Problém nesprávnych požiadaviek na SEO služby

Tibor Peták, 9. Február 2008

Ako sa mi začínajú množiť emaily so žiadosťou o spoluprácu v oblasti SEO služieb, prichádzam na to, že máme na Slovensku menší problém. Internetoví markeťáci už o SEO niečo vedia a pochopili, že ide o kľúčové slová a o umiestnenie vo vyhľadávačoch. Email oslovujúci mňa ako poskytovateľa služieb potom vyzerá takto:

Dobrý deň, pri hľadaní na Google som našiel Vašu stránku seochat.sk. Reagujem na Vašu ponuku spolupráce v oblasti komerčného SEO. Mám stránku blabla.sk a naším cieľom je dostať náš produkt do prvých desiatich výsledkov na google.sk pre kľúčové slová: (nejaký zoznam slov). Prosím, pošlite mi cenovú ponuku. S pozdravom XY.

Moja odpoveď potom spravidla začína vysvetľovaním, že jeho cieľom predsa nie je umiestnenie na ním (mnohokrát úplne nesprávne) vybrané kľúčové slovo, jeho cieľom je zvýšenie návštevnosti a predaja. Radím mu, aby výber kľúčových slov radšej nechal na mňa a že nech radšej sleduje návštevnosť, než nejaké umiestnenie, ktoré jemu naozaj len málo napovie. Zároveň posielam cenovú ponuku.

V 90% prípadoch potencionálny klient moju výzvu ignoruje a pridáva ďalšie nesprávne otázky:

1. Ak ma dostanete do prvej desiatky výsledkov, budem tam navždy?
2. Dokedy budem potrebovať Vaše služby?
3. Za tú a tú cenu mi viete garantovať umiestnenie v prvej desiatke?
4. A mohli by sme zamerať aj toto kľúčové slovo (absolútne nerelevantná fráza)?

Keď mu potom odpoviem, takto:

1. Záleží na konkurencii.
2. Pokiaľ chcete zvyšovať predaj navždy, tak navždy.
3. Nie.
4. Na čo Vám to bude, keď potom návštevnosť nekonvertuje v zákazníka?

, mám pocit, že markeťák má pocit :), že sa snažím nejak vyvliecť z povinností.

Jednoducho, ciele marketérov sú postavené na hlavu, garancia zvyšovania návštevnosti na Slovensku nestačí! Niekedy, dokonca v záujme nejakého postupu pristúpim na túto divnú hru a vyjadrujem plody svojej práce v pozíciách na primárne kľúčové slovo, pričom darmo vysvetľujem, že táto pozícia činí len malý zlomok celkovej návštevnosti.

Čo sa potom máte SEO firiem pýtať, ako SEO firmy osloviť? Nádherný, priam učebnicový mail som dostal nedávno:

Dobrý deň, mali by sme záujem o efektívne zvýšenie návštevnosti našich stránok a preto by sme Vás chceli požiadať o zaslanie ponuky na služby, ktoré v tomto smere poskytujete. Ďakujem a prajem úspešný deň.

Krásne na tom je, že si záujemca nechá vysveliť, čo sa s jeho webom dá urobiť. Zároveň dáva jasne najavo, že vie, čo chce – efektívnu návštevnosť. O efektívnu návštevnosť ide predovšetkým! Nie PageRank, nie počet spätných odkazov a ani pozície na jedno-dve kľúčové slová! Iný problém zákazníka, ktorý si myslí, že presne vie, čo potrebuje pre SEO svojho webu, rozoberá Pizza SEO.

Snáď časom, s väčšou informovanosťou širokej verejnosti sa to zlepší, preto takýto návrh na SEM posedenia veľmi podporujem.

PS: Ospravedlňujem sa za odmlku dlhšiu ako 10 dní :). Snáď len dva dôvody sú, prečo sa toto môže udiať aj v budúcnosti – snowboard a cestovanie. Tentokrát to bol snowboard skombinovaný s cestovaním ;).


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

11 komentárov k “Problém nesprávnych požiadaviek na SEO služby”

1. sloper píše:
Február 10th, 2008 at 12:45 am

Zvykni si, ze:
1. zakaznik vie, co chce
2. vie co chce, lebo je presvedceny, ze tomu rozumie
3. rozumie tomu, lebo “to” je predsa brnkacka
4. je to brnkacka, lebo “to” predsa nemoze byt zlozitejsie na vedomosti a pochopenie ako jeho extremne narocna uradnicka praca
5. len kreativne pracujuci ludia vedia ocenit pracu inych kreativne pracujucich
5. takych je mensina…
:-)

2. Mac píše:
Február 10th, 2008 at 9:44 am

Ak si niekto za niečo zaplatí, má nejaké očakávania, ak ich to nespĺňa, ide reklamovať. Ešte šťastie že v SEO nemá produkt povinnú záruku 2 roky, ale to markeťáci asi nepochopia…

[1] „len kreativne pracujuci ludia vedia ocenit pracu inych kreativne pracujucich“ — geniálne povedané

