Follow, či nofollow – konečne užitočné meta dáta?

Tibor Peták, 10. Január 2008

Dal som si trochu načas v novom roku, ale pokračujme v peknom tempe. Snažím sa nenechať viac ako desať dní medzi jednotlivými článkami, teraz to už bolo kvôli pracovným povinnostiam na hrane. …takže minimálne každých desať dní sa sem pozrite, ak ma teda ešte nemáte v RSS (uff, ak sa už niekto stotožňuje s blogom, je to zlé).

Prvý článok v roku 2008 venujem atribútu pre hypertextové odkazy z dielne Google. V januári 2005 pod zámienkou zabránenia komentárového spamu Google oznámil podporu atribútu nofollow, ostatní (Yahoo, MSN, Seznam) sa pridali. Podľa vyjadrenia Google:

From now on, when Google sees the attribute (rel=”nofollow”) on hyperlinks, those links won’t get any credit when we rank websites in our search results.

Hmm, ďalší dôkaz toho, že Google občas zavádza :). Nofollow atribút (nie nofollow tag, ako podaktorí píšu) totiž neznamená to, čo v preklade znamená :). Teda nie je pravda, že by nofollow odkaz nebol nasledovaný a nie je ani pravda, že takéto linky nemajú žiadny kredit. Nie je však pravda ani výrok, že nofollow odkazy kredit majú. Ako je to teda?

Záleží… Google takýto odkaz sleduje a sám sa potom rozhodne, či mu prisúdi nejakú váhu alebo nie, to vy nezmeníte. Čo si však môžete zaručiť, je to, že vám nofollow odkaz smerom von určite neuškodí. Nofollow atribút berte ako označenie pre Google, že ste si nie istý, či ten odkaz súvisí s obsahom stránky alebo, že nechcete posielať žiadny rank pre odkazovanú stránku.

Určite ste už počuli o tzv. bad neighbouhoods = zlých susedoch a určite ste už počuli, že sa na zlých susedov nemá odkazovať (stránky ako porno, poker, viagra a iné), pretože môže utrpieť váš ranking. No a nofollow atribút je presne ochrana proti tomu (viď stať o morálnych webmástroch a ich nofollow kondómoch).

EDIT 14.1.2008: Matt Cutts z Google priznal, že sa na nofollow odkazy niekedy pozerali a prirovnal to k bug-u, avšak podľa najnovšieho ich už naozaj úplne ignorujú a vyzývajú webmasterov na otestovanie:

There was an example, where someone had done “dallas auto repair warranties” and another query, where they thought that “nofollow” had actually passed either anchor text or PageRank. My suggestion would be that people should repeat those experiments, because I do not think that those experiments will hold true now.

Inak, ak sa do toho chcete zapliesť ešte viac, vrelo odporúčam prečítať nofollow rozprávku, nofollow horor a posledný nofollow thriller od Marka Prokopa.


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

2 komentárov k “Follow, či nofollow – konečne užitočné meta dáta?”

1. Termo píše:
Február 7th, 2008 at 6:07 pm

Viem, ze toto je uz starsi clanok, ale mam jednu otazocku. Co ak mam na jednej stranke odkaz na moj web (napriklad tam mam reklamny baner), ale dana stranka, na ktorej sa baner nachadza, ma slaby pagerank (nizsi ako ma moj web), teda vlastne by mi ten odkaz mal skodit. Pomoze mi teda, ked na danu stranku dam atribut nofollow, aby stranka nepredala svoj “zly” pagerank mojmu webu?
Vdaka za odpoved

2. tybi-admin píše:
Február 9th, 2008 at 11:05 pm

Žiadny odkaz na tvoju stránku ti nemôže škodiť! A zabudni na PageRank, hľadaj relevantné/obsahovo súvisiace stránky s tou tvojou.

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!