Hodnotenie SEO na Slovensku

Tibor Peták, 16. September 2007

Keď som začínal tento blog, sľúbil som si, že nebudem hodnotiť svoju konkurenciu. Ale to proste nejde! Čím ďalej sledujem slovenské firmy ponúkajúce SEO, tým viac ma bolí hlava a je mi zle.

Na Slovensku si z nejakého nepochopiteľného dôvodu webdesign firmy myslia, že to, čo robia, je aj SEO. Niečo podobné, ako keď McDonalds vyhlási, že jeho jedlá sú zdravé. Ak niekto vie robiť webdesign, ešte neznamená (spravidla tomu tak ani nie je), že ovláda SEO.

Dokonca aj keby tieto firmy vedeli, ako je potreba stránky poriadne nakódovať, kam nasúkať a ako nepresúkať správne vybrané kľúčové slová, tak je to iba tá ľahšia polovica celého SEO – onpage optimalizácia. O offpage optimalizácii títo poskytovatelia „kompletných webových riešení“ snáď ani nepočuli, alebo ak počuli, tak sa zákazníkovi neunúvajú ponúknuť vysvetlenie.

Úplne ma potom doráža, keď sa ešte vystatujú referenciami, kde je stránka zákazníka prvá na kľúčové slovo spomedzi 50 tisíc výsledkov hľadania. Vo väčšine prípadov klient ani netuší, že to bol výsledok jeho vlastnej práce a nie firmy, ktorú si zaplatil. To on totiž vytvoril obsah, ktorý prirodzene prilákal tých pár odkazov a posunul ho na prvé miesto. Rovnaký a možno aj lepší výsledok by dosiahol, keby si takúto SEO službu vôbec nezaplatil.

Človek, ktorý o SEO čítal aspoň dva základné riadky, by sa mal zastaviť hneď pri nadpise textu väčšiny týchto firiem a kliknúť na BACK vo svojom prehliadači. Nadpis Search Engine Optimalization dáva jasne najavo, že títo nevedia o SEO ani prd. Skratka SEO totiž pochádza z anglického search engine optimization a takýto „preklep“ je rukopis absolútnych neznalcov. Mimochodom na slovenskom internete je táto chyba veľmi častá. Ak chcete nájsť kompletnú zbierku nekompetentných, stačí hľadať v Google.sk: search engine optimalization.

Nasledujú moji top favoriti – ukážka toho, ako dotyčné firmy nemajú tušenia o vecičke zvanej SEO. Nebudem ani zabŕdať do toho, ako majú spravené vlastné stránky a ani do toho, aké sú stránky ich klientov. Samozrejme oboje je humus! Vyjadrím sa iba k textu, ktorý túto službu má predať.

Moja top štyrka SEO looser textov:

http://www.webdesign-reklama.sk/seo-optimalizacia-pre-vyhladavace.html
Nestačí, že ani nevedia, ako sa presne volá to, čo predávajú, ešte si aj mýlia pojmy vyhľadávač a katalóg. Ponúkajú totiž registráciu do stoviek slovenských a českých vyhľadávačov. Toľko ich jednak ani nie je a jednak registrácia do vyhľadávačov je nanič. Preto predpokladám, že mysleli na katalógy. Nejde mi do hlavy, ako mohli získať zákazku napríklad od Invia.sk. I keď česká Invia je známa svojimi online prešľapmi, o slovenskej nič neviem, ale asi to bude niečo podobné.

http://www.telnet.sk/webdizajn/?article=120
Tento „excelentný“ text zoraďuje dôležitosť onpage faktorov nasledovne: URL (najdôležitejšie) -> Obsah -> Title-> Meta Description -> Meta Keywords -> Odkazy (najmenej dôležité). Na toto snáď ani nemusím reagovať, tri kusy z týchto šiestich faktorov by som ani nespomenul a to poradie je už úplne idiotské. Ak je URL také dôležité, prečo ho nemajú v poriadku na vlastných stránkach? Samotný text obsahuje ešte väčšie bludy.