3. Martin Botťánek píše:
Február 10th, 2008 at 8:18 pm

teraz s tebou musim len suhlasit ;) o niecom podobnom som uz pisal aj na firemnom blogu

http://www.reklamanainternete.sk/internetova-reklama/dobry-den-chceli-by-sme-reklamu-na-google-chceme-byt-na-prvom-mieste.html/trackback

asi aj toto je dovod preco dnes robi SEO a SEM skoro kazdy – a pravdepodobne pocet tzv. expertov este porastie

4. Roman píše:
Február 13th, 2008 at 12:55 am

Akurat nedavno som na web praskol vyjadrenie presne v podobnom duchu. Ono to vlastne nie je ziadna nova vec ze nejde len o navstevnost ale aj o konverzny pomer. Niekto to vola usability atd. Taki dvaja americki pani bratia (ze vraj priekopnici vo odbore optimalizacie konverzie) o tom napisali aj zopar knih, nehovoriac o tom ze uz hodne vela rokov o tom aktivne na webe pisu/bloguju. Inak by sa na to dala dat aj skratka WCO (website conversion optimisation). Teda neviem aka je zauzivana, a urcite neznie tak modne ako SEO, ale ma omnoho blizsie k realite. Toto je rozhodne rozumnejsi pohlad na vec a hlavne to nie je predavanie prazdnych bublin. Sustredovat sa na nejake pozicie je totiz dost nebezpecna vec, vid sucasna debata na konferencii seo.nawebu.cz v suvislosti s chaotickymi vysledkami seznam.cz. Niekomu sa tam klient stazuje ze spadol dole a dokonca na pozicii vo vysledkoch zaklada svoju ochotu/neochotu zmenit web. Je to dost smiesne pretoze web by sa mal hlavne menit z dovodov toho aby lepsie sluzil zakaznikom a tym pradom produkoval vacsi zisk (zisk nie je vzdy nutne financny, su to aj odoslane dopyty a podobne). Som rad ze sa tento clanok objavil, neobavam sa sice ze by to mladym nadsenym SEO optimalzatorom otvorilo oci, ale ktovie, mozno to par ludom pomoze sa zorientovat.

5. SEO píše:
Február 16th, 2008 at 4:53 pm

My SEO audit sa tiez stretavame s takymi nezmyselnymi poziadavkami. Klient si mysli ze ked zaplati 10 000 Sk tak bude na konkurencnu frazu “plastove okna” na prvom miesto a pritom tam chce byt stale. Tiez ked zaujemcom o SEO sluzby ponukneme SEO audit tak si myslia, ze v cene SEO auditu je zahrnute aj ich dostatie na prvu stranu v Google. SEO sluzby su lakave pre male a stredne spolocnosti ako ich dostat do povedomia. Jedneho klienta sme sa pytali dostali sme Vam 20 000 ludi za 3 mesiace na web stranku kolko si vazite v korunach jedneho navstevnika? Odpoved sme nedostali.

6. SEO píše:
Február 19th, 2008 at 10:59 am

Dnes nas kontaktoval jeden slovenský Sex Shop, že oni chcu SEO garanciu na slovo “SEX” na prvej strane v Google a aj prvé miesta a že potom zaplatia. Zaujíma ma ktorý SEO slovenský expert si zoberie túto zakazku na krk.

7. Roman píše:
Február 20th, 2008 at 3:58 pm

Keby taketo nieco bol ochotny niekto robit zadarmo tak by to urobil sam pre seba a potom stranku predal. Ta poziadavka je asi taka hlupa ako ziadat od reklamnej agentury natocenie reklamneho spotu na nove auto a s tym ze jej zaplatim az vtedy ked bude novy model najblizsi rok v prvej patke najpredavanejsich aut na slovensku. To by asi museli ponuknut aj podiel na zisku ;-)

8. SEO píše:
Február 20th, 2008 at 4:37 pm

Za sumu 250 000 Sk by sme im to spravili. Lenže SEX je inač tretovaný od výhľadávačov. A prave tam je najviac Black Hat SEO.

9. Roman píše:
Február 20th, 2008 at 7:42 pm

Tch 250 tisic by skor mali vrazit do produkcie kvalitneho jedinecneho adult contentu tematicky zameraneho na nejaky dobre konvertujuci “niche”. ;-) inak medzi nami dievcaatmi, myslim, ze slovo “tretovany” je v slovencine uz trosku prilis mimo. Pripadne pouzit na honorare pre pisatelov seo optimalizovanych erotickych poviedok ;-) To by im tak na 6 mesiacov mohlo vystacit potom keby sa nepohli by som skusal SEO expertov ;-)

10. Sexnovinky.sk píše:
September 21st, 2009 at 10:20 am

No mna by zaujimalo co to bol za mudri sexshop s tou poziadavkou? Neprezradis nazov?

11. Erotické pomôcky píše:
Október 19th, 2009 at 11:37 am

250 tis vraziť do propagačnej adult stránky je nezmysel. Za 250tis si už môžete dovoliť slušnú reklamnú kampaň na celý rok.

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!