Martin Vasko: O písaní textov pre web

Tibor Peták, 1. September 2008

Istotne ste sa už pozastavili pri tom ako vás na webe viedol text po stránke až k cieľu – objednávke. Copywriting alebo po slovensky písanie textov sa však zaoberá okrem iného aj sloganmi, textami reklám, tlačovými správami a dokonca aj hovorený text v rozhlase môže písať copywriter.

Rôzne pravidlá

Pre text čítaný z obrazovky počítača existujú iné zákonitosti ako pre text v tlačených médiách alebo prečítaný v rozhlase či televízii. Zvyčajne sa hovorí o tom, že text z obrazovky počítača nečítame, len ho rýchlo prejdeme. Nie je to celkom pravda, veď aj vy čítate tento článok. Áno, bežný text na internete si ani nevšimneme. Pozornosť venujeme iba takému textu, ktorý upúta našu pozornosť.

Umenie získania pozornosti

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že ľudia čítajú málo. Prečo potom toľko ľudí číta bulvár? Nie, tí ľudia nečítajú, aby vedeli čo najviac zaujímavostí zo sveta šou biznisu. Ľudia čítajú bulvár kvôli príbehom. Je to, ako keď ste sa v škole učili novú teóriu. Keď ste si dali veci do súvislosti a vytvorili si príbeh všetko ste si ľahšie zapamätali.

Ľudia takisto zbystria pozornosť, ak zbadajú článok z nadpisom 5 rád ako zbaliť ženu alebo 10 krokov k zlepšeniu kondície. Číslo na začiatku upútava a vzbudí vašu pozornosť, na ďalšom texte je, aby získaný záujem nepustil.

Takisto musíte návštevníka podujať k akcii: Kúpte si lacné letenky už teraz!. Nezabudnite, že najdôležitejšími slovami sú slová Vy a Ty. Úplne najlepšie však ľudia reagujú na použitie svojho mena. Takže na stránkach, kde sa ľudia prihlasujú zobrazujte často meno prihláseného.

Web copywriting

O dôležitosti upútať pozornosť v reklame v telivízii alebo v novinách viete. Rovnaké podmienky platia aj pre reklamy na internete. Či už ide o bannerovú alebo kontextovú reklamu, každá má rovnakú úlohu, upútať pozornosť.

Mnohí tvrdia, že web odosobňuje a majú pravdu. Na internete nejde, len o upútanie pozornosti ide o vzbudenie dôvery vo váš web. Mať dôveryhodný web nie je všetko, treba mať dôveryhodné aj texty.

Text s gramatickými chybami alebo nespisovnými výrazmi bude určite pôsobiť nedôveryhodne. Snažte sa dodržiavať pravopis vo všetkých svojich textoch.

SEO copywriting

Tých ľudí, pre ktorých píšete texty, si musíte najprv získať. Získate ich dobrým postavením vášho webu vo vyhľadávačoch. Copywriter by mal preto ovládať aj základy SEO. Mal by vedieť, kde má používať dôležité kľúčové slová, alebo aké tie slová používať.

Nepoužívajte vaše kľúčové slová na každom mieste kde je to možné, zamyslite sa nad jednoduchosťou a zrozumiteľnosťou textu. Dôležité je tiež používať rôzne variácie a synonymá kľúčových slov.

Nielen pre SEO je dôležité mať navzájom prelinkované texty. Je to dôležité aj kvôli vedeniu návštevníkov po webe. Preto by mal byť copywriter aj informačným architektom.

Informácie o copywritingu

Ak vás článok zaujal a chceli by ste sa dozvedieť niečo viac o copywritingu, tak je na internete dostatočne veľa informácií. Snáď najlepšie podané informácie nájdete v seriály článkov od Mareka Prokopa s názvom Píšeme pro web.

Autor článku je Martin Vasko.


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

3 komentárov k “Martin Vasko: O písaní textov pre web”

1. Obrazy píše:
December 3rd, 2009 at 1:22 pm

Pohoda jazz, vystizne a vecne. Dobry clanok.

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!