Very long tail s pomocou používateľov

Samuel Karas, 25. Marec 2012

Rozbor kľúčových slov patrí k najdôležitejším častiam SEO. Treba si však uvedomiť, že aj pri vyčerpaní všetkých dostupných nástrojov a techník rozboru kľúčových slov nie je možné nájsť všetky hľadané výrazy, ktoré sú relevantné vašim stránkam.

Čo si budeme klamať, ani vyštudovaného sociológa nenapadne, že by niekto hľadal odpoveď na otázku či: „môžem otehotnieť od psa“ (91 hľadaní za mesiac v presnej zhode). Áno, ľudia sú kreatívni, často rozmýšľajú úplne inak, akoby ste čakali. Je však dôležité využiť to vo svoj prospech. Ak už máte vytvorenú istú bázu používateľov, zapojte ich do tvorby obsahu na stránke.

Obsah tvorený používateľmi (UGC – user generated content) pri určitých typoch webov zabezpečuje veľkú väčšinu návštevnosti. Jedná sa predovšetkým o rôzne diskusné fóra a podobné komunitné weby. UGC však môže byť veľmi užitočné aj pri firemných weboch a eshopoch.

Diskusné fórum

Diskusné fórum môžete s miernymi variáciami použiť skoro pre akýkoľvek web. Pre eshop, ale aj pre web s ponukou SEO služieb. Naše SEO fórum ročne privedie desaťtisíce nových návštev. Načo netreba zabudnúť, aby bol efekt čo najlepší?

  • Každá kategória a každá téma by mala mať samostatnú podstránku.
  • Title by sa mal zhodovať s názvom kategórie/témy a nemal by byť na všetkých stránkach fóra rovnaký.
  • Fórum by malo byť viditeľné všetkým, nie len registrovaným. V opačnom prípade bude indexácia Googlom značne obmedzená.
  • Motivujte k väčšej aktivite (nie sú nevyhnutné hneď súťaže, určite poteší aj ocenenie typu karma, hviezdičky, zvýraznenia aktívnych a skúsených používateľov).
  • Nemyslite iba na SEO efekt. Fórum je dôležitou súčasťou budovania firemnej identity. Ukážte aktívny prístup k potenciálnym zákazníkom a predovšetkým vysokú mieru odbornosti.

Navyše pre mnohé typy produktov už samotné slová ako diskusia alebo fórum sú v kombinácii s produktom hľadané. Napr.: diskusia o autách, diskusia o chudnutí, diskusia o tipovaní, atď.

Články od používateľov

Jasné, nie každý má web ako blog.sme.sk, že vytvorí priestor a každodenne mu tam desiatky ľudí vložia originálny a pútavý obsah. Ale dá sa to aj v menšom.

Stránky receptov, návodov, apod. fungujú na princípe, že z väčšej časti tvoria obsah používatelia. Koniec koncov aj blog SEOchat ponúkol priestor externým autorom:

Autor

Článok

Počet návštev

Martin Botťánek

Typológia kľúčových slov v SEM

244

Martin Vasko

O písaní textov pre web

353

Juraj Sasko

Oplatí sa registrovať do internetových katalógov?

1119

Juraj Sasko

Zoznam internetových katalógov

7202

Vidíte, naozaj to funguje. 7202 návštev za posledný rok a jeden z najnavštevovanejších článkov na SEOchate vďaka externému autorovi. Aká bola cena? Jeden jediný odkaz na Jurajov web.

Samozrejme, musíte za vytvorenie obsahu ponúknuť protihodnotu. Ideálne by malo byť protihodnotou samotné zviditeľnenie sa, ale môže to byť aj ten spätný odkaz, zľava v eshope, či priamo peniaze.

Komentáre a recenzie

Na jednej strane treba oceniť, že slovenskí politici konečne objavili sociálne siete, na druhej strane treba povedať aj to, že k nim  majú stále svojský prístup. Na kritiku reaguje väčšina (česť výnimkám) veľmi jednoducho – kritika aj s jeho komentármi zmažú. Toto ale nie je správny prístup a dá sa to robiť aj inak. Komentáre a diskusie prinášajú logicky protichodné názory, ale prinášajú aj ďalší obsah a s ním ďalšie kľúčové slová.

  • Umožnite komentáre nie len k článkom na blogu, ale aj k produktom. To sa týka predovšetkým eshopov, ale v podstate akýchkoľvek webov predávajúcich produkty a služby.
  • Aktivite kľudne pomôžte motiváciou – súťaže, akcie, zľavy. Napr. 10% zľava na ďalší nákup, ak používateľ napíše recenziu produktu, ktorý si objednal u vás v eshope. Môžete si tak do značnej miery vyriešiť jeden z najväčších problémov väčšiny internetových obchodov – duplicitné popisy produktov.
  • Nezabúdajte aj na druhú stranu mince. Komentáre nemusia byť vždy iba kladné a tak je nevyhnutné ich moderovať (moderovať, nie vymazávať). Na negatívne komentáre treba primerane reagovať, ukázať odbornosť a znalosť produktu.
  • Ak sa negatívne komentáre dostanú do jasnej prevahy, tak riešením nie je zrušenie komentovania, ale skôr je čas sa zamyslieť nad kvalitou ponúkaných služieb/produktov.

Podobne ako pri diskusiách, aj recenzie sú priamo vyhľadávané v kombinácii s určitými produktami. Slová ako recenzia alebo recenzie majú vo voľnej zhode státisíce hľadaní, z čoho vyplýva, že ľudia hľadajú recenzie pri rôznych druhov tovaru.

Záver

Toto sú tri základné spôsoby, ako zapojiť návštevníkov do tvorby obsahu. Veľmi dôležitú funkciu pri UGC môžu plniť aj sociálne siete. Pomocou správnej komunikácie na Facebooku alebo Twitteri dokážete používateľov efektívne motivovať k tvoreniu obsahu. Ako? To si povieme v niektorom z ďalších článkov.

UGC teda zabezpečí, že váš long tail využijete v maximálnej možnej miere. Využívate UGC v tejto alebo inej forme?


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

8 komentárov k “Very long tail s pomocou používateľov”

1. Martin Vasko píše:
Marec 25th, 2012 at 10:30 am

No tak tento o hodinu kratší deň mi nemohlo nič tak spríjemniť ako nový článok na SEOchate.

Držím prsty a teším čo nové prinesiete.

2. Katarina píše:
Marec 25th, 2012 at 5:57 pm

Dobry den

je lepsie mat v eshope vlasnty system komentarov alebo pouzit komentare cez facebook ?
FB komentare nespomaluju nacitanie stranok a tym zhorsuju poziciu v Googli ?

3. Carl114 píše:
Marec 25th, 2012 at 8:51 pm

Jsem rád, že se tu zas něco děje, protože i já začal psát :) a už ani nevím, kdy jsem tu naposledy byl. Jak bys řešil styl psaní v článku? Často se setkávám, že lidé prostě přemýšlí jinak než někdo, kdo téma zná. A tak používají jiné výrazy a hledají jinak. Myslím, že svůj blog prostě píšu svým stylem, ale kdybych hodně slevil a psal jinak, přijde na blog mnohem více lidí. Víš co myslím?

Jako psát kvalitní texty či psát tak, jak lidé hledají. Mě to přijde hrozně hloupý psát jinak, abych měl lepší návštěvnost přes vyhledávače, ale vím, že by to bylo možné. Tím si nijak nestěžuji. Slova a články mám promyšlené, sleduji je a na svá témata se vždy držím na první stránce a na to jsem pyšný.

Prozatím se snažím o něco mezi. Dát si dopředu výrazy, podle kterých lidé hledají to, o čem budu psát a pak prostě už píšu po svém. Jsme na tom podobně?

PS: Navíc komentáře se berou jako obsah webu a často komentující popíšou problém svými slovy, slovy, které používá většina uživatelů a pak je přes ně najdou pomocí vyhledávače (/najdou tvůj článek díky textu v komentáři).

4. Tibor Peták píše:
Marec 26th, 2012 at 7:59 am

Katarina, to je na tebe. Facebook comments má svoje výhody a z pohľadu SEO to už problém nie je, komentáre sú už Googlom indexované – http://www.labnol.org/internet/google-indexes-facebook-comments/20295/

Carl114, právě proto bych radši styl psaní neměnil, ale pokusil se vyvolat diskuzi. Rozbor klíčových slov mnohdy v lepším psaní pomáhá, někdy se tam třeba najde synonymum, které mne před tím vubec nenapadlo.

5. Samuel Karas píše:
Marec 26th, 2012 at 8:47 am

@Carl114 –

Ak chcem predávať cez blog produkt, musím písať tak, aby tomu ľudia rozumeli a zároveň aby to vyzeralo odborne.

Ak ide len o návštevnosť, tak treba nekompromisne ísť po kľúčových slovách.

Ak ide o začlenenie do komunity, tak sa treba rozhodnúť či sa chceš začleniť do komunity úzkeho okruhu odborníkov alebo oslovovať širší okruh ľudí.

Riešenie je to čo som popisoval v článku a čo ti napísal aj Tibor, že treba vyvolať diskusiu a využiť to, že ľudia často používajú synonymá a tak zacieliš tie kľúčové slová ktoré potrebuješ.

Úplne najbežnejší príklad je spojenie SEO optimalizácia. Ľudia to používajú a časť firiem sa tomu prispôsobila a časť firiem vrátane SEOchatu hľadá iné možnosti ako cieliť tento výraz.

6. Carl114 píše:
Marec 30th, 2012 at 9:34 pm

Paráda, díky oboum za vyjádření. Jsem zas o něco moudřejší :o). A souhlasím s “vyvoláváním”. Je fajn psát jak chci a pak se v komentářích bavit už konkrétně s čím mají problém – to doplní ty přirozenější slovní spojení, které oni hledají.

7. smart píše:
Júl 9th, 2012 at 6:33 pm

Tiež som si všimla, že keď sa užívatelia zapoja do diskusie odoslaním komentára, väčšinou píšu o tom, čo zaujíma aj iných ľudí – to má zase za následok zvyšovanie návštevnosti z long tail keywords, ktoré v pôvodnom článku ani neboli spomenuté. Dlho som tento aspekt SEO ignorovala v dôsledku spamu, ale potom som sa rozhodla predsa len diskusiu povoliť (s naištalovaným akismetom) a myslím že to bude mať efekt. Teraz už len podnietiť ľudí k diskusii:)

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!