Linkbait alebo ako upútať pozornosť spätných odkazov

Tibor Peták, 29. August 2007

Predošlý blogpost o zaujímavom výsledku v Google vyhľadávaní bol uverejnený aj na stránkach blackhole.sk. V komentári k tomu článku sa niekto rozdrapoval, že prečo sa niekto zo SEO zase pletie do politiky, že takých volovín nájsť vo vyhľadávaní plno a že keby chcel, môže o takých napísať aj on. Ale „vraj“ sa nezníži na takú úroveň. Odkaz pre neho: Niekedy sa oplatí využiť hlúpe veci pre vyššie ciele!

Pri čítaní toho príspevku som si uvedomil, že možno nie všetci (ide mi hlavne o SEO súdruhov, webmasterov a blogerov) pochopili zmysel článku a možno niektorí priradili autorovi (mne) IQ 14,5 až 14 kvôli tomu, že sa pozerá na takéto výsledky vyhľadávania. Preto by som rád ukázal, čo som tým celým sledoval.

Zmyslom článku bol tzv. linkbaiting. Matt Cutts definuje linkbait ako “something, interesting enough to catch people’s attention” = “niečo, dostatočne zaujímavé na to, aby to priťahovalo pozornosť ľudí”. Je to veľmi účinná (vlastne najúčinnejšia) white hat technika na získavanie spätných odkazov. V podstate v nej ide o to, napísať článok, vytvoriť obsah alebo službu na webových stránkach tak, aby upútala pozornosť webmasterov a blogerov natoľko, že sa rozhodnú na stránky odkazovať. Tým potom získate priamu návštevnosť z preklikov a pre Google ranking tak dôležitý odkazový potenciál. Takémuto počinu ale predchádza dobrá chvíľa rozmýšľania…

Vychádzal som z toho, že vybrali.sme.sk navštevuje obrovské množstvo ľudí a je to jeden z najúčinnejších spôsobov propagácie článku / web stránky na slovenskom internete. Do sekcie nové články tam môže uverejniť hocikto hocičo (samozrejme isté obmedzenia tam sú). Potom čitatelia nových článkov hlasujú za jednotlivé články a tie, ktoré dostanú najviac hlasov, sa dostanú na titulku. Na titulnej stránke ide už samozrejme o oveľa väčšie publikum. Preto som sa zameral na to, aby som sa tam dostal.

Najprv musíte poznať priania a záujem cielenej audiencie. Sledoval som, aké články najviac zaujmú čitateľa typického pre SME.sk. Pokiaľ sa pozriete na top články na URL adrese http://vybrali.sme.sk/najlepsie-clanky/ , prídete na to, že minimálne 10-12 z 15 článkov je o Ficovi a ani jeden nie je pozitívny. Preto som sa rozhodol, že tiež napíšem niečo “zlé” o našom predsedovi vlády. No ale ako súvisí Fico so SEO?

Napadlo ma, že určite veľa príspevkov do fór a blogov nadáva na Fica a že sa na tie kľúčové slová (nadávky) tieto stránky v Google objavia. Preto som si vypísal peknú kopu nadávok a začal som hľadať. Skutočne… Skoro na každú nadávku bola vo výsledkoch nejaká stránka o Ficovi.

Takto som si spisoval umiestnenia na slová idiot, chrapúň, magor apod. Nebolo to ale ono, až kým som neprišiel k slovu „k0k0t“. Na 15. mieste som našiel oficiálnu stránku premiéra. Potom už bolo len logické pozrieť sa na „k0k0t Slovenskej republiky“, keďže som predpokladal, že stránka musí mať množstvo spätných odkazov s anchor textom „predseda / premiér Slovenskej republiky“. Zistil som, že na túto frázu je premiérova stránka prvá, napísal som článok, poslal na vybrali.sme.sk a bum.

Výsledok po piatich dňoch? Podľa Google analytics:

  1. Odkaz z veľmi hodnotnej stránky (PageRank 5 a super návštevnosť) z vybrali.sme.sk/najlepsie-clanky/ minimálne na mesiac.
  2. Ďalších 16 spätných odkazov, na ktoré sa kliklo aspoň raz (neodkliknuté a nezaindexované nemám šancu zistiť, ale tých veľa nebude, ak vôbec nejaký taký je). Z tých 16 sú niektoré až prehnane kvalitné… especially vďaka Radovi Dzurčaninovi za obrovský kompliment.
  3. Návštevnosť za 5 dní skoro 6000 unikátnych… To je na SEO blog na Slovensku VEĽMI slušné. Dá sa povedať, že návštevnosť aj celkom slušne konvertovala (robila to, čo je cieľom web stránok). Cieľom SEOchat.sk je totiž poskytovať optimalizáciu pre vyhľadávače zdarma. No… nie tak úplne zdarma… výmenou za odkaz. Oslovilo ma niekoľko webmasterov, väčšine som už pomohol, ostatným sa budem snažiť odpovedať čo najskôr.

Takže rada na koniec… Pokiaľ chcete publicitu, napíšte niečo škaredé o Ficovi a dajte to na vybrali.sme.sk :). A teraz vážne… zamyslite sa nad niečím, čo súvisí s témou Vášho webu a čo by mohlo pritiahnuť aj oči laikov.

Inak ďakujem za podporné e-maily a aj za ten jeden výhražný… veľmi som sa na ňom pobavil :). Na obsahu stránok SEOchat.sk sa snažím pracovať, ale veľa času bohužiaľ nemám.


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

19 komentárov k “Linkbait alebo ako upútať pozornosť spätných odkazov”

1. rado píše:
August 29th, 2007 at 1:54 pm

tybi, super… fakt premyslena taktika :) Nevedel som, že si to urobil zámerne, no bolo mi jasné, aký účinok to bude mať na tvoj blog :) Blahoželám.

Btw, ja osobne považujem za veľmi cenný aj odkaz aj ten od Blackhole. Máš to tam krásne s textom SEO Blog v anchore a aj v title, čo je IMHO úplne super. Keep up a good work! :)

2. tybi-admin píše:
August 30th, 2007 at 9:05 am

Blackhole.sk ani zďaleka nie je tak relevantný odkaz ako ten tvoj alebo od Rada Rohala – http://www.radorohal.com

4. tybi-admin píše:
August 31st, 2007 at 4:20 pm

Konrad díky… Možno je už viac pochopiteľné, prečo som reagoval, ako som reagoval. :)

5. depi píše:
September 10th, 2007 at 3:57 pm

Supis, sledujem tento blog odkedy som ho objavil na Radovanovom blogu a som rad, ze konecne aj na SK mame blog o SEO, co je myslim si, ze super. Pouzita taktika sa mi tiez velmi pozdava a musim povedat, ze si to fakt zvladol genialne. Len tak dalej!

6. Me, I & My Horses píše:
September 28th, 2007 at 1:19 pm

noo
tak zas som sa raz pekne pobavil ;)
zas jeden prijemny piatok

7. nue píše:
September 4th, 2008 at 6:08 pm

Jednoducho skvelý článok. Ďakujem

8. MBreklama.eu píše:
Október 5th, 2008 at 10:31 am

Skoda, ze si nedal link na ten clanok.

9. michal píše:
Október 17th, 2008 at 7:38 pm

nuz, klobuk dole. idem pozriet vybrali.sme.sk

10. AutoEden píše:
November 6th, 2008 at 9:46 pm

Má to logiku len či to tak funguje neviem ale skúsim nie čo s toho.

11. adiratus píše:
Február 8th, 2009 at 5:46 pm

No zaujimavy clanok,idem to vyskusat !

12. nb píše:
Február 8th, 2009 at 9:49 pm

Myslim ze podobny efekt by clovek dosiahol aj na temu sex,zarabanie velkych penazi,praca na doma,parfumy spreje,eroticke potreby atd.Skratka na vsetko co ludi najviac zaujima.

13. Podľa mňa píše:
Február 22nd, 2009 at 2:44 pm

Je to asi celkom tak že, veľa ludí letí na to čo je teba neetické a podobné veci takže sa potom nedivme že 500M ľudí hľadá slovo sex a tak to je aj s tým ficom …

14. webdesign píše:
Marec 31st, 2009 at 2:04 pm

Tento blog je fakt super. Vlastne cely seochat.sk. Vdaka nemu sa ucim SEO a aj ked pomaly ale predsa sa ucim.

Musim ale testnut aj tuto taktiku ;-)

15. Soviet píše:
Máj 9th, 2009 at 11:19 pm

Premyslene :) klobuk dole :)

16. adesso@szm.sk píše:
December 21st, 2009 at 4:00 pm

Dobry den prajem, mam isty problem s strankou a potreboval by som pomoct, aspon nejake tipy alebo tak….a pozeram ze niekto vie v tom chodit…ak teda bude ochota prosim napis.

di.

17. Peter píše:
Apríl 5th, 2010 at 3:51 pm

nema nahodou vybrali.sme.sk na svoje odkazy nastavene nofollow?

18. tybi-admin píše:
Apríl 5th, 2010 at 6:47 pm

Peter, nevieš si to overiť sám? Nie, na úvodnej stránke (odhlasované články) nemajú odkazy nofollow.

19. Laco píše:
Máj 29th, 2011 at 11:50 pm

Dost zaujimavy clanok :)

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!