Článok v PC Revue – Skúsite oklamať Google?

Tibor Peták, 25. Január 2009

V rešpektovanom časopise o IT technológiách – PC Revue, vyšiel článok o PageRanku a optimalizácii pre vyhľadávače (vďaka rajoslavovi za objav). Článok obsahuje neskutočne veľa chýb. Formulácie v ňom sú nepresné, používa divné preklady, neexistujúce slová a niekoľkokrát si článok sám sebe protirečí.

Prekáža mi už samotný názov… Skúsite oklamať Google? Je zavádzajúci a čitateľovi môže navodiť dojem, že optimalizácia pre vyhľadávače je predovšetkým na oklamanie Googla a používateľov.

PageRank je jeden zo spôsobov, akým Google hodnotí relevantnosť a dôležitosť webovej stránky na základe ohodnotenia odkazov.

PageRank nehodnotí relevantnosť web stránky! Vôbec nerieši, či je stránka o kačkách, či o autách. Sucho počíta silu a množstvo odkazov vedúcich na stránku. Sám autor to neskôr v článku píše, potom sa k svojmu zlému tvrdeniu znovu niekoľkokrát vráti.

PageRank je linková analýza. Existuje veľa podvodníkov, ktorí využívajú vzájomné linkovanie stránok…

Snáď, keby som to napísal tu na blogu, tak sa nad tým nikto nepozastaví, ale v uznávanom časopise to vyzerá hlúpo (a vlastne aj na blogu). Je to odkazová analýza a odkazovanie stránok.

Algoritmus PageRanku je preto oveľa zložitejší. Využíva filtre a pokročilé metódy, ale základný princíp PR zostáva.

Algoritmus PageRanku je presne daný a nie je zložitejší, ani jednoduchší. To, že sa s vypočítaným PageRankom ešte potom ďalej pracuje a ako sa presne používa, je vec druhá.

PageRank vo všeobecnosti vytvára číselné ohodnotenie od 0 do 10 pre každú webovú stránku, ktorú vo svojej databáze indexuje.

Toto tvrdenie sa potom v ďalšom texte popiera. PageRank nie je číslo od nuly po desať, má oveľa, oveľa viac hodnôt. Pre presnosť by sa malo uviesť, kedy sa myslí na Toolbar PageRank a kedy na reálny PageRank.

Reindexovanie a alebo opätovné prechádzanie vašej webovej stránky sa uskutočňuje približne každých 30 dní…

Frekvencia indexovania stránok je rozdielna pre každú stránku a závisí na PageRanku a frekvencii zmeny obsahu. U bežných webov je reindexovanie po 30 dňoch veľmi zriedkavé (stránky sa indexujú oveľa častejšie), týka sa väčšinou stránok, ktoré sú v supplemental indexe.

SEO – veľký biznis s PageRankom.

Podnadpis je rovnako ako hlavný nadpis veľmi nešťastne formulovaný. Vyvoláva ďalší mylný dojem, že v SEO ide o honbu za PageRankom.

Search Engine Optimalisation

Tak… k tomuto niet čo dodať a autor sa definitívne vzdal akéhokoľvek nároku na kvalitný článok. Správne: Search Engine Optimization (alebo Optimisation).

Rešpektovaní konzultanti v oblasti SEO sa zhodujú, že PR s hodnotou 4 a vyššou je už veľmi dobrá známka hodnotenia webovej stránky.

Rešpektovaní SEO konzultanti by takýto nonsense nikdy nevyriekli. Jednak preto, že PR4 môže znamenať aj veľmi veľa, aj veľmi málo. Za druhé preto, lebo rešpektovaní SEO konzultanti sa o svoje PR nezaujímajú.

PageRank je dôležitý parameter, ale nie jediný, ktorý Google hodnotí v celkovom Search Engine Ranking Position (SERP), teda vo výslednom postavení vo vyhľadávaní.

Veta by dostala veľmi silný význam a správny odkaz pre čitateľa, ak by si autor skratku SERP nevyložil po svojom. SERP znamená Search Engine Result Page a nie Search Engine Ranking Position.

Nasleduje 7 zaručených rád pre správne SEO

Dobrú webovú stránku tvorí dobrý obsah.

V kontexte optimalizácie pre vyhľadávače by bolo dobré spomenúť, prečo je ten dobrý obsah dôležitý – webmástri na dobrý obsah odkazujú.

Vytvorte syntakticky správny kód.

I keď rada je to výborná, vyhľadávače validitu neposudzujú.

Parametre title využívajte aj v linkách.

Znovu, dobrá rada v prípade, že sa rieši prístupnosť webu, Google však atribút title v odkazoch ignoruje.

Využívanie metaznačiek na opis stránok.

Na význame meta description sa asi pohádame, ale určite každý uzná, že ak chcem vybrať 7 rád pre dobré SEO, na toto môžem zabudnúť.

Používanie nadpisových značiek h1 až h6 podľa významu, pokiaľ to je možné.

Kedy to nie je možné?

Použitie Google Analytics… Sekundárnym efektom bude rýchlejšie prvotné zaznamenanie vášho webu robotom Google.

A na čo mi to bude?

Povedzte Googlu sami o vašej stránke.

Myslí sa na Add URL formulár, o ktorom všetci vieme, že je nanič.

Ďalšie divné formulácie

Sú tam ešte ďalšie perly, ktoré ak neviem, na čo autor myslí, nikdy nepochopím:

Otázne je využívanie registračných služieb iných firiem, pokiaľ si chcete čo najviac zvýšiť šance v Google.

Mnohé diskusné fóra však už do zdrojového kódu liniek automaticky pridávajú časť rel=“follow“.

Vhodné je vytvoriť sitemapu namiesto chybovej stránky 404, ktorá iba informuje o neexistujúcej podstránke.

Atď.

Článok má pre mňa jediné pozitívum. Pripomenul mi, aby som spresnil svoje informácie o PageRanku.


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

19 komentárov k “Článok v PC Revue – Skúsite oklamať Google?”

1. Martin Vasko píše:
Január 25th, 2009 at 7:10 pm

Ako sranda, ale odtiaľ potiaľ :)… toto je až moc…

A to som si myslel, že PC Revue je odborný časopis. Ak sa do všetkého o čom píšu rozumejú takto tak diky moc.

2. Roman píše:
Január 25th, 2009 at 10:30 pm

S príchodom internetu počítačové časopisy boli prvé ktoré stratili aktuálnosť.

3. tybi-admin píše:
Január 25th, 2009 at 11:19 pm

Roman, to je síce pravda, ale v tomto prípade ide skôr o neznalosť, nie o neaktuálnosť.

4. dusoft píše:
Január 25th, 2009 at 11:22 pm

odporucam pozriet aj tu link farmu, co na pcrevue.sk je niekde uplne dole.

5. Roman píše:
Január 26th, 2009 at 12:17 am

Tybi, to som písal Martinovi. K článku by som dodal len toľko, ten SERP je boží. ADD URL je zlaté ;-)

6. Ex píše:
Január 26th, 2009 at 6:45 am

Kedysi som pisal pre DV. Skusal si niekedy napisat clanok do popularneho casopisu? To nie je o presnosti, ale o hrubom priblizeni problematiky 20k citatelom. O cosi vyssia uroven, nez keby niekto chcel SEO priblizit zenam v Novom case pre zeny.

FYI, jedna strana v PCR ma nejakych 4000 znakov. Uz len ento tvoj clanok ma viac a to si nic nenapisal uzitocne nenapisal. Takze, skus napisat clanok o SEO pre typickeho citatela PCR, za honorar redaktora PCR a potom mozes kritizovat. Fakt sa mozes prihlasit, kludne ti to dovolia.

Nerad argumentujem klasickym “ked to nevis ty tak bud ticho”, ale ze za tu dobu, co sa venujem autorstvu, som ziskal nechut k ludom, ktori sa robia machrami lebo zrovna v tej jednej oblasti vedia viac ako autor.

7. tybi-admin píše:
Január 26th, 2009 at 10:15 am

Ex,

1. Nepíšem o niečom, čomu nerozumiem.
2. A ak predsa, počítam s kritikou tých, ktorí tomu rozumejú.
3. Argument nízkeho honoráru ma nezaujíma, ten totiž nevedomosť neospravedlňuje.

FYI, článok má tri strany, nie jednu, snažil sa byť rozsiahly. A neverím, že by bežný čitateľ PC Revue bol na úrovni čitateľov Nového Času, či už žien, či mužov.

Berieš to z pohľadu autora, ale čo tak čitateľ. Časopisu verí, kúpil si ho a nakoniec je oklamaný. Nebodaj si ešte na základe PC Revue návodu na SEO začne upravovať stránky… Príde o čas a ďalšie peniaze.

8. Roman píše:
Január 26th, 2009 at 10:21 am

Ex, len si potvrdil súčasný názor že novinári sú len plniči strán. O to ti šlo?

9. Ex píše:
Január 26th, 2009 at 10:43 am

Kto si chce optimalizovat web, nebude to robit podla clanku v PCR (a ak ano, tak ma web takej urovne ze mu to neublizi). Ja nepatrim k cielovej skupine, preto PCR necitam. Vy predpokladam tiez nie, takze sa cudujem ze ho citate.

Ked je niekto odbornik na danu oblast, mal by sa vyhybat vseobecnym popularnym magazinom, aby nedostal porazku, to je snad jasne. Treba si domysliet, ze kto je na danu oblast odbornik, bude ju robit a nie o nej pisat do popularneho magazinu.

Ad pohlad citatela – cudovali by ste sa, aka je cielova skupina popularnych magazinov s dodanou urovnou spokojna. Ked to niekto chce takto, ma to mat. Uz len fakt, ze PCR v dobe internetu a v roku 2009 este vychadza, to potvrdzuje. Takze tak…

;)

10. shaggy píše:
Január 27th, 2009 at 4:49 pm

Ex – naozaj skvelý argument, dalo by sa to voľne preložiť ako “je jedno, či píšeme blbosti, hlavne že zaplníme stránku”.

Pre mňa nie je argument, že máš na to 4000 znakov – aspoň sa naučíte neobkecávať a písať k veci. Rovnako mi je jedno, že sú za to slabé odmeny – autor je slobodná bytosť, má možnosť rozhodnúť sa, či to za tú sumu robiť bude, alebo nie.
Ako som už písal na fóre, o PCrevue si myslím svoje, svojho času tam uverejnili články o HTML a CSS a tiež tam bolo zopár bludov.

Chcete robiť mainstream a nie vysoko odborný časopis? Tak robte, napíšte článok o tom, že nejaké SEO existuje, ale nevyjadrujte sa k detailom, ktoré:
a) neovládate,
b) prekrúcate a vymýšľate si.

Mojim dlhým príspevkom som iba rozpísal to, čo Roman o pár príspevkov vyššie presne vystihol.

11. Ronaldo píše:
Január 27th, 2009 at 6:28 pm

Citam PC Revue pravidelne a tohto autora si pametam aj z jedneho clanku v Infoware (clanok o biometrickych systemoch a biometrii). Celkovo sa mi paci jeho styl pisania a aj ked tento clanok nebol uplne presny a mal miestami trosku “abstraktne” vyjadrenia, musim povedat, ze kvalita jeho roboty sa miestami objavi. Napr clanok o algoritme pageranku bol spickovy. Bolo to par cisel dozadu (myslim, ze ten, kde bola ta cica na titulke :)). Osobne mu to tentokrat odpustam a verim, ze pride znovu s nejakou zaujimavou temou.

12. tybi-admin píše:
Január 27th, 2009 at 6:45 pm

Ronaldo, v článku chýbajú tie NAOZAJ dôležité veci a o tých nedôležitých sa hovorí abstraktne a nepresne. Nehodnotím autora a jeho celkovú prácu, preto som zámerne neuviedol meno (i keď teda vyhľadať si ho môže každý), hodnotil som len tento konrétny článok. Verím, že existujú oblasti, v ktorých sa vyzná a teda dodávam, nech radšej píše o tých.

13. Okuin píše:
Január 28th, 2009 at 10:00 am

hehe, mali s tymto pockat do aprila :D

14. marcello píše:
Január 29th, 2009 at 4:31 pm

miestami si bol trochu prisny, ak si mozme tykať, ale keď som si tvoj článok prečítal druhýkrát ešte raz, tak som nenašiel bod, s ktorým by som nesúhlasil. Len by som spomenul, že som si prečítal zopár voľne dostupných ebookov o SEO a vačšina písala o tom istom, sľubovala veľké veci a po prečitaní som sa nič nové nedozvedel a dokonca tam boli samé mýty. Možno aj autor článku bol inšpirovaný podobnou voľne dostupnou literatúrou a nie praxou. Je to predsa len vačší spisovateľ ako SEO expert(na rozdiel od teba :) ).

15. shaggy píše:
Január 29th, 2009 at 6:46 pm

marcello – “Je to predsa len vačší spisovateľ ako SEO expert” – v tomto s tebou nesúhlasím, myslím si že je rovnaký spisovateľ ako SEO expert.
Ak by bol skutočne “veľký” spisovateľ, ak by bol dobrý vo svojej práci, tak nepíše bludy. Nemusí byť expert na SEO, ale dobrý autor by si zistil fakty, pýtal sa ľudí z odboru. To on neurobil.

A neberiem argumenty typu “autor sa tomu nevenuje”. To potom ja začnem písať o tom, že fajčenie prospieva zdraviu a keď mi budú ľudia nadávať, poviem, že sa tomu nevenujem.

16. marcello píše:
Január 29th, 2009 at 11:24 pm

@shaggy:dobrý spisovateľ:dobré štýl písania, zaujímavé podanie témy.
prezrel si oblasť, o ktorej písal a ako ju pochopil, tak ju napísal(imho). To, že jeho článok bez problémov zverejnili a práve v časopise, v ktorom by mali písať tí, čo sa v tom vyznajú,hovorí o jeho úrovni. PCREVUE je podľa mňa dosť ľahké čítanie. Prehľad, čo sa za mesiac stalo, zopár benchmarkov, prehľad hardwaru, seriál o programovaní a zvyšok na zaplnenie miesta. Oproti časopisom typu Chip,Linux,Hakin9 atd. zjavne zaostáva.Ale je pravda, že často sa tam nájde aj niečo dobré.

17. webdesign píše:
Apríl 3rd, 2009 at 1:00 pm

Tak to je fakt sila. Ja sa sice veci okolo SEO (to sa asi nesklonuje?) len ucim a nemozem sa urcite porovnavat s mnohymi, ktori chodia na tento blog a chat, no tiez som mal “cest” precitat si ten clanok a vazne som zasol, ze redaktor casopisu daneho “kalibru” dokaze napisat takyto clanok.

18. display píše:
Marec 18th, 2010 at 6:32 am

Iste sa v tejto diskusii objavilo vela opravnenych oprav k danej teme. Problematika SEO je tak obsiahla, ze nie je problem napisat clanok, ktory si odporuje alebo bie je jasny. Sam z praxe viem, ze SEO same je problem. Ak si porovnavam stranky s lepsim a horsim obsahom, teraz mam na mysli pohlad SEO, mali by mat porovnavane stranky jasny PR a figu. Presne naopak. Moyete povedat, ze tomu nerozumiem. Specialne Google ide svojou cestou a pocita s tym, ze sa musite stat nakoniec zakaznikom.
Mozno by nebolo zle, ak by kritici napisali clanok ako oponenturu na povodny, na honorar nech nehladia a nech nam priblizia ako to naozaj je a nech to porovnaju s inymi browsermi. A nech si vyskusaju pisanie a kritiku.

19. Rici píše:
Júl 29th, 2010 at 3:06 pm

Presvedcilo, ci nie, neviem. Jedno je iste, idem pozriet kod firemnej stranky a odstranit nedostatky, hadam sa mi podari ziskat lepsiu poziciu na vyhladavacoch, v tom zmysle musim aj podakovat je vela milnych informacii na internete o SEO, co je skoda:(

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!