Pozrel som sa do svojho emailu a napadol mi ekvivalent výroku Neil-a Armstrong-a: Je to malý krok pre človeka, ale veľký skok pre ľudstvo. V tomto prípade, je to malý krok pre webmaster-a, ale veľký skok pre Google.

Ak používate Google Analytics pre štatistiky svojich web stránok (a to dúfam, že áno), určite ste neminuli nažlto označený rámček o Google data sharing-u (zdieľaní dát). Vypadá, že to je pre Google naozaj dôležité a že sa zúfalo snaží zvýšiť počet zdieľajúcich. Nezdá sa mi však, že by sa o tom hovorilo na fórach a blogoch primerane váhe tohoto kroku.

Google sa posunul míľovými krokmi k zlepšeniu svojho vyhľadávania. Životnosť vyhľadávania, ako ho poznáme teraz, nie je dlhá. Jednak sa množí odkazový spam, výmena odkazov, kupovanie odkazov a podobné techniky, ktoré všetky do jedného nabúravajú princíp súčasných algoritmov založených na citačnej analýze a náhodnosti vytvárania odkazov. Vyhľadávače preto musia nájsť iné spôsoby ako určiť, či je stránka pre užívateľov hodnotná alebo nie. No a na to potrebuje Google dáta o správaní užívateľov. Ak je budúcnosť vyhľadávania v personalizácii, vyhľadávače potrebujú poznať správanie sa užívateľov na webe – user behavior, až potom im môžu vytvoriť výsledky šité na mieru.

Ako odmenu za to, že Google-u tieto dáta poskytnete, dostanete zatiaľ “iba” službu benchmarking, kde si môžete porovnať, ako si vediete v rámci odvetvia. Je to služba, pre ktorú sa štatistiky zdieľať oplatí, Google to veľmi dobre vie. Vy síce získate informácie o svojom odvetví (to je ten malý krok pre webmástra), ale oproti tomu skok, ktorý získa Google, je obrovský.

Že Google tieto informácie naozaj veľmi potrebuje, dokazuje už len ten rozosielaný email plný sľubov o nových produktoch. Nespomínam si, že by sa niekedy pred tým takto Google správal, sľubuje produkty, ktoré ešte nemá. Že by Google sám netušil, aké dáta z toho môže vyextrahovať? Že by super-extra produkty pre prispievateľov dát vymýšľali až za behu?

Posúďte sami… preklad emailu do slovenčiny:

Milí užívatelia Google Analytics,

Píšeme vám, aby sme vás oboznámili so zmenou v našej ponuke služieb. Ak ste sa niekedy v súčasnosti prihlásili na svoj účet, mohli ste si všimnúť, že si môžete vybrať zdieľanie svojich Analytics dát pre Google. Touto možnosťou vám, dúfame, ponúkneme transparentnosť, kontrolu a nové služby, ktoré budú vychádzať z vašich preferencií.

Taktiež vám s radosťou oznamujeme, že benchmarking je prvou novinkou pre tých, ktorí sa rozhodnú pre zdieľanie dát. Benchmarking vám dáva možnosť porovnať si vaše metriky s ďalšími vo vašom odvetví.

K aktivácii tejto služby musí administrátor účtu vybrať nasledovné možnosti v nastaveniach Google Data Sharing:

1. Prihláste sa na svoj účet. Uvidíte žltý rámec s nastaveniami zdieľania dát.
2. Kliknite na odkaz v žltom rámci: More data sharing options.
3. Označte druhý checkbox, aby ste dali najavo, že chcete zdieľať dáta s Google produktami anonymne a že máte záujem o službu benchmarking. Môžete si tiež označiť zdieľanie len s Google produktmi, ak máte záujem o pokročilé reklamné produkty a služby, ktoré budú k dispozícii.

Služba benchmarking je v súčasnosti v beta verzii. Od spustenia tejto služby to môže trvať až 2 týždne než k vašim reportom obdržíte kategorizované, agregované, anonymné benchmarking dáta.

Pre viac informácií o benchmarking službe, navštívte naše FAQ.

Rozhodnutím zdieľať vaše dáta s Google môžete získať naviac k našej benchmarking službe výhody nových Google produktov a služieb, ktoré budú v budúcnosti k dispozícii. Myslíme si, že tieto služby prinesú lepší rozhľad a sofistikovanosť pre užívateľov, ktorí sa rozhodli pre zdieľanie dát. Pokiaľ však svoje dáta zdieľať nechcete, jednoducho zaškrtnite túto možnosť na stránke nastavení.

S úctou, Google Analytics tím

Komentáre

  • Martin Botťánek

    11.04.2008 17:48

    je to uzitocne, ale kto vie pre koho viac ci pre nas alebo pre google ;)

    Odpovedať
  • ehmo

    12.04.2008 17:38

    co je uzitocne pre google je v konecnom dosledku uzitocne pre uzivatelov. ako mozes sam vediet, google sa deli pomaly o vsetko, co ma. ponuka vsetky svoje sluzby, ktore pouzivaju interni zamestnanci aj uzivatelom (google app engine napr). proste je to spolocnost, ktora sa vytvara za pomoci uzivatelov. napriek tomu je to zdielanie dat len formalita, google uz tieto data ma, len by bolo napadnutelne na sude, ak by ich svojvolne zacal vyuzivat. kazdopadne je to velmi dobry krok, odporucam (hlavne preto, ze som krivkou v benchmarku o hodne vyssie ako ostatni :) )

    Odpovedať
  • Mercator

    25.12.2009 14:03

    Uzitocna informacia, o tejto sluzbe som doteraz nevedel.

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *