Na SEO muške – Nákup odkazov cez Directo.sk

Tibor Peták, 15. Október 2008

Directo.sk je nová (ale už pomerne známa) služba sprostredkovania internetovej reklamy pre slovenské a české weby. Nápad agregácie reklamného priestoru viacerých webov na jednom mieste je starý a je to niečo, po čom je určite dopyt. I keď vám ich blog hovorí niečo iné, samotné prevedenie už presiahlo hranice, ktoré by boli výhodné aj pre SEO.

Táto muška nebude o onpage faktoroch webu, tam mi vadí snáď len použitie značky Directo pred časťou titlu unikátnou vzhľadom ku konkrétnej stránke (viď mušku o Mediálne.sk). Už neviem, kde som to čítal, ale je to stopercentná pravda: Dobré SEO sa začína dobrým produktom! …no a ten mi u Directo.sk nevonia. Mám pár rečnických otázok, ktoré zodpovedajú, prečo by som cez Directo.sk odkaz kvôli offpage optimalizácii nekúpil.

Z pohľadu potencionálneho zákazníka

Prečo by niekto platil firme Directo 20% z ceny odkazu, keď môže kontaktovať priamo web predávajúci reklamu? Samozrejme, pri cenách 50,-Sk za mesiac to robí 10,-Sk, čo nie je žiadny náklad v porovnaní s dlhočizným vypisovaním emailov. Ale pri vyšších cenách to už rozdiel robiť bude. A úprimne, táto forma reklamy sa najviac oplatí až pri tých drahších weboch a len z tých by mohla služba reálne niečo zarobiť.

Prečo by som mal využiť Directo, keď nemôžem nijak ovplyvniť umiestnenie môjho odkazu? Pritom by možno šlo o úpravu, s ktorou by majiteľ webu bez problémov súhlasil. O sitewide odkazoch som už písal, je to veľmi silný impulz pre vyhľadávače odkazu neveriť. Chcelo by to funkcionalitu výberu medzi sitewide a odkazom len na jednej-dvoch stránkach.

Prečo by som mal mať reklamný odkaz obalený veľkou značkou: NAKÚPENÝ na Directo.sk? Aj v tomto je to veľmi podobné službe Text Link Ads a všetci dobre vieme ako tí dopadli (momentálne ich v Googli nevyhľadáte). Služba vám ako predajcovi umožní pohodlne umiestniť kód na stránky a o nič iné sa starať nemusíte… lepší podpis nakupujúceho/predávajúceho už naozaj nejestvuje. Ak by niekto pochyboval, že by algoritmus išiel až do takejto hĺbky, tak to položím ešte trochu inak: Čo myslíte, ak Google odhalí jedného predávajúceho (trebárs za pomoci spam reportu), ako dlho bude trvať až odhalí všetkých?

Odporúčania pre biznis model

Vyplývajú vlastne z toho, čo som písal vyššie. Directo.sk by malo rezignovať na SEO osoh vyplývajúci z ich služby a teda nepísať na blogu nasledovné: Okrem priamych vstupov získate aj cenné spätné odkazy, to znamená lepšie pozície vo vyhľadávačoch.

Ak nie, tak by to chcelo aspoň tú možnosť výberu medzi sitewide odkazom a odkazom na jednej stránke. Osobne by sa mi ale páčilo oveľa viac, ak by Directo.sk primárne nezarábalo na predaji, ale bolo len katalógom pre záujemcov o nákup odkazov a potom samo monetizovalo svoj web predajom reklamnej plochy (vychádzajúc z toho, že primárne nekomerčný web by obdržal väčší ohlas).

Odporúčanie pre záujemcov o nákup odkazov

Vyššie uvedené si nevysvetľujte tak, že by celá služba bola nepoužiteľná. Ona môže byť naozaj užitočná, vyjadrujem len názor, že pre budovanie spätných odkazov je bohužiaľ lepšie službu obísť. Z toho potom plynie aj jediné doporučenie… ak chcete službe Directo.sk svojich 20% darovať, hľaďte len na faktory: kategória (relevantnosť), cena (náklad) a počet návštev UIP (zisk). Ostatné sú nanič.