http://www.infotech.sk/produkty-a-sluzby.php?LNK=16
Štyri základné ranking faktory podľa nich sú: kľúčové slovo v texte, PageRank (od 1 po 10), hustota kľúčových slov, pozícia textu v kóde. Znovu totálne plky… Kľúčové slovo v texte pomáha veľmi, ale nie je nutnou podmienkou (viď k0k0t Fico). PageRank je tam spomenutý ako faktor všetkých vyhľadávačov a že konkrétne pre Google nadobúda hodnoty 1-10. Toolbar PageRank môže byť aj nula, alebo ani nula (tzv. grey bar) a je to výhradne Google-ovský faktor (aj keď teda všetky vyhľadávače majú niečo podobné). Hustota kľúčových slov a pozícia textu v kóde je absolútne irelevantná.

http://www.ferix.sk/sluzby.html
No a toto je môj absolútny víťaz… Podľa neho je SEO = Search Engine Optimalization = vyhľadanie motora na optimalizáciu. Tak na tomto som sa smial celý včerajší deň a ešte aj teraz, keď to píšem.
EDIT 19.9.2007: Nápis je už opravený… Takže článok mal zmysel :).

Prosím, uvedomte si, že nehovorím nič o kvalite ich webdesign-u, do toho sa pchať nebudem, ale ponuku SEO by mali naozaj zo svojich služieb vymazať.

Koho si pre dobré SEO vybrať?

Asi najjednoduchšia možnosť je hľadať SEO v Google.sk. Je celkom pravdepodobné, že firma, ktorá sa umiestňuje na popredných pozíciách na kľúčové slovo svojho produktu, vám bude vedieť pomôcť.

Trochu som sa v tom ale pohrabal a došiel som k tomuto:

webring.sk – Podľa referencií doteraz nemali žiadnu veľkú SEO zákazku a občas sa na klientských stránkach vyskytuje mierny keyword stuffing (zabúdajú, že web má aj iné ako len hlavnú stránku). Ale myslím, že je to dobrá voľba pre menej konkurenčné frázy, kde nie je potreba stáleho dohľadu. Mimochodom je to stvoriteľ úspešného surf.sk.

netmark.sk – Majú super referencie, napríklad etrend.sk. Robili aj pre niektoré konkurenčné odvetvia. Nepáči sa mi ale, že sa nazývajú lídrami na Slovensku a že ponúkajú garancie typu: 200-300% zvýšenie návštevnosti a vrátenie peňazí v prípade nesplnenia. Chcel by som ich vidieť, ako zvýšia návštevnosť stránky bratislavahotels.com o 200-300%… Takéto garancie sú hlúposti. Znovu odporúčam skôr pre dobre optimalizovaný webdesign než pre nejakú stálu offpage optimalizáciu.

pizzaseo.comToto je môj absolútny víťaz a jediná poriadna SEO firma na Slovensku. Ak sa pozriete na ich referencie, sú tam len a len vysoko konkurenčné weby – sme.sk, bratislavahotels.sk, pelikan.sk, atd. Je to naozaj jediná SEO firma v pravom slova zmysle a odporúčam všetkým a hlavne tým, ktorí cielia ťažké, konkurenčné frázy. Je nádhera ich prácu sledovať.

Neporovnávam ceny. Zhruba budú odpovedať kvalite služby. V tomto sa naozaj neriaďte cenou, nie je to kúpa rohlíka. Lacné SEO je horšie ako žiadne!


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

34 komentárov k “Hodnotenie SEO na Slovensku”

1. Niesom píše:
September 17th, 2007 at 8:24 am

No tým motorom na optimalizáciu si ma sundal hneď takto z rána… :-))))

Ale inak si myslím, že treba optimalizovať aj na to, pri čom je predpoklad, že ľudia budú hľadať, i keď je to nezmysel (napríklad registrácia do vyhľadávačov). ľudia nemusia hneď vedieť, že je to blbosť, tak sa chcú o tom niečo dozvedieť a dobré je, ak nájdu o tom stránku, ktorá má vo veciach jasno, a ktorá im vysvetlí, že vyhľadávačov registrovať netreba, stačí do katalógov. Podobne by som to videl aj pri “search engine optimalization”.

2. tybi-admin píše:
September 17th, 2007 at 8:40 pm

Máš recht, ale tie stránky v “top štvorke” nič také neponúkajú. Iba splietajú hovadiny hore dole.

