Značka v title-och

Tibor Peták, 7. Október 2009

Na stránke o title-och a SEO uvádzam, že by title každej stránky mal obsahovať značku-brand-doménu. Exot na vlastnej koži okúsil, že brand môže byť v title-y „navyše“ a že vlastne môže spôsobovať nižšiu návštevnosť z vyhľadávačov.

Značka mnohokrát nie je kľúčovým slovom a pridáním do title-u znižuje váhu ostatných-dôležitejších slov. Ale znamená to, že ju môžeme/máme vynechať? Určite nie, pretože:

  1. Ak je značka pre používateľov známa, môžu pri hľadaní priamo zadať výraz, ktorý značku obsahuje. A to nielen, aby našli úvodnú stránku alebo stránku “O nás” či “Kontakt”, ale aj priamo podstránku/produkt. Teda používateľ nehľadá len “SEOchat”, ale aj “SEOchat duplicita”, “SEOchat služby”, atď.
  2. Ak je značka pre hľadajúcich používateľov známa, môže sa podieľať na lepšej miere preklikov z výsledkov hľadania. Používateľ môže hľadať iba výraz “duplicita” či “SEO služby” a keď zbadá známy výsledok od SEOchat-u (title + doména), klikne naň namiesto inej stránky (aj keď sa trebárs stránka umiestňuje nižšie vo výsledkoch).
  3. 1. a 2. sú extrémne dôležité návštevy, keďže návštevníci, ktorí značku poznajú, konvertujú omnoho lepšie. Riskovať stratu takýchto návštev by si nemal dovoliť nikto (možno tak vaša konkurencia :)).
  4. Aj keď používatelia značku nepoznajú, môžu ju cez title často vo výsledkoch hľadania vídať a neskôr o ňu prejaviť záujem.
  5. Ak používatelia značku nepoznajú, ale chystajú sa na výsledok danej domény/značky kliknúť, je dobré, ak už aj title, spolu s inými elementami stránky (doména, logo, obsah), značku celistvo prezentuje. Zvyšuje sa tak pravdepodobnosť, že si používateľ značku zapamätá.
  6. Ak aj používatelia značku nepoznajú, môžu sa o nej dozvedieť inak než cez title a potom predvádzať 1., 2. a 3. :)

Ako správne značku zakomponovať do title-ov?

Vychádzam z predpokladu, že značka (brand) = doména. Najprv zopár otázok…

Na začiatok alebo na koniec?

V 99 percentách na koniec, pretože u väčšiny značiek by umiestnenie na začiatok title-u nezvýšilo mieru preklikov natoľko, aby to kompenzovalo stratu návštev z posunutia dôležitých slov v title viac doprava / na koniec. Ak je značka veľmi známa, niečo ako Coca Cola medzi pitím, až potom by som sa možno opovážil značku umiestniť na začiatok title-u.

S diakritikou alebo bez?

Volím s diakritikou aj v prípade, že mi rozbor kľúčových slov dáva vysokú hľadanosť pre výrazy bez diakritiky. Tie sa totiž dajú cieliť aj inak a nerád by som, aby mal hľadajúci dojem, že nepoznám gramatiku, alebo aby ho to akokoľvek rušilo. Viete si predstaviť do title-u dať Saty.sk namiesto Šaty.sk?

Oddeľovať pomlčkou (-) alebo zvislou čiarou (|)?

Z pohľadu vyhľadávačov – váhy kľúčových slov pred a za znakom, je to jedno. Ja osobne preferujem značku oddeľovať zvislou čiarou, keďže pomlčky používam aj v nadpisoch článkov. Príklad:
Na SEO muške – NewYorkCity.sk a medzera na trhu | SEO chat

Nasledovná tabuľka (pre slovenské weby) zobrazuje ďalšie faktory, ktoré by sa pri uvádzaní značky v title mali zohľadňovať.

Brand v title
Počet slov Kľúčové slovo? Doména Pomlčka Príklad značky
1 slovo kľúčové .sk doména x Šaty.sk
1 slovo nekľúčové .sk doména x Azet
1 slovo kľúčové, nekľúčové iná ako .sk doména x Šaty.eu, Azet.eu
2 slová kľúčové, nekľúčové .sk doména bez pomlčky Bratislava Hotely, Coca Cola, SEO chat
2 slová kľúčové, nekľúčové .sk doména s pomlčkou Bratislava-Hotely.sk, Coca-Cola.sk, SEO-chat.sk
2 slová kľúčové, nekľúčové iná ako .sk doména bez pomlčky * SEOchat.eu, SEO chat.EU, SEO chat
2 slová kľúčové, nekľúčové iná ako .sk doména s pomlčkou SEO-chat.eu
Viac slov Viacslovnej značke sa skôr vyhýbať, ale v princípe podobne ako s dvojslovnými značkami.
Skratky Väčšinou sa ich hodí vypisovať v tvare domény. HNonline.sk

* Vyberte si… SEOchat.eu (neoddelené slová, menší úžitok pre SEO), alebo SEO chat.EU (možná zámena s chat.eu), alebo SEO chat (možná zámena so SEOchat.sk).