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

22 komentárov k “Na SEO muške – Nákup odkazov cez Directo.sk”

1. head píše:
Október 15th, 2008 at 10:34 pm

tybi zas raz nesklamal… vsak take directo ked spusti kampan tak sa bude aj vyhladavat nie ? tak preco nemat svoj blog vo vysledkoch vyhladavania ? :)

inac velmi dobre si to napisal, ale dajme tomu cas a uvidime co z toho bude

2. Tom@S píše:
Október 15th, 2008 at 10:55 pm

cele je to zle pochopene. Dlho som vahal ci mam reagovat, pretoze mi to cele vyznieva ako antikampan, priam az platena. Je tam kopec veci uplne prevratenych a skreslenych.
Preco kupovat cez directo? resp preco nekupovat? odpoved je lahka pri nakupe reklamneho priestoru za tisice je ovela jednoduchsie si vybrat z katalogu kde su prehladne zobrazene vsetky cisla a statistiky, netreba nic riesit s majitelmi webov odpadavaju zbytocne maily a je to vyriadene za par minut. To je tych 20% z ceny za pohodlie, kto nechce nech si oslovuje weby sam a vyjednava podmienky a ceny. Sam dobre viem ze uspesnost takejto formy je par % vacsinou sa ani neodpoveda.
Sitewide odkazy su najpouzivanejsou formou odkazov, pouziva ju aspon 90% webmasterov, nechcel by som vidiet tie maili keby zmenime odkazy na jednostrankovu formu reklamy, treba to brat aj z inej stranky ako len odkaz je to reklamna plocha a tu chceme mat na ociach. Nikto nikoho nenuti ju kupovat ak sa mu nieco nepaci-pozicia ci nieco ine, nevidim v tom absolutne ziadny problem.
Tla je stale funkcne a stale pribudaju podobne formy predaja odkazov, cize nebude to az take horuce ako to opisujes ze kazdy web je penalizovany. Opat prizvukujem directo je predaj reklamnej plochy nie odkazu, to ze ma vahu aj pre vyhladavace je len +.
“ak by Directo.sk primárne nezarábalo na predaji, ale bolo len nástenkou pre záujemcov o nákup odkazov” , to nemyslis vazne? :D ale kludne mozes skusit ci zarobis viac na predaji odkazov na vlastnom webe(kolko ich predas 10-20 max) alebo budes mat malu proviziu takouto formou. Stale je to na baze dobrovolnosti, nikoho nenutime, kto chce sa zapoji. To podla coho sa zakaznici rozhodnu plochu kupit zalezi len na nich, ci to bude pocet navstev, zobrazeni alebo nieco ine.
Zatial je objednavok tak ako aj samotnych webov hodne a to neprebehla ziadna kampan mozno aj to je dovod tejto kritiky, keby je opodstatnena beriem, ale tato je fakt dost mimo. Jedine co by sa dalo brat ako dobry napad je dorobit moznost vybrat typ reklamy 1strana/vsetky strany webu, ale myslim ze zaujem by bol pod 10%.

3. Pepe píše:
Október 15th, 2008 at 11:16 pm

Ja len na margo štruktúry titlov dodám, že pokiaľ je dôraz kladený na SEO, tak sa značka dáva na koniec (je to výhodnejšie i kvôli prezeraniu histórie v prehliadači). Pokiaľ je dôraz kladený na branding, značka sa píše na začiatok titlu (viď. Amazon apod.).

A hlavne — ide v prvom rade o predaj reklamy, nie odkazu.

Mám pocit, že ti Directo leží nejak v žalúdku, ale absolútne nechápem prečo.

4. tybi-admin píše:
Október 15th, 2008 at 11:30 pm

Tomas, ak propaguješ Directo.sk, reagovať sa rozhodne oplatí :). Ale skôr ako som ja zle pochopil Directo.sk, ty si zle pochopil článok. Nepopieram, že používať Directo.sk je ušetrený čas a ani nepopieram ostatné výhody. Len hovorím, že pri objednávaní cez túto službu tam nie je žiadny SEO bonus, je to skôr SEO mínus.

Nikde som nepísal, že by boli všetky weby penalizované. Vyjadril som sa v štýle, že je potreba pri nakupovaní odkazov minimalizovať pravdepodobnosť odhalenia. A takýto automatizovaný systém zvyšuje šance, že budem objavený.

To s tou platenou kritikou si si mohol odpustiť…

5. shaggy píše:
Október 15th, 2008 at 11:42 pm

tybi povedal: “To s tou platenou kritikou si si mohol odpustiť…”

Prečo? Však Tom@s je platený službou directo.sk, aby kritizoval všetkých, ktorým sa nepáči ich projekt.

6. tybi-admin píše:
Október 15th, 2008 at 11:51 pm

Pepe, je vecou názoru, či ti pre branding nestačí doména a brand na konci titlu, ale o tom by som tu nerád polemizoval.

Naozaj rozumiem tomu, že ide o reklamný priestor predovšetkým. Ja som vymenoval dôvody, prečo oň nemám záujem. Okrem toho, sami píšete o výhodách pre SEO. Je tam kategorizácia podľa PR a S-ranku, čo ma dosť pletie.

A nakoniec… prečo by mi Directo ležalo v žalúdku? Mne sa ten projekt páči, ale skôr ako katalóg stránok so záujmom o reklamu. Nie, ako sprostredkovateľská služba.

7. Tom@S píše:
Október 16th, 2008 at 12:16 am

shaggy netrep zase ked nevies ako to je ;)

8. Vembl píše:
Október 16th, 2008 at 7:50 am

Pokud vím, tak Directo.sk (Directo.cz) je hlavně o prodeji reklamy. Pokud budu já uvažovat o tom, že si koupím na Directu reklamu udělám tak proto, že se mi líbí nabídka webů na jednom místě. Zatím tam jsou povětšinou jenom menší weby, ale už jsem tam narazil i na weby s vysokou návštěvností. Jde tedy především o reklamu ne o zpětné odkazy. Primární cílovou skupinou jsou e-shopy, firemní weby, apod. a těm je často úplně jedno jaký budou mít PageRank. Pro reklamu je tento systém dobrý a provize 20% je rozumná. Navíc, pokud píšeš blog, tak víš, že příjmy z Adsense stále klesají a Directo nabízí bloggerům další formu monetizace jejich projektů. Proto ho rád budu využívat.

9. Skaregga píše:
Október 16th, 2008 at 8:31 am

Příjde mi, že my češi a slováci jsme porad desne zavistivi! Tak z toho ma directo 20% provizi,a co? Z neceho zit musej a naoplatku budou sluzbu propagovat, vyridi cely proces, kde jak bloger, tak kupujici reklamy budou spokojeni a sluzba bude provedena. V supermarketu taky neprodavaji rohliky bez provize…

10. tybi-admin píše:
Október 16th, 2008 at 10:29 am

Vembl, nemůžu se zbavit pocitu, že jenom teoretizuješ a nikdy vlastně žádný odkaz nenakoupíš. Pokud nakupuješ “reklamní prostor”, nenakupuješ proto, že se ti líbí nabídka na jednom míste. Chceš propagovat a chceš propagovat za co nejmíň. Zdá se mi, že se na to díváš, jako majitel webu (což pak Directo.sk vychází jako super bomba nápad) a ne jako zájemce o nákup.

Je hezké, co píšete – že nejde primárně o budování zpětných odkazů. Nechce se mi to vyhledávat, ale kdekoliv se vyskytla diskuze na tema Directo.sk, nezapomenulo se vypíchnout, jaké výhody to pro SEO má. Já říkám, že nemá. Je mi úplně ukradené, na co to primárně je, dokud to je propagováno i jako nástroj linkbuilderů.

Stále mi nikdo neodpověděl na otázku, proč tam je ta kategorizace dle PR a SR? Když vlastně o linkbuilding nejde…

Skaregga, závist?! Mě zas nejde do hlavy, proč musí být kritika něčeho buďto placená nebo ze závisti. Jiné důvody neexistují? Chtěl jsem poukázat na to, že jejich biznis model má faktickou chybu. Že vlastně nijak nezaručuje, že ten, kdo má o nákup zájem, tu službu i využije.

11. Skaregga píše:
Október 16th, 2008 at 12:09 pm

Tiby: Zadnou zavist k nikomu nemam, ba naopak. A placena? Ne, nemam s tim nic spolecneho, pouze jsem vyjadril svuj nazor. Chtel jsem poukazat, ze za sluzbu je normalni platit a neni to nic “infekcniho”, nic vic.

12. Vembl píše:
Október 16th, 2008 at 12:10 pm

tybi-admin: Díky za to, že jsi mi odepsal česky, ale klidně můžeš psát i slovensky, mě se slovenština líbí a bez problémů jí rozumím. Ale jako překladatel ti gratuluji k tomu jak hezky jsi to napsal – nejsou tam žádné chyby jenom jeden překlep:). Ale pojďme k věci.
Ta kategorizace dle Page ranku a S-ranku je tam proto, že hodně lidí vybírá reklamu podle Page ranku a S-ranku, alespoň v Čechách tomu tak je. Hodně lidí ta čísla prostě přitahují, i když vůbec nevypovídají o kvalitě webu (respektive PageRank ano, S-rank ne). Já jsem třeba se svým projektem darkoveparfemy.cz neváhal a reklamu tam koupil. Během dvou dnů mi z webů s návštěvností kolem 100 lidí denně, přišlo 10 lidí. Konverze sice nebyla žádná, protože web o parfémech ještě není členem systému, ale až to tak bude, tak Directo bude vhodným reklamním prostorem pro e-shopy s parfémy, apod. Jeho výhoda oproti PPC spočívá především v tom, že inzerent má kontrolu nad výdaji – platí se na měsíční paušál a ne za klik. PPC systémy lze navíc trpí tím, že se jedná o princip aukce, a tak třeba za slovo parfémy bys zaplatil 30 Kč za klik, abys vůbec měl v té konkurenci šanci na zobrazení tvé reklamy. Možná, že to kluci prezentovali mylně jako SEO výhodu, ale hlavní výhoda je podle mě v tom co píšu výše. Navíc stačí malý zásah do kódu a odkaz lze pro vyhledávače zneviditelnit. Já bych tomu projektu dal šanci se ukázat a za čas se uvidí.

13. Vembl píše:
Október 16th, 2008 at 12:12 pm

Ještě doplňuji, že máš samozřejmě právo na svůj názor, nemyslím si, že bys byl závistivý či mstivý, jen jsi řekl co si myslíš. Pro directo je to jen dobře. Každý názor je svým způsobem poučný.

