Platené odkazy a Google

Tibor Peták, 9. September 2007

Kupovanie spätných odkazov je jedna z možností linkbuilding-u, ktorá sa veľmi často využíva v konkurenčných oblastiach SEO. Ide o najľahší, najrýchlejší, ale aj najdrahší spôsob, ako získať spätné odkazy.

Potom, čo Google vyhlásil, že bude bojovať proti plateným odkazom, každý očakával, že to SEO expertov a webmasterov aspoň trochu vyplaší a odradí od takýchto nákupov. No nestalo sa tak. Pravdepodobne preto, že je každému jasné, že Google s hocakým vymakaným algoritmom nemá šancu odhaliť všetky platené odkazy.

Na námietku nemožnosti algoritmicky poriešiť tento problém, Google niekoľkokrát priznal, že algoritmicky odhaľuje iba malé percento všetkých predávaných odkazov. Väčšinou získava algoritmom iba informácie o potencionálnych predajcoch, ktorých potom ešte manuálne preveruje. Stránky, ktoré sú takto odhalené a usvedčené z predaja, zjavne neposielajú PageRank a TrustRank ďalej svojím inzerentom.

Čo robiť, aby ste neboli odhalení z kupovania (alebo predaja) odkazov? Ako získať čo najviac? Spísal som 10 dobrých pravidiel:

  1. Najlepšie sú stránky, ktoré si vyhľadáte sami. Pokiaľ použijete služby ako text-link-ads.com, linkadage.com, alebo textlinkbrokers.com, skôr či neskôr budete odhalení. Na týchto miestach totiž predávajú svoje odkazy notorickí predajcovia odkazov.
  2. Najlepšie sú stránky, ktoré normálne nepredávajú odkazy, alebo majú stálych inzerentov. Častá zmena počtu odkazov alebo odkazovaných web stránok môže byť jedným zo signálov pre Google o prítomnosti takejto reklamy.
  3. Najlepšie sú stránky, ktoré sú autority. Nekupujte odkazy zo slabších stránok. Keď už do tohto dávate peniaze, tak aspoň nech to niečo poriadne prinesie.
  4. Najlepšie sú stránky, ktoré sú relevantné vášmu obsahu. Návštevníci budú viac zacielený a tým bude aj konverzný pomer vyšší. Vo vyhľadávaní vám relevantné odkazy oveľa viac pomôžu k lepším umiestneniam. A je nižšia pravdepodobnosť odhalenia.
  5. Najlepšie sú stránky, ktoré nemajú označené platené odkazy ako „Paid links“ alebo „Advertisement“. Slovenských verzií „Platené odkazy“ a „Reklama“ by som sa zatiaľ veľmi nebál, ale možno kvôli budúcnosti obchádzajte aj tieto.
  6. Snažte sa vtesnať váš odkaz do hlavného obsahu stránok. Vyvarujte sa typických miest, akým je napríklad footer. Footer-e sú pravdepodobne prvým miestom analýzy.
  7. Pre istotu použite CSS štýly stránky, na ktorej inzerujete. Jednak preto, lebo by to mohol byť poznávací znak a jednak aj preto, že na takú reklamu klikne viacej užívateľov.
  8. Nekupujte odkazy zo stránok s PR 9. Týchto stránok je veľmi málo. To by boli prvé stránky, ktoré by som preveril ja. Stavím sa, že kontrola týchto stránok bola prvá vec, ktorú Google v tomto svojom boji spravil.
  9. Nekupujte sitewide odkazy (odkazy, na všetkých stránkach webu). Tie sú už aj dnes celkom dobre filtrované.
  10. Kupujte odkazy pre cielenú návštevnosť a nie kvôli PageRank-u. Berte prínos k pozíciám vo vyhľadávaní iba ako bonus a buďte pripravení na odhalenie.

Musím ale poznamenať, že SEO konzultant, ktorý svoju stratégiu buduje na platených odkazoch, robí chybu. Sú tu dva dobré dôvody, prečo nekupovať odkazy pre ranking:

  1. Dlhodobé „skoro fixné“ náklady – Za odkazy sa väčšinou platí mesačne, čo spôsobuje náklady do „nekonečna“. Nie je až tak jednoduché prestať platiť za odkaz, ono je totiž horšie odkaz získať a potom stratiť, než ho nikdy nemať.
  2. Zvyšujúca sa pravdepodobnosť odhalenia – Google niekoľkokrát vyhlásil, že riešenie problému kupovania odkazov je jeho primárnym cieľom. Dokonca už aj v súčasnosti ich celkom dobre rozpoznáva.

Google zároveň neustále vyzýva webmástrov, aby udávali platené odkazy do ich spam report-u. Takže ak máte oproti sebe bonzáka, budete napálený a vaše peniaze vyjdú navnivoč. Osobne radšej budem svoju konkurenciu biť inými prostriedkami než bonzovaním, ale keby vás niekto vážne štval, alebo vás to zaujíma, prečítajte si tento článok: Matt Cutts – How to report paid links…

Pre tých, ktorí predsa chcú, alebo musia kupovať odkazy, ešte raz zopakujem poslednú, ale najdôležitejšiu radu: Kupujte odkazy pre návštevnosť a nie pre výhody vo vyhľadávačoch!


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

6 komentárov k “Platené odkazy a Google”

1. FAKAM píše:
September 9th, 2007 at 7:35 pm

Nemam kupovat odkazy s PR9? a to uz preco? ked google preveri tu stranku ako zisti ze je to kupeny odkaz?

2. Seo inside píše:
September 9th, 2007 at 8:18 pm

Hmm mam na predaj 30 stranok s PR 9 (cloaking script) :-) Kupi niekto?

3. FAKAM píše:
September 9th, 2007 at 8:31 pm

pytam sa teba autora clanku tak mi odpovedz

4. tybi-admin píše:
September 9th, 2007 at 8:32 pm

Nerád odpovedám otázkou, ale keď sa pozrieš na túto stránku: http://www.digital-web.com … ako zistíš, že predáva odkazy?

5. FAKAM píše:
September 9th, 2007 at 9:34 pm

nic zistovat nebudem proste vravim ze google nema ziaden priamy dôkaz ze prave ten odkaz je kupeny. takze ten bod prec nema tu co robit

6. tybi-admin píše:
September 9th, 2007 at 10:54 pm

Google nepotrebuje žiadny priamy dôkaz… nie je to sudca, ktorý sa zodpovedá spravodlivosti. Radí si stránky tak, ako sa mu páči a keď niekoho podozrieva z predaja linkov, tak mu proste zoberie právo posielať PageRank. Tým ho nijak nepoškodí, svoje vlastné pozície môže mať rovnaké ako pred tým.

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!