Oslovil ma ohľadom SEO služieb, dostal odo mňa cenovú ponuku a odmietol. Po odmietnutí som odporučil naštudovať základné informácie o SEO a v prípade ďalších otázok navštíviť fórum. Úprimná reakcia, ktorá prišla po tom, ma nadchla (v biznise sa veľa úprimnosti nevidí).

Potencionálny zákazník sa priznal, že ak by som SEO informácie neuverejňoval, bol by nútený odo mňa služby prijať. V tomto prípade to vraj radšej najprv skúsi sám (teda s informáciami zo SEOchat.sk), vytvorí si dajaké in-house SEO o dvoch ľuďoch (on + jeho programátor) a že sa potom uvidí (držím palce!). Na to mi položil otázku, prečo tieto informácie vôbec uverejňujem. Vraj tým strácam zákazníkov!

Tento pohľad na zdieľanie know-how je (bez urážky) veľmi obmedzený. No ale prečo by mal niekto, kto sa roky učil, skúšal a drel na svojich znalostiach, informácie zverejňovať?

Centrum informácií alebo Reciprocal knowledge transfer

Výhoda informačného centra naberá extrémne obrátky v tých oblastiach, kde vývoj napreduje vysokým tempom (viď SEO). Ak uverejňujete know-how, vytvoríte okolo seba komunitu, ktorá sa o obor zaujíma. Ak má komunita možnosť s vami nejakým spôsobom komunikovať, ich postrehy a otázky môžu prevýšiť hodnotu toho, čo ste uverejnili vy. Budú to akoby vaše dodatočné oči a uši pre zmeny/trendy v obore.

Pritom je zrejmé, že je to výhodné pre obe strany (btw. mám rád, ak je niečo výhodné pre všetky zúčastnené strany, niekedy je to náročné ako mat proti Kasparovovi, ale efekt zvykne byť veľký:)). Človek, ktorý patrí do komunity získava veľké množstvo informácií od vás vďaka tomu, že ich uverejňujete. Vy zas získavate síce iba malé útržky informácií ale od každého z komunity. Suma takto získaných informácií v konečnom dôsledku prevýši vaše uverejnené know-how.

Autorita a branding

Predošlý efekt informačného centra kumuluje stále väčšie know-how na vašej strane. To spôsobí, že aj keď ste zozačiatku autoritou v obore neboli, postupne sa ňou stávate. Stať sa autoritou znamená, že vaše slová nasleduje viac ľudí a prakticky sa stávate ekvivalentom pre obor. Posilujete tým svoju značku, získavate prepotrebnú dôveru zákazníkov.

Pri istej dávke autoritatívnosti môžete vývoj v obore aj v určitých smeroch riadiť, v extrémnom prípade dokonca obor ako taký pohltiť.

Reklama

Ľudia nielenže svoje názory dávajú autoritám v obore na ohodnotenie, ale zároveň sa na ich názory odvolávajú. To potom prináša veľmi dôležitú reklamu. Uverejňovanie vášho know-how je ideálna forma propagácie, pretože dosah vašich myšlienok nezostáva len pri striktne vzatej komunite okolo vás. Komunita má svoje podkomunity, osoby v podkomunitách majú známych, známi majú známych, atď. Ak svoje blízke okolie v odbore svojimi vedomosťami oslovíte, oni za odmenu vaše postoje rozširujú ďalej. Dosah kumulatívneho efektu môže byť naozaj až exponenciálny.

Informácie o produkte

U produktov, ktoré vyžadujú istú dávku know-how (každý produkt vyžaduje know-how, ide len o to, v akej miere a na koľko sofistikované), je zverejňovanie znalostí v podstate popis produktu. Z uverejňovaných informácií sa môže známeho-známeho-známy dozvedieť viac o kvalite produktu a čo za výrobou produktu stojí. Pomáha to najmä v prípade služieb, kedy si zákazník produkt pred jeho kúpou nemôže fyzicky ohmatať.

Argumenty proti

Zväčša majú oponenti knowhow-ingu dva argumenty – konkurencia a závislosť klienta. Áno, zverejňovaním svojho know-how učíte aj svoju konkurenciu, ale stačí si uvedomiť, že konkurencia jednoduchým sledovaním vašich vedomostí, bude VŽDY o krok pozadu. Patrí totiž do komunity okolo vás, kde je menej informácií než v centre.