3. Matus Marko píše:
September 17th, 2007 at 10:51 pm

Ahoj, len kratka reakcia na nasu minirecenziu (Netmark.sk) :) V case ked tie texty vznikali sme naozaj boli lidri v SEO na Slovensku lebo okrem nas tuto sluzbu komercne vtedy vlastne este nikto neponukal. Moja chyba je ze som sa ich odvtedy neunuval pozmenit (v dohladnej dobe chystame redizajn a pretextovanie mierne zastaralych textov ;). To sa tyka aj tych garancii. Momentalne ziadne garancie okrem garancie celkoveho zvysenia poctu pristupov z organickych vyhladavani nedavame a o percentach zvysenia sa tiez uz nebavime. A co sa tyka zvysovania navstevnosti bratislavahotels.com tak myslim, ze Dan Duris naozaj pomoc nepotrebuje (aj ked zlepsovat sa da vzdy ;)lebo je to v podstate jediny clovek na scene o ktorom viem, ze o SEO naozaj nieco vie. Celkom zabavne mi ale prijde vyhlasovanie stranok ako sme.sk za “vysokokonkurencne” – ked uz ma stranka silne off-the-page faktory az taky problem to zas nie je ;) Ale inak dobry clanok, vdaka!

4. tybi-admin píše:
September 17th, 2007 at 11:26 pm

Super, že si zareagoval…

Týmto si ma ale urazil, hehe :)))…”v podstate jediny clovek na scene o ktorom viem, ze o SEO naozaj nieco vie.”

Áno, práca pre sme.sk bola určite dosť uľahčená tým perfektným obsahom, ktorý vytvárajú. Ale ak ich oslovil takýto web, je to dobrá vizitka.

Čo sa týka toho, že som nazval sme.sk vysoko konkurenčným… tak v každom texte sa nájde nejaký ten “preklep”, tvoj komentár nevynímajúc :))).

5. Matus Marko píše:
September 18th, 2007 at 9:26 am

:) tak uz len dovysvetlit ten “preklep” – az si prejdes fazou ze budes radit zacinajucim ludom na seo.nawebu.cz a stanes sa tam respektovanym clenom tak OK, pridam do zoznamu aj teba. Ja som si tym uz presiel, Dana Durisa to este stale bavi. Moj pocit je taky ze dobreho konzultanta nezaskocia ani velmi specificke problemy. Nastudovat si vseobecne poucky a zasady je pomerne nenarocne. Ale dostat do popredia na naozaj vyhladavane frazy napr. len optimalizaciou obsahu a internej navigacie stranku ktora obsahuje flash (dokonca v menu) a navyse je vo framoch a to bez narusenia uzivatelskeho zazitku a porusenia pravidiel to uz je trochu o inom. Par takych referencii mam a cenim si ich mozno aj viac ako tie ostatne zvucne mena.

6. tybi-admin píše:
September 18th, 2007 at 10:30 am

Prečo by som chcel byť rešpektovaný na fóre, ktoré sám nerešpektujem? Niektorí tam mi spôsobujú väčší bolehlav ako tí, čo som ich tu spomenul. Na seo.nawebu.cz je totiž hrozné to, že nováčik nevie oddelit plevel od kvalitnej informácie.

Radšej prispievam tam, kde to aj má význam a väčšiu prestíž: http://forums.seochat.com/member.php?u=20736

Naštudované všeobecné poučky??? Robím SEO pre oveľa konkurenčnejšie oblasti ako Bratislava hotels…

Prosím ale, aby sme nepokračovali v rozbore mojich dovedností.

7. František Ondruš píše:
September 18th, 2007 at 3:43 pm

Zdravím,

čo sa týka toho na čom ste sa celý deň smial, text na našej stránke je spred roka, ale nepotrebujem aby našu firmu niekto niekde zhadzoval a písal že nievieme nič o SEO.
Zo SEO optimalizáciou sme začali asi pred pol rokom, a doposiaľ sme mali len kladné výsledky, napr. http://www.herkules.sk – väčšina jazykových mutácií.
A iné menšie spoločnosti.

Pripravujem stránku http://www.seoferix.sk

Potom Vám asi zašlem odkaz aby ste boli aspoň trochu informovaný o našej SEO službe a čoho všetkého sa bude týkať.

