

    ehmo, som rád :).

    remo, je to naozaj môj rozhovor priamo s Aaronom a je naozaj exkluzívny. Tvoju reakciu beriem, ako pochvalu. :)

    Odpovedať
  • Piki

    17.03.2008 9:38

    Ako by som to… No: Chválim a to veľmi!!! Jednak skutočne profi obsah (osoba, otázky, preklad, príručka k tomu) a druhak, takto si viem predstaviť budovanie povedomia o značke (tvojom mene) prostredníctvom internetových nástrojov.

    A do tretice, chválim odvahu, že na rozdiel od konkurentov odbore považuješ verejnú prezentáciu za prínosnejšiu ako riziko prezradenia vnútrofiremných informácii konkurencii.

    Odpovedať
  • tybi-admin

    18.03.2008 17:19

    Piki, jednak ďakujem, druhak aj som sa na tom poriadne namakal, do tretice konkurentov nemám :).

    Zaujímavé, že podľa prístupov z RSS, ľudí rozhovor s Aaronom Wallom nie veľmi zaujíma. Že by netušili, kto to je?

    Odpovedať
  • Martin Botťánek

    18.03.2008 19:28

    SEO Book pozna snad kazdy, meno autora zrejme nie ;)

    Odpovedať
  • Rado Rohal

    19.03.2008 0:58

    Piki, jednak ďakujem, druhak aj som sa na tom poriadne namakal, do tretice konkurentov nemám :).

    No k clanku, je to super ze mas stale snahu robit dobre veci. Ako rezignovany bloger ti fandim :-) a konkurentov v blogovani a pisani o SEO na slovensku urcite tiez nemas :-)

    Odpovedať
  • tybi-admin

    19.03.2008 9:01

    “Piki, jednak ďakujem, druhak aj som sa na tom poriadne namakal, do tretice konkurentov nemám.”

    Prečítal som si to a zase to vypadalo ako chvastúnstvo. Aby sme sa nechápali zle… konkurenciu nemám, pretože neexistuje :).

    Odpovedať
  • Svajdlenka

    19.03.2008 14:57

    Velmi zaujimava kniha. Clovek vela veci vie o SEO, ale je pravda, ze blogy su specificka zalezitost. A navyse vzdy sa da naucit nieco nove. Vdaka

    Odpovedať
  • Robert

    08.05.2008 16:04

    Ja obdivujem na internete okrem blogov este aj schopnost neoficialnych videi, napriklad toto http://www.youtube.com/watch?v=oEwk0siIo9M&watch_response
    ta spolocnost ma prist do CR a na SR a pritom este nema ziadnu oficialnu kampan, a uz o tom vie cely internet:)

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *