Voľby prezidenta SR a politický marketing na internete

Tibor Peták, 31. Marec 2009

Je zaujímavé sledovať rôzny postoj starej a novej generácie politikov k politickému marketingu. Kým Ivan Gašparovič nevie, čo je Google, Iveta Radičová za priazeň voličov bojuje všetkými prostriedkami – teda aj Googlom. Zaujímavé je aj to, že prezidentská kandidátka začala až teraz, v druhom kole volieb. Pravdepodobne zacítila vôňu výsledkov z prvého kola…

Kvôli rýchlosti a účinnosti sa použil PPC systém Google Adwords. V súčasnosti, ak zadáte do Googlu frázy ako prezident, Radičová, voľby alebo dokonca Gašparovič, medzi platenými výsledkami nájdete jednu z týchto štyroch reklamných verzií:

Spolu to dokážemePríďte voliťIveta RadičováPHDr. Iveta Radičová

Účinnosť v zmysle konverzií (tých, čo sa na základe tejto reklamy rozhodnú voliť Radičovú) by bola asi len ťažko merateľná, ale prostriedok na komunikáciu to určite je a je lacný. Na dané kľúčové slová nikto neinzeruje, takže reklama pravdepodobne beží na minimálnej cene za preklik – 0,01 USD. Navyše ako ukazujú trendy z vyhľadávania Google, počet hľadaní daných fráz sa zvyšuje (dosiahol vrchol v deň prvého kola volieb a zase bude rásť až do dňa konania druhého kola):

Trend vyhľadávania fráze - RadičováTrend vyhľadávania fráze - prezidentTrend vyhľadávania fráze - voľbyTrend vyhľadávania fráze - Gašparovič

Nápad sa mi naozaj páči, je potrebné vyskúšať všetko. Škoda len, že sa neexperimentovalo viac a dlhšiu dobu. Nabudúce by som radil:

Použiť okrem všeobecných aj konkrétnejšie reklamné texty – Zvlášť pri hľadaní slova [Gašparovič] by som očakával reklamný text, ktorý hľadajúceho presvedčí o potrebe kliknúť na web kandidátky (ktorý mimochodom vôbec nehľadá). Mám na mysli titulky v štýle: Gašparovič už zabudol alebo Voľte radšej Radičovú.

Propagovať okrem všeobecných aj konkrétne správy/názory – Tak ako to robilo Slobodné fórum, ktoré reagovalo na aktuálne dianie aktuálnymi správami, aj tu by sa radšej mali propagovať konkrétne správy. Odkaz na hlavnú stránku je fajn, ale nestačí. Voliči Gašparoviča a nerozhodnutí predsa vedia, kto Radičová je. Možno ale nevedia, že Slovensko nepotrebuje jednofarebného prezidenta, že kto každý Radičovú podporuje, alebo ako Gašparovič na svojich dlabe. Odkazy priamo na adresné správy môžu presvedčiť oveľa viac.

Cieliť aj na konkrétnejšie skupiny používateľov – Keď už pomocou billboardov oslovujeme aj menšiny, prečo tak neurobiť aj na webe? Zaujímavé by mohlo byť cielenie na iné jazyky (aspoň toho maďarského), či oslovenie voličov, ktorí žijú v Čechách a majú reálnu možnosť prísť domov a odvoliť.

Využiť okrem vyhľadávania aj kontextovú reklamu – Vyhľadávanie nie je jediná možnosť. Nevidím jediný dôvod, prečo by kontextová reklama Adsense a Etarget mali byť vynechané. (Prezrel som niekoľko webov a nikde som reklamu nenašiel. Ak ju niekde predsa nájdete, dajte, prosím, vedieť v komentároch.)

EDIT: Vďaka Samarketovi za komentár, kontextovú reklamu Radičovej tím zjavne používa.

Skúsiť merať konverzný pomer, kampane vyhodnocovať a vylepšovať – To už je skôr niekde na úrovni sci-fi, ale mohli sa nájsť konverzie, ktoré by o niečom vypovedali (vyplnenie kontaktného formulára, prihlásenie na RSS, do Newsletteru, či na Facebook, registrácia voliča na stránkach, apod.).

PS: Nech už bude výsledok akýkoľvek, dúfam, že sa nezabudne na vynikajúcu prácu občianskej iniciatívy MojaPrezidentka.sk. Michal Hvorecký a jeho tím ukázali, že už aj na Slovensku sa dá internet použiť ako nástroj politického marketingu.

PS1: Mimochodom, Google má o výsledkoch volieb jasno – budúci prezident SR. Zdroj: pozitívna Google bomba :).


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

12 komentárov k “Voľby prezidenta SR a politický marketing na internete”

1. Samarket píše:
Marec 31st, 2009 at 8:28 pm

Pekný článok, dúfam, že Radičová voľby vyhrá, ale po postoji Mikloška a Martinákovej tomu už moc neverím.

Ale dnes som pozeral jeden môj nový web http://itrank.sk/ a mám tam hodený etarget a našiel som tam aj link na stránku pani Radičovej:

http://img401.imageshack.us/my.php?image=radicova.png

2. Martin Botťánek píše:
Marec 31st, 2009 at 8:43 pm

Par dni jej kampan uz bezi cez Etarget. Doteraz to vyuzivala len Martinakova, tak uvidime ci sa v buducnosti prida este niekto :)

3. tybi-admin píše:
Marec 31st, 2009 at 8:49 pm

jj, Samarket vďaka za príklad, máš u mňa v článku jeden follow odkaz. ;)

4. Samarket píše:
Marec 31st, 2009 at 8:49 pm

No od Gašparoviča asi nie. Ten ak bude niečo využívať, tak len svoj obľúbený google, aby mohol komunikovať so svojimi voličmi :D

dik za odkaz tybi

5. peter.nr píše:
Apríl 1st, 2009 at 11:36 am

Celkom fajn stránka, je to tam pekne zhrnuté a podčiarknuté. Pre objektivitu http://www.antiradicova.sk/

6. MimiWatch píše:
Apríl 1st, 2009 at 1:54 pm

tybi, doživotný ban pre peter.nr?

7. tybi-admin píše:
Apríl 1st, 2009 at 3:04 pm

MimiWatch, i keď s niekoho názormi nesúhlasím, určite nedám ban na niekoho, kto sa dovoláva objektivity či pravdy.

8. MimiWatch píše:
Apríl 1st, 2009 at 4:02 pm

Bolo to myslené (ban) s nadsádzkou. Len mne by osobne vadilo ak si niekto na mojej stránke propaguje podobné veci. A to nie je cenzúra, len ochrana vlastného majetku. :)

9. fajtel píše:
Apríl 1st, 2009 at 5:04 pm

Keď budem kandidovať ja (2041 alebo 2045), to uvidíte silnú internetovú kampaň :) Dúfam že ma budete voliť, aspoň viem čo je Google

10. Roman píše:
Apríl 1st, 2009 at 5:32 pm

ja by som link na antiradicovu zmazal kedze nikde nevidim kontakt na prevadzkovatela webu a tym padom to pre mna splna kriteria anonymného paškvilu o ktorý by som ani bycikel neoprel ;-)

(ale nie ze by som teda bol nadseny z toho ze ju budem musiet v druhom kole volit ;-)

11. fujtaxel píše:
Apríl 2nd, 2009 at 3:29 pm

Roman: stačí jeden pohľad a je mi jasné že za tým stojí Switch.

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!