S pozdravom

František Ondruš

8. Niesom píše:
September 18th, 2007 at 8:25 pm

Fero ale veď sa hneď zas neurážaj. Každý robí chyby a vyvíja sa jeho poznanie. Tybi teba, ani tvoju webstránku nezhadzuje, len vtipne komentuje a kritizuje. Oveľa prospešnejšie aj pre teba by bolo, keby si sa na tom zasmial a opravil to.
Čo som ja v začiatkoch narobil hovadín… a občas aj teraz.

9. JUDr Boris Čuchran píše:
September 18th, 2007 at 9:40 pm

Dobry vecer,

nie som zdatnym bloggerom, ale managerom v oblasti financnych sluzieb. Ozyvam sa na Vasu diskusiu : som jednym zo zakladatelov slovenskeho financneho portalu netfinancie.sk/pzp a ceskeho portalu netfinance.cz. Posobim v Prahe, na Slovensku som mal dost problem s tym kto nasej stranke http://www.netfinancie.sk/pzp bude robit seo a linkbuilding a podobne (ospravedlnujem sa za mozno nepresnejsie vyrazy, som financnik a nie ajtík). V Prahe sme sa obratili na top prazske seo spolocnosti (Dobry web, H1. BenedaGroup…) a vybrali sme jednu z nich pre nase ceske seo. Na Slovensku sme vybrali PizzaSEO – pretoze kvalitou boli na top prazskej urovni, nasadenim na urovni McKinsey a cenou tiez na prazskej urovni. Briefly : PizzaSEO nam urobili top koncepciu a implementaciu, pracuju s NADPRIEMERNYM nasadenim. Cize je to na Slovensku Lamborghini za cenu Skody Superb. Doporucujem pre profesionalne firmy ocakavajuce maximalne nasadenie a vyborny consulting feed back. Normalne to nerobim, ale v tomto pripade som ochotny v pripade ziadosti potencialneho klienta aj dat moje osobne doporucenie. B.Cuchran (posledna poznamka : robit slovenske SEO z Prahy nie je dobry napad, pretoze dokonca aj google je v CR iny- napr. neakceptuje superlativy v PPC, dokonca ani ako preklepy)

10. w1k píše:
September 21st, 2007 at 7:25 pm

je to nasmiech.. ked si niekto, kto pozna seo jeden rok vytvori stranku a zacne kydat na ostatnych..

11. rado píše:
September 22nd, 2007 at 11:45 pm

w1k: Po prve, Tibor sa v oblasti SEO nepohybuje rok… po druhe, jeho clanky su vysoko profesionalne, ak s niecim nesuhlasis, argumentuj please.

12. rado píše:
September 22nd, 2007 at 11:47 pm

Regarding Pizza SEO, tiez by som tuto firmu odporucal ako naj na Slovensku.

13. Communication Agency píše:
September 23rd, 2007 at 12:02 am

Veľmi trefný članok na konto slovenskych SEO firiem. S viacerými SEO “firmami” som sa stretol alebo telefonický rozpraval a všetko to bolo vo forme prečítaných textov z blogov. Po postavení jednej poriadnej praktickej otázky hned som zistil či majú šajnu ako to vobec robiť. Všetci hneď nová stranka, musite najprv audit 5000 sk atd. Aj s firiem, ktoré ponukajú SEO a su uvedene hore a tu aj bloguju svoje web stranky na klucove slova nemaju na prvych troch prieckach. To co tvrdi admin je pravda robia SEO na klucove slova s 3 slovnymi alebo 2 slovnymi a tiez na oblasti kde su dve tri firmy konkurecne. Ešte pred rokom som sa stavil so svojim kamaratom ci dokazem na “plastove okna” byt na prvom mieste lebo vraj tam je najvecsia konkurencia nech ukazem ci som schopny. Bez jedneho haliera za 2,5 mesiaca “plastove okna” prve miesto pozrite Google.sk a “okna” 4 pozicia.
Navstevnost velka trzby 5 nasobne.

Vyzivam verejne vsetky SEO firmy nech skusia na kewyords “reality” alebo “okna” bez haliera dostat sa na prve miesta.

U mna SEO audit iba 2000 sk. SEO je nova ideologia a ti co sa nevyznaju tak firmam lahko zobrat peniaze a dat im nadej. Pozdravujem autora tohto blogu a vidime sa coskoro na mojom http://www.seoblog.sk u mna. Si ma potesil s tymto clankom velmi strasne a ponukam spolupracu do buducna na projektoch.

14. stavebné rezivo píše:
September 23rd, 2007 at 4:32 pm

podla mna je SEO nadhodnotene

16. samsonite píše:
September 25th, 2007 at 7:47 pm

Nas dostala jedna slovenska firma velmi rychle za 2 tyzdne na prve miesto v google.sk a aj google.com a to na 2 jednoslovne keywords. Velmi sme spokoni so sluzbou a cenou. Navstevnost z nula na 50 denne.

17. andrej píše:
Október 24th, 2007 at 4:57 pm

zdravim stavebne rezivo :)

tvoja stranka drevopan.sk sa mi velmi paci.

paci sa mi dokonca tak velmi, ze som neodolal a vyplnil som spam report pre google :)

zdravim

18. Johnny píše:
December 15th, 2007 at 10:17 pm

Z mojej skusenosti robi vacsina tzv. SEO expertov len obycajny SEO spam, ako mozeme vidiet vyssie v komentaroch ked ako svoje meno napisu klucove slova na ktore akoze optimalizuju. Ja byt tak firma co si ich najala taketo poskodzovanie mojeho dobreho mena by ich vyslo pekne draho.

19. remo píše:
December 18th, 2007 at 4:15 pm

K tomu PizzaSEO… to by ma velmi zaujmalo, ked su to taki frajeri na SEO, preco nie su v google na frazu SEO ani na prvej stranke? ..pre stranky iba po slovensky su niekde vzadu (z 1.400 000 stranok.. co nie je daky zavratny pocet zasa)

20. Termo píše:
Január 13th, 2008 at 6:15 pm

Najlepsie je, ze “Search Engine Optimalization” ma ako nazov kategorie tak velky server, akym je szm.sk

21. jano píše:
Január 14th, 2008 at 11:35 am

Dokut sem to tu cele přečítal, prošla mne chuď vyjádřit se k téme, hlavně kuli autorovému chvastounskému přístupu, některé věci tu podal jako jasné fakty a přitom je pravda někdy uplne jinde. Stačí si to nestrane pročíst.

22. tybi-admin píše:
Január 14th, 2008 at 12:28 pm

Jano… to reaguje někdo od seo-expert.cz, Radka Karbana známého zabanováním všech stránek na Seznamu?

Ještě bych ocenil, kdybys vyjmenoval, kde jsou podle tebe ty chyby v článku. Jinak totiž vážně nemělo smysl reagovat.

23. kacenocka píše:
Máj 14th, 2009 at 3:37 pm

Co sa tyka mojho postoja k clanku. Nesuhlasim s nim na 100%, ale za seba mozem povedat snad len tolko. Pohybujem sa v tejto oblasti cca 3 roky a fakt ma ide roztrhnut, ked vidim propagovat kazdu webdizajnersku firmu SEO sluzby, ktorym naozaj chyba zaklad. Co sa tyka Pizza SEO suhlasim, ale zaujimalo by ma, preco autor clanku nespomenul meno napr. Rado Rohal a pod. Alebo ste chlapci po takej dobe z toho predbiehania sa este nevyrastli?

24. tybi-admin píše:
Máj 15th, 2009 at 1:18 am

Kacenocka, chlapci spolu nikdy ani nesúťažili. S Radom Rohalom mám veľmi dobré vzťahy, ide len o to, že ho nepovažujem za firmu ale za jednotlivca. Okrem toho, aj keď možno bude tvrdiť niečo iné, je SEO špecialista skôr affilového typu než vyslovene konzultant pre firmy.

25. kacenocka píše:
Jún 4th, 2009 at 1:41 pm

jj s tym s tebou suhlasim, to je o tom, aky mas business model. Ale klientovi to moze byt suma fuk, ci mu urobi dobre SEO firma, alebo jednotlivec…specialne v nasom pripade v SR, ked firem je zufalo malo…zatial ;)

26. kacenocka píše:
Júl 2nd, 2009 at 8:59 am

Ahoj Tibor, k mojim poslednym postrehom musim poznamenat, ze som velmi sklamana z prace PIZZA SEO. Nakolko sa nevenujem len SEO, ale aj ostatnym marketingovym aktivitam, objednali sme si ich ako dodavatela na Linkbuilding aktivity. Analyza – v podstate odporucania boli pekne vypracovane, ale samotna realizacia katastrofa. Polovica linkovaciek bola zaradena do katalogov. Nehovoriac otom, ze v reporte napisali, ze odkaz sa nachadze na stranke s PageRankom 4, hoci to nebola pravda. Ked som to vsetko preklikala, zistila som, ze uvadzali PR hlavnej stranky. Nie stranky, kde bol moj odkaz umiestneny. Pytala som sa sama seba. Na co mi je odkaz na stranke v katalogu s PR0? Dobre viem, ze 1 odkaz s PR4 je viac ako 100 odkazov s PR0. Dorazila ma registracia do katalogu, v ktorom uz hlavna stranka vypisovala chybu a PR mala 0. Pre zaujemcov, udavam link…http://www.katalog.fmg.sk/. Najlepsie na tom bolo, ze k tomuto odkazu pridali PR 3 ! Och jo… to som len zacala… Strasne ma to sklamalo, pretoze som sa s Danielom Durisom stretla osobne a vzbudil vo mne doveru odbornika. Ale ta praca bola amatercina prveho razu. Sama seba sa pytam, kde PIZZA SEO zaspalo dobu? Ako je mozne, ze viem viac, hoci nemam firmu zaoberajucu sa SEOm? ….uz sa na nej po tejto skusenosti pracuje. Ale nie som mrska a nebudem si tu robit reklamu, chcem byt fer a vyjadrit svoj nazor na problematiku. Co si o tomto Tibor myslis? I am really dissapoinnted…

27. tybi-admin píše:
Júl 2nd, 2009 at 1:59 pm

Externá firma má do istej miery zviazané ruky, ten link building bez spolupráce klienta nebude fungovať. V ideálnom prípade si klient link building osvojí a pokračuje v ňom sám.

K Pizza SEO… Záleží na tom, ako ste sa dohodli a za koľko ste sa dohodli. ;) Myslím, že je u nich najväčším problémom to, že ty si sa síce bavila s Danielom Durišom, ale prácu vykonával niekto iný.

Čo sa týka reklamy, či nereklamy tu na blogu, tak aspoň odkaz ku nicku “kacenocka” by sa hodil. Myslím, že by všetci radi vedeli, pre koho pracuješ a nemuseli by pátrať, tak ako som musel ja. ;)

Ak by si chcela pokračovať v debate, prosím, založ vlákno na fóre: forum.seochat.sk

28. Zdenko píše:
September 23rd, 2009 at 11:54 am

Ja som nedavno narazil na PR agenturu, ktora pise, ze optimalizuje internet :-) takze v takomto pripade by som este pri slove optimalization prizmuril oci.

29. seopedia píše:
Jún 8th, 2010 at 2:29 pm

Clanok hodnotim velmi kladne, tiez som sa pousmial na par poznamkach.

Optimalization vs. Optimization, toto je naozaj casta chyba, ale nie je to podla mna smrtelny seo hriech. A urcite to neznamena, ze tito ludia o tom vedia “prd”.. je to jednoducho preklep, ktory spravili pri rychlych myslienkovych pochodoch a pisani textu..(optimalizácia je v angličtine aj optimization aj optimalization), ale uplne by som ich nezatracoval :)

U par firiem si myslim, ze je to dokonca umysel. Vela ludi dokonca z oblasti IT (programatori, grafici), ktori hladaju pre svoje projekty SEO firmu, tak do vyhladavacov zadavaju dotaz “SEO optimalizacia”-co je v podstate blbost, kedze to rozpisane znamena “search engine optimization optimalizacia”. Co uz ked prave tato fraza prinasa SEO firmam zakaznikov. Rovnako je to myslim aj s tym, ze “obycajny ludia :)” nevedia, ci je to optimalization, alebo optimization, ci azda optimilisation – ako mi do e-mailu napisal moj posledny klient :)

Je to sice smutne, pretoze cim viac tychto firiem, tym viac zavadzania “hladajucich SEO”, ale je to tak.

30. Noano píše:
Apríl 19th, 2012 at 12:33 am

Kacenocka. Toto ty nazyvas tym SEOm? Ze na vlastnom webe vymienas linky? http://www.ruonline.sk/linky/

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!