Márny pokus o Google bombu

Tibor Peták, 6. December 2007

Tomáš Bella aka Perohryz si nedávno vylieval zlosť na svoju banku, ktorá od neho vyberá podľa neho nehorázne poplatky. Radí pri tom, aby všetci húfne odchádzali do novej mBank, ktorá je bezpoplatková. Nebudem sa zaoberať tým, aké pravé či ľavé pohnútky mal pre túto perfektnú reklamu pri nástupe mBanky, je to jeho vec.

Zaujímavá je pre mňa jeho iná rada: „… a najmä odkážte na webovú adresu vašej banky slovami nenažraná sviňa. Bude to také malé referendum a po dvoch týždňoch pri vyhľadaní týchto slov na Google uvidíme, ktorú banku považujú slovenskí internetisti za najviac nenažranú a či jej to náhodou nezačne prekážať :-).“

Z tohto ma napadla pieseň Riša Müllera: „Nebude to také ľahké drahá…“ , pretože to naozaj nie je také jednoduché. Nesledoval som síce výsledky v Google pre tento výraz, ale niekto v komentároch k článku písal, že sa web Tatrabanky, na ktorý Tomáš odkazoval, objavil na tretej pozícii 2-3 dni po uverejnení článku. To však už dnes neplatí. Prečo?

Tomáš Bella zjavne čo to pochytil o Google ranking algoritme a Google bombách, ale pravdepodobne nezachytil posledný vývoj zo začiatku tohto roka, kedy Google stopol prevážnu časť bômb. Otázka ako? Čo môžu byť znaky typických Google bômb? Keby Tomáš poznal odpoveď, radil by na svojom blogu trochu inak. V tomto prípade totiž chovať sa netypicky znamená uspieť (to, čo je typické, Google už ošetril).

Pre Google bomby je typické, že bombovaná stránka neobsahuje danú frázu. Hmm, to zmeniť môžeme len zčasti… Avšak môžeme úplne zmeniť jeden ešte typickejší znak Google bomby – zrazu sa totiž objaví niekoľko odkazov s tým istým anchor textom (typicky z blogov), v tomto prípade nenažraná sviňa. V kombinácii s faktom, že stránka frázu neobsahuje, takéto niečo nemôže pripadať prirodzené ani nažranej svini, nie to ešte Google-u. Preto je potrebné meniť anchor texty a použiť v nich aj nejaké slová, ktoré stránka obsahuje, alebo slová, ktoré obsahujú anchor texty iných odkazov na bombovanú stránku – prosto slová, pre ktoré je stránka naozaj relevantná.

Takže, čo mal poradiť Tomáš svojim čitateľom?
„… a najmä odkážte na webovú adresu vašej banky slovami nenažraná banka, sviňa banka alebo nenažraná sviňa + meno banky alebo použite iné variácie slov banka, sviňa, nenažraný, meno vašej banky.

Medzi riadkami nájdete aj vysvetlenie, prečo je ľahšie bombovať stránku premiéra pre frázu k0k0t Slovenskej republiky ako pre frázu veľký k0k0t. A určite si dáte dokopy aj to, že Tomáš mal radšej vyzývať na Google bombu sviňa banka alebo nenažraná banka ako nenažraná sviňa.

Kým bol ten odkaz iba jeden (z Tomášovho blogu), Google mu veril, preto sa stránka vyhupla na tretie miesto, avšak ako odkazy s tým istým anchorom pribúdali Google pochopil, že ide o bombu.

Pozor, netvrdím, že je to stratené a že sa to nepodarí (i keď to je môj tip), ale šance na úspech sa dali niekoľkonásobne zvýšiť.

EDIT 2.2.2012: Google bomba sa neskôr ujala… je to preto, že túto správu si v čase napísania článku prečítalo a počúvlo viacero blogerov, ktorí odkazovali spôsobom, aký som odporúčal.


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

27 komentárov k “Márny pokus o Google bombu”

1. VE píše:
December 6th, 2007 at 10:44 am

Ahoj,
Co sa tyka toho navrhu modifikacie, pokial by si do tej google bomby dal klucove slovo ako “banka”, tak to podla mna uplne strati to caro. Ved to je zakladna pointa google bomby, ze jej anchor sa nenachadza na tej stranke na ktoru odkazuje. To je proste pointa toho zartu. Takze to co navrhujes pravdepodobne bude fungovat, akurat to podla mna uz nebude google bomba.

2. tybi-admin píše:
December 6th, 2007 at 11:51 am

Ahoj VE, zhrniem to v niekoľkých bodoch, možno bol článok trochu nejasný:

1. Ja som navrhoval riešenie pre Google bombu “nenažraná sviňa”.

2. To je práve pointa celého… ak chcel Tomáš, aby sa stránka umiestnila na kľúčové slovo “nenažraná sviňa”, mal to viac premyslieť a odporúčať odkazovanie štýlom: nenažraná sviňa Tatrabanka, sviňa banka, nenažraná sviňa, nenažraná banka… apod., proste to striedať. Mimochodom, on to tak na svojom blogu tak trochu aj urobil, len to neprízvukoval ostatným.

3. Rada, že mal bombovať na “nenažraná banka” bola v prípade, ak zachová radu tak, ako ju má teraz na blogu. Teda neodporučí žiadne obmieňanie anchor textu. Nechtiac sa mu to aj podarilo, Tatrabanka je teraz na 5. mieste pre obe moje odporúčania.

4. Myslím, že si mýliš anchor text a kľúčové slovo. Anchor text = text, na ktorý sa dá kliknúť.

5. “K0k0t slovenskej republiky” je Google bomba aj v prípade, že stránka premiéra obsahuje frázu “Slovenská republika”. Nič to totiž nemení na podstate Google bomby, že niekto zámerne “zmanipuloval” výsledky, aby sa stránka objavila na prvom mieste, pričom premiér na prvom mieste určite nechce byť. Google bomba je to v prípade, ak je v tom cudzí zámer a dotyčný majiteľ webu sa nechce umiestňovať tak dobre pre to kľúčové slovo.

6. Myslím, že ak to tu budeme rozvádzať ďalej, už budem nenažranou sviňou ja :))). Zatiaľ je tento článok druhý, ešte keď pribudne nejaký spätný odkaz, som nahratý ;).

3. Lev bez hrivy píše:
December 6th, 2007 at 12:15 pm

Re 6: Ten Google ma cosi do seba… ako na to prisli? :-)))

4. tybi-admin píše:
December 6th, 2007 at 12:28 pm

Na koho myslíš? Na mňa, na Bellu, ktorý je prvý, alebo na oboch??? :)))
btw. je zaujímavé optimalizovať pre druhé miesto :)

5. Monna píše:
December 6th, 2007 at 2:08 pm

ahoj Tybi,

ja len ze super clanok!

a zaujimava info, lebo som to trosku sledovala, ze co to bude robit…

:)

6. ipod píše:
December 6th, 2007 at 5:36 pm

Mne sa na tom najviac paci to, ako pekne si si tymto clankom spravil traffic. Zobrazuje sa totiz v Google hned za perohryzom. Dobry napad, kedze teraz mnoho ludi skusa “ako to funguje ked zadate do Google vyraz nenazrana svina”, klubuk dole:)

7. zybat píše:
December 6th, 2007 at 11:41 pm

Google sa musi spravat podla zakonov. Na svojich strankach ma aj formular na abuse. Ak teda niekto porusi zakon, napr. v tomto pripade by mohlo ist o poskodenie mena firmy, tak mozete Google na to upozornit a je velka pravdepodobnost, ze taky odkaz bude odstraneny. https://www.google.com/support/contact/?contact_type=Google_legal&hl=sk

Naivita je velka vec, ked motivuje nase kroky…

8. tybi-admin píše:
December 7th, 2007 at 6:58 am

Monna… ďakujem.

Ipod… A čo mám z trafficu 50 návštevníkov za deň, ktorí nemajú potuchu o tom, čo SEO je (teda nekonvertujú)? Mne skôr ide o upútanie pozornosti tých, čo tomu rozumejú, keďže sa aktuálne snažím spropagovať http://forum.seochat.sk

Zybat… ty musíš byť z Tatrabanky, čo? :))) Naivný mi pripadáš skôr ty, ako hocikto iný.

9. Tomas píše:
December 7th, 2007 at 9:53 am

No ja neviem ale podla mna je stale na prvom mieste ;-)

11. ipod píše:
December 8th, 2007 at 1:39 pm

tybi: keby som nevedel, co je seo a zabludim na tvoju stranku, je mozne, ze by som ta oslovil ako zakaznik, pretoze by si ma presvedcil, ze tomu rozumies…takze s tou konverziou by som to tak nepodcenoval…

12. tybi-admin píše:
December 10th, 2007 at 12:27 pm

Tomas… nie je ;)

Jancek… podobná snaha s rovnakým (nulovým) výsledkom :)

ipod… ak som ťa presvedčil, tak ma oslov :))) Teraz vážne, asi viem najlepšie, akú konverziu majú takéto posty… nic moc. O to mi ale naozaj neide, klientov mám viac, ako stíham. Písal som o tom skôr preto, lebo je škoda, že ten Tomášov nápad nebol dotiahnutý.

13. Santa píše:
December 11th, 2007 at 11:20 am

Pani, nejde o pokus o google bombu. Vas clanok som cital skor, ako vznikol dany prispevok. Slo mi nepriamo len o to aby vznikol dalsi crosslink (ak nie viac), nakolko som ocakaval, ze sa to na tomto alebo inom podobnom fore zjavy. Uznajte, vyslo to ;) Google bombing je zbytocna blbost a plytvanie casom. Mne bohate staci, ze pokial si niekto zada zname motto “banka ktora vam sprijemnuje zivot”, nenajde danu banku ale mna a dalsich co maju zle skusenosti z danou bankou. Pripajam sa ale k tomu, ze je skoda, ze tomasov napad nevysiel.

14. macko píše:
Február 15th, 2008 at 1:20 am

tatra banka je poslednom mieste v google na frazu nenažraná sviňa, pekne na zaciatok

15. blabla píše:
Marec 10th, 2008 at 5:21 pm

uz je na druhom :)

16. Milan píše:
Marec 25th, 2008 at 10:53 am

dnes je tatrabanka prva

17. blbec píše:
Apríl 4th, 2008 at 7:06 pm

sam dobre vies ze na seo treba cas a ked napises po mesiaci clanok od zacatia iniciativy tak si iba se.. A este aj ta strasna anglictina.

18. tybi-admin píše:
Apríl 5th, 2008 at 5:18 pm

Blbec a macko, máte rovnakú IP adresu, takže predpokladám, že si jedna a tá istá osoba. Áno, sám viem, že k dobrému SEO je potreba čas, toto sa však SEO-m len ťažko dá nazvať. Ak by si nebol iba obyčajný prudič, tak by si si prečítal komentár novšieho článku nad sebou: http://blog.seochat.sk/2008-03-22/google-bomby-analyzujte-ich/ a zistil by si, že Google zase pomenil algoritmus. V čom presne som nevyzradil, pretože bol malý záujem.

Čo sa týka angličtiny, tak budem rád, ak ma poopravíš, ale netuším, kde by mohla byť chyba. To, že som si vymyslel slovo gúglbombovať, mi snáď vytýkať nebudeš :).

Ešte by som ťa rád poprosil, aby si vystupoval pod jedným menom, aby to tu nezavádzalo. Ak sa cítiš byť blbcom, používaj ten nick stále.

19. smack píše:
Máj 9th, 2008 at 12:54 pm

Mozno by som pouzil este gúglbombiť;)

Zase bol update, tento krat sa “nenazrana svina” prepadla prec z prvej serpy.

Ale ano, perohryzov clanok bol napisany velmi “neprirodzene”: Stale zapasil so strankou Tatra banky o 1 miesto na danu frazu.

Ale tak prezradit by si to mohol ake su tvoje zavery preco tato bomba vypadla: Title, zly linking?

If you want to say “ako neguglbombovat” then is better expresion “How to not do googlebomb”.

20. peto píše:
Jún 28th, 2008 at 8:54 pm

nechapem, preco ked to nefunguje je banka uz hore na to slovo

21. Mojko píše:
November 19th, 2008 at 11:39 pm

no zial ked teraz das do google “nenažraná sviňa” tak sa sopracujes aj k TB je hned na 2. mieste :-)

23. ujo Ignac píše:
September 28th, 2011 at 8:53 pm

Dnes je 28.09.2011 a je na prvom mieste :-)

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!