Diplomová práca o SEO

Tibor Peták, 17. Jún 2008

Tak a všetci sme vybarcampovaní… môžeme pokračovať v práci. Názov tohto článku sa vám môže zdať ako science fiction (sci-fi), ale prekvapím vás… o SEO sa naozaj zaujímajú už aj na akademickej pôde. Diplomku na tému SEO napísal môj kolega zo SEOchatu – Andrej Špička (Shaggy) – Katedra knižničnej a informačnej vedy, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave.

Prečítajte si: Analýza faktorov vplývajúcich na nájditeľnosť webových sídiel (PDF, 520 kB)

Čítanie vhodné najmä pre SEO začiatočníkov alebo takých, ktorí sa sami rátajú medzi pokročilých, ale isté súvislosti im unikajú. Práca mala veľmi kladné hodnotenie (známka Výborná), kde boli vyzdvihnuté niektoré, podľa docentky Soni Makulovej (mimochodom spoluvlastníčky firmy ELET), pokrokové myšlienky. Jednou z pokrokových je vraj úvaha o zameraní long tail namiesto primárnych kľúčových slov, i keď sa to ako novinka môže javiť len niekomu, kto SEO nikdy neovládal.

V diplomke sa nachádzajú veci, ktoré sú do bodky pravdou (dôležitosť title-ov), veci, ktoré sú minimálne spochybniteľné (užitočnosť meta description-ov) a veci len veľmi ťažko stráviteľné (akási teória percenta starých stránok ku novým alebo teória ideálnej hustoty kľúčového slova). Suma sumárum je to však užitočný text.

Keď som Shaggymu vyvracal niektoré názory doc. Makulovej a spochybňoval jej kompetentnosť v obore, odvetil veľmi jednoducho: Buď rád, že sa tým niekto vôbec začal na školách zaoberať. No a tak… som rád a držím klapačku ;).

Ešte spomeniem, že ako zdroje diplomovej práce sú okrem doc. Makulovej uvádzaní aj: Tibor Peták (tybi), Marek Prokop, Radim Smička, Rand Fishkin, Matt Cutts, Bruce Clay, či Ján Šifra.

Veľmi by som ocenil, ak by ste v komentároch vyjadrili svoj názor na prácu, poprípade sa pýtali na nejasnosti, alebo komentovali/doplnili niektoré state.


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

22 komentárov k “Diplomová práca o SEO”

1. tiso píše:
Jún 18th, 2008 at 1:45 pm

Chcelo by to vreckový formát – A5 (2 stránky na stranu), čítanie na počítači nie je veľmi príjemné, a A4 je formát vhodný len na diplomovku, nie na bežné čítanie.

Len som to prebehol a všimol som si klasickú chybu – nadpis “Neetická SEO optimalizácia”. A druhá vec – neakívny link v pätičke, hodila by sa tam celá url miesto seochat.sk
Keď to prelúskam celé napíšem viac…

2. Okuin píše:
Jún 18th, 2008 at 1:52 pm

Pekna praca, vyzera to ako dobra prirucka pre SEO, teda hlavne pre tych, co zacinaju.. Ale je to dobre vysvetlene.. Inak preco shaggy udava vo footeri seochat.sk?

3. tybi-admin píše:
Jún 18th, 2008 at 3:08 pm

Tiso, bolo to tam dané veľmi narýchlo… To pdf-ko nie je ani prístupné, s tým sa pohrám dnes večer.

Okuin, pretože Shaggy pod SEOchat.sk patrí.

4. shaggy píše:
Jún 18th, 2008 at 4:12 pm

Tiso – Pokiaľ ide o tú vreckovú verziu, to je dobrý nápad, uvidíme čo na to povie tybi.
Link v pätičke som robil ako odkaz, pri prevádzaní do pdf sa to nejak pos… a nechcelo sa mi s tým hrať.
A ten nadpis – ak ti ide o zdvojenie slova optimalizácia (SEO + optimalizácia), tak ber do úvahy, že to je diplomová práca a písal som ju tak, že ak ju dostane do rúk postarší, na slovenčinu zaťažený učiteľ, ktorý sa do toho nerozumie, nepošle ma hneď do …

5. tiso píše:
Jún 18th, 2008 at 4:29 pm

shaggy: dalo sa napísať “Neetická optimalizácia pre vyhľadávače” (alebo “vyhľadávacie nástroje” -termín ktorý používaš v diplomovke), alebo “Neetické techniky SEO” a podobne… Ale nechcem sa tu naťahovať o takýchto somarinách. Som rád, že po BarCampe viem kto je shaggy.

P.S. som tiso nie Tiso, platí pre oslovenie i začiatok vety.

6. mysho píše:
Jún 18th, 2008 at 10:15 pm

Celá práca mi fakt príde ako pre začiatočníka, no vzhľadom k tomu, že sme na Slovensku, kde sa pojem SEO dostáva (konečne) do povedomia len pár pár posledných rôčkov :), tak je to celkom ok.

Nečítal som to celé (len som to prebehol) no možno by bolo dobré viac spomenúť aj SEM (btw: je tam chyba má tam byť engine) a ďalšia vec: sRank => oficiálne: S-rank

Boli tam aj nejaké obsahové chyby, no vcelku môže byť :)

7. Okuin píše:
Jún 18th, 2008 at 10:29 pm

jakze patri pod seochat.sk?

8. tybi-admin píše:
Jún 18th, 2008 at 10:34 pm

Okuin, tak, že pre SEOchat robí…

9. Retal píše:
Jún 18th, 2008 at 11:51 pm

Tahle práce zapadne ze dvou důvodů. Na akademickou práci je příliš povrchní a zabývá se nedůležitým tématem. Na návod pro webmastery je příliš teoretická a roztěkaná.

Namátkou bych ze svého pohledu vytknul
– Posedlost Pagerankem: Ten už dávno nesouvisí s “množstvím a kvalitou zpětných odkazů”, ale s obchodním modelem Googlu.
http://searchengineland.com/071007-173841.php
Kdo se při získávání odkazů dívá na Pagerank (autor diplomky), dívá se na mrtvý ukazatel.

– Registrace stránek v adresářích: Google adresáře nesnáší, protože si postavily byznys na nabízení úpravy jeho výsledků vyhledávání. V roce 2007 jich spoustu ručně penalizoval. Píše o tom i zdroj, ze kterého vychází autor – SEOmoz
http://www.seomoz.org/blog/what-makes-a-good-web-directory-and-why-google-penalized-dozens-of-bad-ones

– Sandbox: Existence Sandboxu nebyla nikdy potvrzena, spíš se jedná o souběh více efektů.

– Neetická optimalizace: Bylo by milé, kdyby autor upozornil na to, že “neetická” v tomto případě neznamená “umírají kvůli tomu děti a koťátka”, ale “vyhledávače to stanovily svou autoritou za nepřijatelné, protože to jde proti jejich obchodnímu modelu”.

– bod “Umělé zvyšování návštěvnosti” – opět to souvisí s obchodním modelem vyhledávačů, nikoliv s matematicky zachytitelným objektivním měřítkem. Google penalizuje adresáře, SEO firmy, link brokery, protože to jsou blechy v jeho kožichu.

Naopak líbí se mi
– část o long-tailu, ačkoliv (nebo právě proto, že) přesahuje rozsah diplomky, jak je stanoven v názvu.

– pasáže o stáří webu, stáří a délce registrace doménového jména, o profilu zpětných odkazů v čase

– část o manuálních hodnoceních relevance – ta mohla být klidně delší. Mám za to, že například u Google hraje (spolu s analýzou uživatelského chování pomocí Analytics/Adsense/Toolbar/SERP) mnohem větší roli, než se jí obecně přikládá.

Odpouštím ti, že jsi o mě napsal, že nemám dost zkušeností s optimalizací stránek a nemám důkazy pro svá tvrzení. Přitom by ti stačilo přečíst si PDFko výzkumníků z MS, na které jsem ve zmíněném článku odkazoval
http://blog.webtrh.cz/jakou-domenu-ohledem-seo
Ale nemůžeme každý vědět všechno, že? ;)

Každopádně blahopřeju ke známce “Výborná”. :)

10. Piki píše:
Jún 20th, 2008 at 2:16 pm

Hm, diplomová práca… Ako seminárka dajme tomu.

Po formálnej stránke sa moja zásadná výhrada týka nečíslovania literatúry (takže sa s úspechom dá zamaskovať, že reálne ide o spracovanie pár kusov zdrojov). A s tým súvisí následne aj faktická výhrada: Málo zahraničných odborných zdrojov spracovaných v teoretickej časti. Chápem, že školy nemajú peniaze, ale ak na prírodných vedách dokážu zaplatiť študentom chemikálie, pokusne zvieratá a podobne, prečo v tomto prípade nevidím zdroje z platených profesionálnych zdrojov?!? To sa problémom nájditeľnosti webových lokalít nikto nevenuje na zahraničnej akademickej pôde?

Ak by som citoval vo svojej diplomovke materiály, ktoré neprešli sami o sebe aspoň minimálnou oponentúrou redakčnej rady odborného časopisu v ktorom boli uverejnené, tak prepisujem diplomovku dodnes. Prosto: Z pohľadu systému vedeckej práce je 60% uvedenej literatúry zdrapy papiera respektíve elektronických dokumentov.

A ešte jedna faktická, vypadla vám stránka s menom školitela.

