Google sandbox existuje!

Tibor Peták, 1. September 2007

Anglické sandbox sa dá do slovenčiny preložiť ako pieskovisko. V SEO terminológii to ale znamená niečo iné, i keď metaforicky veľmi podobné.

Sandbox je názov pre jav v Google vyhľadávaní, ktorý sa prejavuje tak, že nové, práve vzniknuté stránky sa nevedia po určitý čas umiestniť na top pozíciách, aj keď by na to možno mali. Je to situácia, kedy Google nedovolí novým stránkam dosiahnuť svoje „zaslúžené“ pozície, pozície, ktoré by mali pri neexistencii sandboxu. Nové stránky sú odsunuté do sandboxu tak, ako deti v rannom veku na pieskovisko.

Do dneška by ste nemali šancu čítať článok o sandboxe napísaný mnou. Ak sa niekde objavila debata o tomto jave (schválne nepíšem, že je to filter), nervózne som odsekával a bojoval voči každému, kto tvrdil, že sa do sandboxu dostal. Moja nervozita vyplývala z toho, že obrovské množstvo nekompetentných SEO pracovníkov sa odvoláva na tento jav, keď sa im nedarí získať pozície. Pritom v 99,99 % prípadov je to iba ich nevedomosť a slabá SEO stratégia, čo ich brzdí v lepšom umiestnení (vo väčšine prípadov jednoducho chýbajú spätné odkazy).

Statické stránky na tejto doméne majú byť návodom na SEO a snažím sa ich optimalizovať pre kľúčové slová: SEO optimalizácia, optimalizácia pre vyhľadávače apod. Stránky sa chovali celý čas podľa predpokladov. Najskôr sa pár dní po indexácii vyhupli na prvú stránku, medzi top 10 (tzv. new site boost) pre väčšinu relevantných kľúčových slov a po tom asi mesiac na to, keď sa dostali do hlavného indexu, padli na miesto okolo 90-120. Tam zotrvali 4 mesiace napriek tomu, že som pre ne postupne získaval spätné odkazy.

Až dnes hlavná stránka SEOchat.sk zrazu skočila na 5. miesto na kľúčové slovo „SEO optimalizácia“ a rovnako tak obdržala veľmi pekné umiestnenia na iné podobné frázy. Žiadne iné vysvetlenie tohoto veľkého skoku než sandbox nie je po ruke. Zo sandboxu sa stránka pravdepodobne dostala vďaka spätným odkazom z linkbaitu, ktorý som spáchal pred pár dňami.

Ešte poznamenám, že sandbox efekt bol potvrdený aj Matt Cutts-om. Matt vysvetľuje, že sandbox nie je filter sám o sebe, ale celý vyhľadávací algoritmus môže za istých podmienok a v istých online odvetviach takýto efekt vyprodukovať. Že by do tejto kategórie zapadal aj slovenský SEO priemysel? Ak áno… otázka potom je, ako môže niečo, čo neexistuje, niekam zapadať? :)

Ak máte iný názor na existenciu tohoto javu, som pripravený na menšiu hádku :).


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

14 komentárov k “Google sandbox existuje!”

1. Martin Vasko píše:
September 1st, 2007 at 8:16 pm

Súhlasím, že Sandbox efekt existuje. Mám podobný problém s jedným projektom (možno).

Len nechápem prečo niektoré stránky idú na pieskovisko a niektoré nie. Asi je to tým, že Google im nechá istý čas na získanie kvalitný a relevantných odkazov, keď to nespravia dostanú sa na pieskovisko až dokým tie odkazy nezískajú.

2. tybi-admin píše:
September 1st, 2007 at 8:37 pm

Martin, bude to tak ako hovoríš.

Moja malá teória je, že Google spácha new site boost, aby dal stránku otestovať uživateľom. Ak počas tohoto krátkodobého boost-u stránka nezíska spätné odkazy, ide do sandboxu, kde potom musí dokázať omnoho viac. Chcelo by to otestovať.

Keď sa mi pritrafí nejaký nový projekt pod ruky (vlastne sa mi o 2 týždne pritrafí), nenechám web indexovať, až kým si nebudem istý, že tie odkazy získa. Keď tak zreferujem výsledky…

Zaujímavé na tom je, že pokiaľ je táto teória pravdivá, tak absolútne popiera názor, že stránky by sa mali dať indexovať čo najskôr, aby sa tým dostali čo najskôr zo sandboxu a získali nejaký vek. Dôsledkom toho je, že práve táto nepripravenosť web stránok ten sandbox spôsobuje. Nakoniec je to horšie, ako počkať dva tri mesiace a web poriadne pripraviť.

3. Martin Vasko píše:
September 1st, 2007 at 9:49 pm

“Matt vysvetľuje, že sandbox nie je filter sám o sebe, ale celý vyhľadávací algoritmus môže za istých podmienok a v istých online odvetviach takýto efekt vyprodukovať.”

Takže si to rozoberme:
– za istých okolností – stránka nezíska v new site booste dostatočný počet spätných odkazov
– v istých odvetviach – niektoré vysokokonkurenčné frázy.

Pochybujem, že takouto vysokokonkurenčou frázou je “SEO optimalizácia” lebo potom by bola v anglickom googli vysokokonkurenčná skoro každá fráza.

A z tohoto dôvodu je tých faktorov, ktoré ovplyvňujú zaradenie stránky do sandboxu podľa mňa oveľa viac.

4. tybi-admin píše:
September 1st, 2007 at 10:13 pm

No tie odvetvia nemusia byť dané konkurenčnosťou. Konkurenčné odvetvia sa regulujú samé, pretože sa tam spamer presadí len veľmi ťažko.

Pokiaľ je to o konkurenčnosti… V mojom ponímaní je sandbox užitočný tam, kde je pomerne (pomerne k bohviečomu) vysoká návštevnosť a pomerne nízka konkurencia.

Samozrejme, môže byť ešte X iných vysvetlení a môže sa stať aj to, že Matt iba kecal a s odvetvím to nemá nič spoločné.

5. rado píše:
September 2nd, 2007 at 9:40 am

Mojich 5 centov k téme – 11 príznakov kedy je stránka v sandboxe by PhilC SEO Forum:
http://seo.mojeokna.sk/blog/?text=8-google-sandbox

6. rado píše:
September 2nd, 2007 at 9:48 am

A ešte môj osobný názor na vec. Ja osobne keby som si mal vybrať medzi stránkou zaindexovanou v januári, ktorá získa spätné odkazy v marci a stránkou, ktorá je zaindexovaná v marci a v marci aj získa spätné odkazy, tak vyberiem prvú možnosť.

Mal som stránku, ktorej som kedysi dávno získaval backlinks, makal som ako fredka, no bola stále v sandboxe. O pár mesiacov neskôr, keď už som prácu na nej zabalil, som si ju náhodne checkol v Google a bola zo sandboxu preč.

Faktory, ktoré vplývajú na dĺžku sandboxu (zoradené podľa dôležitosti):
1.-2. vek samotnej stránky
1.-2. odkazy z prominentných stránok (tzv. authority pages) a vek týchto odkazov (čím staršie tým lepšie)
3. odkazy z relevantných stránok (zo stránok, ktoré majú podobnú tématiku) a ich vek
4. ostatné odkazy

7. tybi-admin píše:
September 2nd, 2007 at 4:53 pm

Rado, skoda ze nedavas moznost reagovat na posty na svojom blogu… skopiroval som si to sem, aby som mohol reagovat (este raz zdroj: http://seo.mojeokna.sk/blog/?text=8-google-sandbox):

1. Stránka alebo doména má menej ako 1 rok
SÚHLAS

2. Kľúčové slová, na ktoré sa stránka zameriava sú považované za vysoko konkurenčné
PRESNEJŠIE BY BOLO POVEDAŤ – VEĽMI HĽADANÉ SLOVÁ, TO EŠTE NEMUSÍ ZNAMENAŤ VYSOKÚ KONKURENCIU

3. Väčšina strán webstránky bola indexovaná Googlom
IRELEVANTNÉ

4. Stránke sa dobre darí umiestňovať v Yahoo a MSN pre svoje kľúčové slová
SÚHLAS

5. Stránka sa umiestňuje dobre pre menej konkurenčné kľúčové slová
SÚHLAS

6. Googlebot navštevuje a načítava stránku pravidelne
IRELEVANTNÉ

7. Stránka sa dobre umiestňuje pre allinanchor:„vaše kľúčové slovo“ hľadania
SÚHLAS

8. Stránka má slušné množstvo spätných odkazov s dobrým PageRankom
ČO JE SLUŠNÉ MNOŽSTVO?

9. Stránka neporušuje pravidlá Google, ktoré by mohli spôsobiť jej penalizáciu alebo zákaz
SÚHLAS

10. Stránka je optimalizovaná
AKO?

11. Neumiestňuje sa na prvých 300–400 pozíciách pri vyhľadávaní jej hlavného kľúčového slova
MOJE STRÁNKY BOLI STUCKNUTÉ NIEKDE OKOLO POZÍCIE 100…

8. rado píše:
September 3rd, 2007 at 9:46 am

Tibor, robi sa na tom… naposledy som blog nechal tak a nasral sa mi tam spam. Pred tym, nez znova spustim diskusiu, chcem byt dostatocne chraneny.

Este raz pripominam, ze tych 11 bodov nie je moj vyplod… tu je reakcia na tvoju reakciu:

2. Kľúčové slová, na ktoré sa stránka zameriava sú považované za vysoko konkurenčné
PRESNEJŠIE BY BOLO POVEDAŤ – VEĽMI HĽADANÉ SLOVÁ, TO EŠTE NEMUSÍ ZNAMENAŤ VYSOKÚ KONKURENCIU
– IMHO, nesuvisi to s vyhladavanostou, ale s obsahom Internetu. Napriklad slovo Bratislava je konkurencnejsie ako katasterportal, napriek tomu sa podla etargetu momentalne viac vyhladava katasterportal. Na ktory vyraz budes skor v sandboxe? Podla mna to suvisi s tzv. auhtority websites pre dane klucove slovo, ale to je na dlhsiu debatu.