Druhý argument bývava, že strácate závislosť klienta na vašich službách (príklad môjho úprimného záujemcu o služby). Správnym manažmentom vypustených informácií však môžete informovať veľa a predsa nie dostatočne. Váš potencionálny klient môže pochytať všetky vaše informácie, ale len ťažko si dá dokopy súvislosti, ktoré už zo skúseností máte vy. Môžete napríklad veľmi podrobne informovať o tom, ako a prečo je niečo zle, klient ale stále nebude vedieť, ako sa to robí dobre. Dokonca aj v prípade, že informujete veľmi podrobne a celistvo (až tak, že si celé vaše know-how môže konkurencia alebo klient osvojiť), predošlé argumenty ZA knowhowing predčia takéto negatívne efekty.

Ok, internet, ale zadarmo?

Asi už viete, kam som sa tým chcel dostať. Nehovoril som ešte o komunikačnom kanály, ktorý by mal vaše know-how sprostredkovávať. Jednoducho… Internet. Je lacný a rýchly. Forma? Blog alebo fórum. Dávajú možnosť spätnej väzby a zabezpečujú tak obojstranne výhodný transfer vedomostí.

Uverejňovať know-how zadarmo? Predošlý text to nepredpokladá, avšak je asi jasné, že ak začínate z nuly, sprvu vám za know-how len ťažko niekto zaplatí. Preto dobrá metóda je začať zverejňovať zadarmo a ak už bude trh na to pripravený, zdieľať know-how aj za peniaze.

Vysvetlivka

Knowhow, know-how alebo know how (vyslovuj nou háu, prelož vedieť ako) = súbor skúseností, znalostí (intelektuálne vlastníctvo), ktoré sú pre daný obor ľudskej činnosti (napr. podnikanie) kľúčové. Väčšinou ide o informácie, ktoré nie sú prístupné širokej verejnosti.

Komentáre

  • Martin Botťánek

    23.04.2008 12:25

    Tak tak. Takýto druh služieb sa inak ani rozumne propagovať nedá.

    Firemných stránok typu “sme mladá dynamická firma a robíme SEO optimalizáciu” sú už teraz desiatky a všetko je to o tom istom.

    Užitočné bezplatné informácie ľudom pomôžu, robia dobrý market education a pritom veľkých klientov dokážu osloviť oveľa intenzívnejšie než iné “reklamnejšie” formy komunikácie.

    Tvoja cieľová skupina určite nemá čas a chuť robiť si SEO in-house.

    Odpovedať
  • tybi-admin

    23.04.2008 13:27

    Áno, to je ďalšia výhoda v mojej konkrétnej oblasti. Každopádne článok ašpiruje na väčšiu všeobecnosť. Myslím, že vo väčšine oblastí podnikania môže byť zverejňovanie know-how užitočné alebo dokonca nevyhnutné k rastu firmy!

    Odpovedať
  • ehmo

    23.04.2008 13:46

    keby si to nebol napisal ty, napisal by som to ja. clanok v podstate vystihuje ktorekolvek internetove odvetvie, ktore ma co s docinenim s poradenstvom. presne tak to funguje aj u mna a bezpecnosti. cim si vacsia autorita v obore, tym viac klientov ziskas. vyborny priklad. mam kamarata na slovensku, ktory robi bezpecnostneho konzultanta. zacal pred rokmi, ma predo mnou dlhorocny naskok. ja som zacal len nedavno, napriek tomu, ze sa bezpecnosti venujem tiez uz dlhy cas. mimo to som zacal aj pisat o bezpecnosti a tak vsetko okolo. pocet potencionalnych zakaznikov je vsak tak 20x vacsi u mna ako u neho. oslovilo ma uz niekolko bank a velkych instuticii. samozrejme bezpecnost je na dlhe lakte a vysvetlit klientovi preco mu budete zneprijemnovat zivot, to je uz proste nie tak jednoduche. ale aj tak si myslim, ze zdarma zdielat informacie je ta najlepsia cesta minimalne k seba-propagacii. tybi, nemohol si to napisat lepsie!

