V kalných vodách PageRanku

Tibor Peták, 24. Jún 2009

Nové zistenie o PageRank sculptingu: Vraj už vyše roka nepracuje tak, ako sa predpokladalo. Vraj pridaním nofollow atribútu na odkaz sa neušetrí žiadny PageRank pre ostatné ne-nofollow odkazy na danej stránke. Malo by to naznačovať, že PageRank sculpting nefunguje, to však nikto netvrdí!

Obhajujem neobhájiteľné

Bez debaty… PageRank sculpting je divná metóda, pretože neprináša žiadny priamy osoh pre používateľa. Jeho užitočnosť tkvie v tom, že hľadajúci nepristane na stránke, ktorá ho pravdepodobne nebude zaujímať a zvýši sa pravdepodobnosť, že pristane na užitočnejších stránkach (landing page). Samozrejme, PageRank sculpting by nikdy nemal nahradiť správnu informačnú štruktúru webu, to podpíšem tiež.

Bez debaty… Celý koncept atribútu nofollow je zlý, pretože je len záplatou na nedokonalosť vyhľadávačov, záplatou na ich limitovanú schopnosť vyhodnotiť dôležitosť a kvalitu jednotlivých odkazov. Či follow, či nofollow, odkaz je odkaz, ak ho tak vidia používatelia, mali by ho tak vidieť aj vyhľadávače.

Kým však nofollow funguje, som nútený ho používať. Logikou Marka Prokopa: Na zajaca, ktorý stojí, strelím priamo. Strieľať pred neho a čakať, že vbehne do strely, ma bude stáť veľa. (Nie je to obhajoba blackhat techník, nofollow zajac je bez rizika ;).)

Ak by sme to brali striktne, tak meta description je tu tiež len kvôli nedokonalosti vyhľadávačov, ktoré nedokážu vyňať dostatočne dobrý popis k odkazom vo výsledkoch. Inak na tom nie je ani sitemap.xml. A na rozdiel od týchto dvoch, PageRank sculpting nepridáva zbytočné stránky do indexu (sitemap.xml), či neukazuje niečo, čo potom na stránke nevidno (meta description). Naopak, len uberá balast z indexu.

Že sa to v niektorých prípadoch používa zle? No, bohužiaľ…

Pravda je niekde tam vonku

Po prvotnom vyjadrení Matta Cuttsa na SMX Advanced sa očakávalo, že problém objasní na svojom blogu. Veľmi sa mu to nepodarilo, len zakalil vodu ešte viac. Ani raz sa priamo nevyjadril, že by PageRank sculpting nefungoval, na blogu hovorí:

… it isn’t the most effective way to utilize your PageRank

… to (PageRank sculpting) nie je najefektívnejší spôsob, ako zúžitkovať PageRank

… a pokračuje:

The notion of “PageRank sculpting” has always been a second- or third-order recommendation for us.

Zmienka o PageRank sculptingu bola pre nás vždy druho až treťoradé doporučenie.

Reagoval by som:

Who cares whether it was second- or third-order recommendation? It actually WAS a recommendation.

Koho zaujíma, či to bolo druho-, či treťoradé doporučenie, bolo to doporučenie a basta.

Precedens na to, že súčasné vyjadrenia nekorešpondujú s tým, čo Google hlásal v minulosti? Omyl, toto tu už bolo vo forme nezmyselnej rady ohľadom používania dynamických URL adries. Každopádne, precedens na to, že Google upravil algoritmus vyhľadávania, nie preto, aby priamo zlepšil výsledky hľadania, ale preto, aby ovplyvnil správanie webmástrov.

Matt Cutts, prečo táto zmena?

For one thing, some crawl/indexing/quality folks noticed some sites that attempted to change how PageRank flowed within their sites, but those sites ended up excluding sections of their site that had high-quality information (e.g. user forums).

Kvôli jednej veci, niektorí ľudkovia z crawl/indexing/quality tímov zistili, že sa niektoré weby snažili zmeniť spôsob, akým PageRank pretekal ich stránkami. Tým však vylúčili časti webu, ktoré obsahovali vysoko kvalitné informácie (napr. používateľské fórum).

Chýba mi tam zmienka o tom, že to urobilo ich výsledky kvalitnejšími. Ak je to tak, ako píše Matt a toto bol jediný dôvod na zmenu, zmena nemohla mať účinok na výsledky vyhľadávania. Ak by zmena výsledky zlepšila, Matt by to určite prízvukoval, ak by zhoršila, zmenu by neaplikovali. Podporuje to aj fakt, že si nikto z PageRank sculpterov ani teraz, ani pred rokom zmenu nevšimol.

A tu sa dostávame k tomu, čo som chcel naznačiť. Matt Cutts nemusel ani klamať a PageRank sculpting stále môže fungovať. Jedno z možných vysvetlení je na WhiteBoard Friday videu od SEOmozu. V 9. minúte a 45. sekunde akýsi Ben Hendrickson vysvetľuje hypotézu, že pri hodnotení možno neide o nominálnu hodnotu PageRanku stránky, ale o pomernú silu oproti ostatným v rámci webu. Myslím si to už dlhšie a mám ešte vlastnú nadstavbu tejto teórie, môžem sa však neuveriteľne mýliť, preto si to radšej nechám pre seba. :)


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

8 komentárov k “V kalných vodách PageRanku”

1. Márty píše:
Jún 24th, 2009 at 11:02 pm

Mě stejně přijde hodně divné, že si toho, že sculpting nefunguje nikdo nevšiml. Vždyť to muselo být patrné na každém přepočtu GPR. Jestli jen Google teď nemlží, že to už nefunguje více než rok. Někde jsem také četl, že přepočty GPR, které jsou nyní častější, jsou právě kvůli sculptingu, aby se “opravily” věci s nofollow. Proč ty přepočty jsou ale až teď a ne už před rokem, kdy ke změně mělo údajně dojít?

2. tybi-admin píše:
Jún 24th, 2009 at 11:27 pm

Márty, nemyslím si, že by častější update-y Toolbar PageRanku souviseli se sculptingem.

Že si toho nikdo nevšiml na základě sledování GTPR hlouběji položených stránek ani tak divné není. Spíše se to mělo ukázat v nevysvětlitelném snížení návštěv na long tail klíčová slova.

Ke změně mělo dojít “well over year now”, před rokem a něco.

3. Pagerank? píše:
Jún 25th, 2009 at 9:22 am

Jsou lidé, co věří v Boha, ač jej nikdy nikdo z nich neviděl. Pominu-li lidi duševně choré :-) Jsou prostě věci, o kterých se můžeme dohadovat, ale které nám prostě zůstanou skryty. Teď jde o to si jen vybrat, čemu věřit… :)

4. Martin Vasko píše:
Jún 25th, 2009 at 12:07 pm

Vždy keď sa snažím rozmýšľať o tomto, ale aj o celkovej problematike PageRanku a jeho prelievania sa po stránkach, tak skončím pri tej istej myšlienke:

Musí to byť oveľa komplikovanejšie ako sa zdá. No potom sa zas zamyslím nad tým, že to takto fungovať nemôže. A preto sa nad týmto často nezamýšľam. Ak robím web tak sa ho snažím vytvoriť tak aby bol čo najlepšie použiteľný pre návštevníka a aby tam mal čo potrebuje. Ak splním toto tak sa o nejaké vyhľadávače nemusím zaujímať lebo takýto web sa páči aj vyhľadávačom.

Celé SEO sa v dnešnej dobe ponorilo do etapy v ktorej skutočne stačí vyrobiť perfektný web pre užívateľa a dodržať zásady prístupnosti a použiteľnosti a potom sa dostavia aj návštevníci z vyhľadávania.

5. Samuraj píše:
Jún 25th, 2009 at 4:04 pm

Já nofollow používám například v katalogu na některé pochybné stránky hraničící s warezem, erotikou atd.
Jinde buď odkaz nevkládám vůbec, nebo vložím plnohodnotný odkaz.
Na své stránky ukazuji vždy plnohodnotným odkazem. Pokud někdo chce po svém webu nějak jinak/lépe? distribuovat pagerank, doporučuji podle toho navrhnout strukturu webu, nic víc.

6. tybi-admin píše:
Jún 25th, 2009 at 5:51 pm

Samuraj, nic víc? :) Určitě to není extrémní věda, ale, jak se zdá, ani uplná trivialita.

Na velkých webech se vždy najdou stránky, které pro uživatele nejsou důležité do doby, než uživatel shlédne jinou stránku na webu. Typicky login stránka, pagination stránky, prohlášení o přístupnosti apod. To už strukturou moc nevyřešíš…

Mimochodem, nikomu neradím, aby se v PageRank sculptingu hrabal, pokud neví, co přesně dělá a pokud se nejedná o velký web s hodně PageRankem.

7. Števo píše:
Máj 27th, 2011 at 9:53 pm

Tak teraz neviem, či mám na svojej stránke nastaviť nofollow pri linkoch, ktoré nie sú až tak dôležité, alebo to nemá zmysel. Funguje ten Sculpting, alebo nie.

8. Igor píše:
August 3rd, 2011 at 9:39 am

Dobry den, uznavam, ze PR funguje cudne. Prisiel som na tento blog, aby som sa nieco dozvedel, ale som v slepej ulicke. Pred mesiacom moj web mal PR5 a odvtedy pribudlo 50linkov a PR klesol az na 3. Je to mozne aby sa to tak rapidne zmenilo?

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!