3. Väčšina strán webstránky bola indexovaná Googlom
IRELEVANTNÉ
– Suvisi to nepriamo.. ak Google nechce indexovat stranky, existuje na to dovod a ten dovod ma vplyv aj na “penalizaciu” stranky vo vysledkoch vyhladavania. Tusim, ze Matt C. spominal, ze ak napriklad na web o mortgage umiestnis link na credit card company, stracas tym na doveryhodnosti. Vysledkom je, ze ti google zaindexuje menej stranok. Long story short, nedostatocna indexacia = zle SEO.

6. Googlebot navštevuje a načítava stránku pravidelne
IRELEVANTNÉ
– Nemam dostatocne skusenosti na to, aby som sa k tomu vyjadril.

8. Stránka má slušné množstvo spätných odkazov s dobrým PageRankom
ČO JE SLUŠNÉ MNOŽSTVO?
– Zavisi od klucoveho slova a konkurencnych stranok… slusne mnozstvo je take, ktore je porovnatelne (pripadne vyssie) so strankami na prvej strane vysledkov vyhladavania.

11. Neumiestňuje sa na prvých 300–400 pozíciách pri vyhľadávaní jej hlavného kľúčového slova
MOJE STRÁNKY BOLI STUCKNUTÉ NIEKDE OKOLO POZÍCIE 100…
– Suhlas, pre slovensko sa ta pozicia pohybuje od 40 do 200

9. rado píše:
September 3rd, 2007 at 1:39 pm

Toto som zabudol:

10. Stránka je optimalizovaná
AKO?
SEO
Napriklad tato stranka http://www.oknamartin.sk/ nie je vobec optimalizovana, logicky sa neumiestnuje na prvych prieckach pri vyhladavani plastovych okien. Teda ziadny sandbox, len nevedomost.

10. tybi-admin píše:
September 3rd, 2007 at 5:01 pm

Je to všetko na dlhšiu debatu… možno na nejakom SEO fóre. :)

Ale jedno je isté… ten zoznam mieša dokopy príčiny, znaky a dôsledky sandboxu. Pre toho, kto nevie, čo je čo, to môže byť mätúce.

11. Piki píše:
September 4th, 2007 at 10:04 am

Sandbox existuje – to jediná pravdivá veta tohoto článku. Ostatné sú ptákoviny na čele s druhým odstavcom (Google si patentoval radenie výsledkov s ohľadom na nové stránky, napríklad). Problém sandboxu je, že je to konkurenčný nástroj, ale nie z pohľadu vyhľadávania, či kľúčových slov, ale z pohľadu SE-optimalizátorov navzájom. Takže preto tak málo relevantných informácii (aj pri hľadaní v anglickom webe). Keď ich už niekto má, tak sa veru nezveruje.

Do nedávna boli stránky zo sandboxu vo výsledkoch označené, že sú to výsledky zo sandboxu, takže sa dalo reálne vypozorovať ako to funguje. Teraz prehlásiť, že je stránka (konkrétne URL!!!) v sandboxe je veľmi odvážne tvrdenie. Nie je jednoducho…(konkurenčná sebacenzúra)

12. tybi-admin píše:
September 4th, 2007 at 10:45 am

Piki, prečítal som si tvoj komentár asi 5-krát, ale vážne nedáva žiadny zmysel.

Keby si ty vedel, čo si Google všetko patentoval a nikdy nevyužil, bol by si prekvapený. Oháňať sa tým, čo Google patentoval, iba ukazuje ako tie patenty nesleduješ.

Málo relevantných informácií o sandboxe? Navštív nejaké SEO fórum (doporučujem forums.seochat.com), alebo si jednoducho daj hľadať “Google sandbox”. Nájdeš ich dosť… nemá to nič spoločné s bojom SEO konzultantov.

Stránky zo sandboxu označované??? Nemýliš si to náhodou so supplemental indexom? Viz môj predošlý príspevok: http://blog.seochat.sk/2007-08-01/stranky-v-google-supplemental-index-uz-nie-su-oznacovane/

Sandbox sa mi udial po prvýkrát a keby si prečítal aj predchádzajúce komentáre, tak pochopíš, že si to vysvetľujem vlastnou chybou, pretože som spustil web, ktorý nebol pripravený na spätné odkazy.

Každopádne ďakujem za príspevok. Naučil ma, že zjavne nepíšem dostatočne jednoducho a zrozumiteľne na to, aby to chápala aj laická verejnosť.

13. rado píše:
September 4th, 2007 at 12:57 pm

Ja napriklad svoje weby povazujem za sandboxovane vtedy, ak sa taketo odkazy umiestnuju lepsie ako web, na ktory odkazuju :)
http://www.surf.sk/vizitka-4052-seo-chat-sk/

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!