PS: Tabuľka nie je dokonalým návodom, záleží od konkrétnych slov v doméne, od konkrétnej značky apod. Chcel som poukázať na niektoré nevyužité príležitosti (oddelenie slov v title), či chyby webov (neuvedenie v title, že sa nejedná o .sk doménu).

PS1: Tabuľka berie doménu ako danú, pri tom by to malo prebiehať naopak. V ideálnom prípade by ste mali napríklad vlastniť doménu aj s pomlčkou aj bez (aj .eu, aj .sk). Mnohokrát tomu tak ale nie je.

EDIT 8.10.2009: Exot reagoval článkom, podľa neho sa za istých okolností značka môže vypustiť. I keď nesúhlasím, článok má peknú myšlienku o potrebe testovať a overovať zažité praktiky (ak na to máte čas!):

Ak však súdite, že vaše meno nie je dôležité, nevadí vám, že sa k vám návštevníci budú vracať menej, ak sa venujete tvorbe MFA, ak radi experimentujete… prečo to nevyskúšať aj inak ako podľa múdrych knižiek a overených návodov?


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

12 komentárov k “Značka v title-och”

1. Vladimír Rejholec píše:
Október 7th, 2009 at 11:07 pm

Aj tak si myslim, ze sa najdu pripady, ak je vhodne pouzit title bez brandu (mozno MFA stranky?). Zatial na blogu zaznamenavam len vzostup. Podiel navratov na blog z googlu je relativne nizky, ten kto chce, ma sleduje cez RSSky.

2. tybi-admin píše:
Október 8th, 2009 at 8:55 am

Vlado, MFA sú väčšinou domény s kľúčovými slovami, takže sa im oplatí vložiť doménu (akože-značku) do title.

3. Dodo píše:
Október 8th, 2009 at 2:00 pm

Len mala poznamka…interpukncia su znaky medzi slovami (bodky, ciarky, dvojbodky a pod…). Makcene, dlzne, vokane a pod. sa oznacuju pojmom “diakritika”.
Oprav si to pls. je to sice len mala blbina, ale na chvilu ma to zmiatlo. tak aby aj niekto iny nebol zmateny ;-)

4. tybi-admin píše:
Október 8th, 2009 at 2:18 pm

Dodo, neuveriteľné :), ale už opravené a ďakujem.

5. Márty píše:
Október 11th, 2009 at 2:14 pm

Zajímavý pohled na věc, v podstatě souhlasím. Nedávno jsem však četl článek na stejné téma, kde autor psal, že když už je v title brand, tak by se měl dávat na začátek – prý kvůli tomu, když má uživatel otevřených víc panelů hned při prvním pohledu viděl o jaký web jde (při otevření více panelů jde vidět jen začátek title). Toto se mi ale nezdá moc šikovné, podle mě by bylo už lepší odlišovat web faviconou.

6. tybi-admin píše:
Október 11th, 2009 at 2:55 pm

Márty, na druhou stranu, pokud má uživatel otevřených více stránek z toho samého webu, nejde rozlišit stránky mezi sebou.

Je to trade-off, kde si myslím, že je více plusů na straně “značka na konec”. I kvůli dalším věcem jako např.: http://blog.seochat.sk/2008-06-25/medialnesk-a-struktura-title-ov/

7. Volume Media píše:
Október 12th, 2009 at 1:41 pm

Tybi perfektný članok. Nie je lepšie uviesť na koniec SEOchat.sk ako SEO chat. Chcem sa opýtať či vystupuješ na SEO konferenciach? Napr etrend marketingový magovia? Rad by som si vypočul tvoju SEO prednášku.

8. Homer píše:
Január 22nd, 2010 at 11:02 am

Já vždy do title používám “Název článku” a potom svislou čarou oddělený “Název webu”.

9. pageweb píše:
December 13th, 2010 at 1:13 pm

Já naopak preferuji pomlčku, protože mi přijde uživatelsky příjemnější, ale asi je to věc názoru.

10. WebTester píše:
Február 20th, 2011 at 8:19 pm

Hm, našiel som fantastický článok o seo zdá sa že máme na slovenskom internete nového seo guru:

http://www.seo-slebo.6f.sk/print.php?type=A&item_id=19

Ale nie je vám ten článok náhodou povedomý? Myslím že už som ho videl tu na seochat sk. Zlodeji webtextov ma už vážne s..ú takže si to pozrite.

SEU zdar..!

11. jonny píše:
Apríl 17th, 2011 at 11:05 pm

Zajimavy clanek. Osobne u svych osobnich stranek, nemam potrebu “brand” ukazovat, nicmene u svych zakazniku vzdy.

12. Kamil píše:
Júl 8th, 2011 at 8:49 am

Aku znacku v title by ste mi poradili pre firmu s firemnym nazvom: Dom seniorov
a
web: http://www.domovsocialnychsluzieb.sk

Zvazte nsledovne: Firma sa nachdaza v obci Dolny Ohaj, v googli je neoficialna stranka firmy(resp. podstranka) hodnotena lepsie ako tato. Skuste zadat do Googlu: dom seniorov a zo zobrazeneho vysledku navrhnut znacku resp. cely title pre web. Mockrat dakujem za odpoved.

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!