11. tybi-admin píše:
Jún 20th, 2008 at 4:49 pm

Retal, ukazatel PageRank vlastně není uplně mrtvý, jen mnoho lidí neví, co to vlastně tá zelená nudlička ukazuje a na co se ta informace dá použít. Proto je lepší radit, ať se na PageRank lidi vyprdnou.

Registraci v katalozích přece nemůžeš jen tak obecně odsoudit. Určitě se shodneme na tom, že stále existují katalogy, které můžou optimalizaci velice pomoci.

Sandbox jako taký potvrzen nebyl, ale bylo potvrzeno, že algoritmus za jistých podmínek může vyvolat efekt podobný Sandboxu.

Na Shaggyho obranu musím říct, že ty horší pasáže jsou nápad jeho školitelky (skoro všechny), ale stále si myslím, že je to dobrý rešerš pro začátečníky.

Piki, tiež som sa čudoval, že takýto malý rozsah a plytkosť stačia na diplomovú prácu. Avšak nemyslím si, že by si našiel nejaké kvalitné akademické zdroje o SEO (ak vobec nejaké). Stránka s menom školiteľky, abstrakt apod. boli vynechané nie náhodou.

12. matho píše:
Jún 23rd, 2008 at 7:26 pm

nechcite vidiet plytkost a rozsah mojej DP, ale bola vraj najlepsia v den mojich statnic :D

13. tiso píše:
Jún 27th, 2008 at 12:08 am

Tak som si to konečne prečítal a dozvedel som sa aj pár nových vecí.
Jedna vec čo mi vadí je vyjadrovanie v hádankách – môže byť dôležitý, etc. Chápem že nikto nevie presnú odpoveď ako to je, ale čítať to v rôznych obmenách pri každom faktore je únavné (neviem nájsť ten správny výraz).
Druhá vec: neustále odkazovanie sa na literatúru (neštandartnú formu odkazovania už nakusol Piki). Potom to vyzerá že vlastný názor má autor v dvoch odstavcoch v ktorých spomína vlastné skúsenosti…
A našiel som chybu: strana 47 “hlboko pod spodnou hranicou 6%” – má byť “hornou hranicou”

14. Jan Sifra píše:
Júl 4th, 2008 at 9:15 pm

Fuh, ze SEO a ja, to musi byt nejaky omyl:)

15. marek píše:
August 10th, 2008 at 9:49 pm

Zajímavá práce, ale hlavně že se o tom píšou diplomky….

16. SamD6 píše:
Jún 29th, 2009 at 12:22 pm

Píšem práve bakalársku prácu o téme využitie SEO v marketingu. Študujem totiž marketingovú komunikáciu a zaujímalo by ma či mi neviete odporučiť nejaký zdroj, ktorý sa zameriava skôr na marketingovú stránku, ako na technické prevedenie optimalizácie. Ako ju vhodne zapojiť do marketingového plánu a pod. Pracujem vo firme, ktorá sa zaoberá aj SEO (www.relytech.sk), ale pracujem ako marketing asisstent, takže všetko čo píšem o SEO si zatiaľ naštudovávam viac menej z internetu
Diky

17. Majo píše:
Júl 5th, 2009 at 1:39 pm

Prezrel som si pracu a je tam niekolko nepresnostni napr. PageRank urcite nie od 0 do 10 – to je iba info co sa zobrazuje na toolbare. V skutocnosti to je desatinne cislo. Chyba tam tiez vzorec na vypocet PageRanku, ten z dob ked bol google univerzitnym projektom.
Tiez tato info “Google sleduje čas strávený na samotnej stránke” – ako? ja tomu neverim, odkial bola tato info prevzata:-)

18. Erik Telepovsky píše:
August 18th, 2010 at 2:21 pm

chcelo by to funkcny link, aby som si to mohol precitat :(

19. Dalibor Cicman píše:
Október 22nd, 2010 at 4:58 pm

Dobry den, poprosim o reupload diplomovky. Inak tiež pisem diplomovku na tuto temu :)

20. RIPPER píše:
Január 6th, 2011 at 6:55 pm

Zdravim, taktiez som sa zacal zaoberat SEO problematikou a aby som zabil 2 muchy jednou ranou pisem na tuto temu aj bakalarsku pracu, poprosim taktiez o reupload

21. chodel píše:
Február 20th, 2011 at 9:54 pm

Prosim o reupload alebo ak by mi to autor mohol poslat na mail bol by som veeeelmi vdacny. Idem tiez pisat diplomovku na tuto temu tak by mi to velmi pomohlo. Dakujem

22. Anežka Compelová píše:
Jún 17th, 2011 at 2:12 pm

Pripájam sa k záujemcom o uvedenú DP. U Prof. Makulovej som študovala, rada si prečítam prácu jej študenta :D

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!