14. Tom@S píše:
Október 16th, 2008 at 1:43 pm

to ze to je odkaz priamy je len sekundarna vyhoda, primarne je system prezentovany ako reklamny priestor.Odkaz je vedeny priamo na webstranku a teda prenos rankov tam bude. Velmi rad prinesiem dokaz za cas ked bude pr aktualizovany.
K tej penalizacii- google sa snazi bojovat ale nikdy nenajde vsetky kupene odkazy a nikdy nebude schopny penalizovat vsetky weby. Miliony webov si odkazy kupuju a predavaju ale len zlomok z nich je za to penalizovany, vid backlinks u nas. Ja viem len o 2 weboch kde bola penalizacia a o dalsich x ktore penalizovane neboli a funguju dalej.Tam vstupuje aj otazka ci neboli udane. Dalsia vec je ta, ze google znizi len Toolbar rank nic viac, nedegraduje serp, neznizuje skutocny PR(aj ked to je v podstate jedno), to si tam mal ale korektne uviest. Namiesto toho si len napisal ze weby su penalizovane za predaj odkazov, co znie hrozivo, v podstate sa ale az tak moc nedeje. Najvacsia vyhoda je vsak stale predaj plochy ako uviedol Vembl kde vies presne svoje naklady a je jedno ci na web pride 100 alebo 1000 ludi stale je to ta ista cena, nemusis si platit agentury aby kampan kontrolovali a upravovali ceny, preco si nespomenul tuto vyhodu oproti PPC? Ziande podvodne kliknutia ziadne vyklikavanie konkurenciou.

15. tybi-admin píše:
Október 16th, 2008 at 2:16 pm

Tomas, tvoje reakcie sú ako od papagája. Neopakuj dookola to isté, vyzerá to potom, že nevieš argumentovať.

Slovo penalizácia si k tomuto článku prilepil ty. To, čo si ty zamieňaš s penalizáciou, bolo myslené ako zvýšená pravdepodobnosť toho, že odkazy nebudú do rankingu započítané (čiže zaplatíš a zisk pre ranking žiadny). Penalizácia webu je niekde úplne inde…

Na margo toho, že čo som “len” napísal, citujem sám seba: “Vyššie uvedené si nevysvetľujte tak, že by celá služba bola nepoužiteľná.” Svoje klady píšete na vlastnom webe… a teda opakujete dookola tu v komentároch. Zámerom článku nebolo objektívne hodnotiť celý systém, zámerom článku bolo hodnotiť jeho SEO úžitok.

A keď už sme pri tom presnom odhade nákladov na túto formu reklamy, ja teda neviem ako vy, ale ja viem veľmi presne, aké sú moje mesačné náklady v PPC. O tomto ale článok nie je.

16. Tom@S píše:
Október 16th, 2008 at 5:00 pm

no ked bol clanok o seo tak je teda trochu mimo staci si porovnat ostatne clanky v tejto rubrike. Preco teda v clanku radis aby sme zmenili system na nejaku nastenku, snad vieme lepsie ako ty ako sa system sprava a z coho by bol vacsi zarobok. A prosim ta nepretlacaj tu ideu ze system je rovny TLA ci niecomu podobnemu. Este raz system predava reklamnu plochu nie odkazy teda je odlisny od tychto systemov, to ze tebe sa viac pacia single site odkazy a ich rozne umiestnenie je tvoj problem, zakaznik ale nema zaujem aby sa jeho reklama zobrazovala len na indexe ale na co najlepsich poziciach a co najviac aby sa zvysila moznost kliknutia a konverzie. Toto je hlavny rozdiel o com pises ty a com je samotny system. Skratka ty tu pises o niecom co nie je, toto nie je ziadna seo lista je to PREDAJ REKLAMNEHO PRIESTORU, nie odkazov. a este na margo penalizacie ked teda je directo tak nevyhodne na nakup za ucelom odkazu, ake mas ty zaruky ze predane alebo zakupene odkazy priamo, nebude penalizovane? Odpoviem za teba, ziadne. Je to take iste riziko ako to kupovat cez nas.
No a k porovnaniu k ppc sa snad ani netreba vyjadrovat. Je snad uplne jasne ten hlavny rozdiel a to tem ze skratka zaplatis a reklamu tam mas na mesiac u ppc treba nastavovat ceny tak aby bol web na 1-2 mieste inak to nema ani vyznam, dalsia vec je ze sa lahko stane ze ti niekto klikne na reklamu 5x za den a mas po limite, pre ten den si skoncil strata par korun ucinok 0.
Pekny vecer, myslim ze bolo povodane vsetko

17. kerotén píše:
Október 16th, 2008 at 5:37 pm

Zdravím,
mne osobne sa tento projekt páči, ale nerozumiem tomu, že prečo by nemal mať priamy odkaz žiadny význam, ba byť až škodlivý? Je to priamy odkaz, je, tak potom nevidím na to dôvod. A ďalej nerozumiem ako môže byť odkaz záporný? Žiadny projekt si nevyberá kto naň odkazuje, čiže v tomto smere je to naozaj prehnané, maľujete čerta na stenu. Keby to bolo tak ako píšete v tomto článku, tak by podobné projekty v zahraničí už dávno skrachovali, ale je to presne naopak, pribúda ich, preto si myslím, že kritika je neopravená, priam by som povedal až vymyslená.

Peter

18. tybi-admin píše:
Október 16th, 2008 at 7:10 pm

Tomas, už to tu zachádza mimo plodnej diskusie, omielať dookola to isté nemá zmysel.

kerotén, nikde som nepísal, že by mal byť odkaz škodlivý. Viac asi netreba dodať.

19. mylan píše:
Október 16th, 2008 at 8:23 pm

S článkom sa dá súhlasiť len čiastočne. Pár poznámok:

– directo je zrejme zameraný na menšie, respektíve aj stredne veľké weby. Pri týchto weboch je úspora pri nakupovaní odkazov už značná, directo môže veľmi pomôcť webmasterom týchto stránok. Ušetria si nervy a čas pri vypisované dlhých e-mailov, ako sám píšeš. Tvoj argument sa tak dotýkal len malej skupinky veľkých webov.
– odporúčanie pre biznis model, aby si directo nebralo z predaného odkazu nič je naozaj prehnané. Ak by služba vystupovala od začiatku ako nekomerčná, oveľa viac ohlasu by sa jej nedočkalo, tam súvislosť nevidím. Informovali by o nej rovnakí ľudia ako doteraz – blogeri, nezvniklo by viac článkov len vďaka “dobročinnosti”. Tento model je na začiatku vybraný celkom správne, aspoň to na seba vyrobí tých pár stovák mesačne, neuškodili si tak ničím na začiatku. Pridanie reklamnej plochy na webe directo je možné kedykoľvek neskôr.

Nakupovanie odkazov na directo z hľadiska seo nie je rentabilné, s týmto celkovo súhlasím, aj s doloženými argumentami. Predával som reklamnú plochu na TLA a doteraz mám GTPR znížený na polovicu, vďaka penalizácii spojenej s predajom tejto plochy, preto sám by som pre linkbuilding takto odkazy nenakúpil ani ja. Ale hlavnú nebezpečnosť penalizácie však vidím najmä pre tých, ktorí poskytujú reklamnú plochu, ktorí sú v directe zaregistrovaní ako partneri, než pre tých, ktorí budú odkazy nakupovať.

Otázkou pre directo zostane ako sa vysporiadajú s propagáciou služby, relatívne malým trhom na podobnú službu a najmä tým, že počiatočný boom o chvíľku ustane. Uvidí sa ako majú naplanovanú propagáviu služby, ľudia prestanú o chvíľu toľko skúšať, teraz sa tam každý zaregistruje, skúsi predať priestor, alebo aj kúpiť odkaz, lebo je to niečo nové. Ale to už je príspevok pod iný článok :)

20. tybi-admin píše:
Október 17th, 2008 at 11:00 am

Mylan, môj argument dotýkajúci sa (ako hovoríš) len veľkých webov dostáva na sile vtedy, keď si uvedomíš, že len z toho sa dá naozaj niečo zarobiť (aj pre nákupcu, aj pre directo). Určite budeš súhlasiť, že z 20-korunáčok poriadny zisk na Slovensku nepozliepaš.

Odporúčanie pre biznis model… bol to osobný pocit, nie nejaká objektívna pravda. Myslím, že by sa služba oveľa ľahšie propagovala, aj u veľkých webov.

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!