    Odpovedať
  • Roman

    23.04.2008 17:57

    Prva polovica clanku fajn, druha uz menej presvedciva ale chapem co si tym chcel povedat. Je sranda ze akurat dnes som na nieco podobne myslel aj ja. Interne som si to nazval “uprimnost v odbore ktory robim”. Ked niekto odomna nieco chce na rovinu mu hovorim nakolko si myslim ze je to dobry napad, narovinu mu hovorim vsetky pre, proti alebo moje dalsie napady co ma v suvislosti s tym napadaju. Cele uverejnovanie know-how atd, je o tej uprimnosti. Najvacsia sranda ze toto cele ma napadlo v suvislosti s prihovorom Stephena Kinga ked mu (v roku 2003) odovdavali za oceanom nejaku vyznamnu literarnu cenu. Rozhovor je tu: http://www.nationalbook.org/nbaacceptspeech_sking.html Rozhovor mi poslal kamos kvoli inej suvislosti (konkretne o manzelkach a ich podpore) ale mna zaujala aj ina pasaz kde hovori o tom preco jeho knihy luda povazuju za presvedcive. Hovori o tom.. ze.. sice ano.. robi fikciu ktora je cela o klamstve, ale v jadre kazda vec co sa tam stane je pravdiva.. spomina tam priklad s padajucim vytahom plnym ludi.. a hovori.. co myslite co povie clovek ktory pada vo vytahu a vidi co ho caka… stephen king hovori ze podla neho povie “oh shit!” ;-) ziadne vzletne slova. A teraz si to preberte ako chcete ;-) Tak ci onak pravdivost a uprimnost je v tomto odbore velke plus. ;-)

    Odpovedať
  • Jozef Mihál

    23.04.2008 22:14

    Absolútny súhlas s článkom. Funguje to.

    Odpovedať
  • depi

    24.04.2008 14:04

    Pekne. Mnoho autorit to takto robi a prave vdaka tomu sa tymi autoritami aj v skutocnosti stali.

    Necakal som, ze niekto bude tak odvazny a napise takyto clanok tu na Slovensku, kde tieto autority este len kvitnu.

    Je to teda velke plus a prajem ti vela stastia do buducna.

    P.S. Tesim sa uz na novy design tohto webu ;-)

    Odpovedať
  • tybi-admin

    25.04.2008 17:52

    Ehmo, aj ty si mi šlohol pár tém, ktoré som chcel spracovať ja :).

    Roman, bez argumentov je tvoje hodnotenie “Prva polovica clanku fajn, druha uz menej presvedciva” nanič. Pomenuj konkrétne veci a možno sa im budem môcť v budúcnosti vyvarovať. Inak, nie je to úplne o tej úprimnosti. Môžem byť úprimný a predsa nepovedať nič, čo viem a naopak môžem byť veľmi neúprimný a predsa zverejniť veľa know-how. Ale inak vďaka za zaujímavý odkaz.

    Jozef Mihál, som rád, že to niekto potvrdil aj z “mimointernetového” oboru.

    Depi, odvaha mi nechýba, necítim sa byť ohrozený niečim/niekym :). Na nový design sa teším už aj ja, dúfam, že to dokopeme čoskoro.

    Odpovedať
  • smack

    09.05.2008 13:03

    uhuhu dobry clanok

    Odpovedať
  • Seo inside

    28.05.2008 23:44

    “Zväčša majú oponenti knowhow-ingu dva argumenty – konkurencia a závislosť klienta. Áno, zverejňovaním svojho know-how učíte aj svoju konkurenciu, ale stačí si uvedomiť, že konkurencia jednoduchým sledovaním vašich vedomostí, bude VŽDY o krok pozadu.”

    Ano, to plati pokial si nedas pauzu a garantujem ti ze ak by si pracoval v “tovarni na SEO” nemal by si velmi cas sledovat najnovsie vystrelky/trendy?/. Preto je lepsie si fakt dolezite veci nechat pre seba :-)

    Odpovedať
  • Peter

    30.05.2008 14:41

    pekne napisane…
    v podstate si vystihol problem, je jedno v akej oblasti radis.
    Vsak preco si velke firmy volaju konzultantov ked tam robi X ludi aj 20-30 rokov?
    Vsetci poznaju tie procesy za tie roky dost dobre a napriek tomu chcu odbornika.

    Myslim si, ze dany zakaznik po pol roku trapenia zaklope na tvoje brany. ;)
    Resp. zisti ze tvojje sluzby su lacnejsie ako jeho strateny cas.

    Odpovedať
  • rajo

    05.11.2008 19:26

    Myslím si, že aj keby dávaš svoje know-how na zlatom podnose, vždy sa nájde niekto, kto si to radšej zaplatí. :-)
    Podľa mňa na tom získavaš aj strácaš. Otázkou je pomer. Samého seba ma to zaujíma. Chovať sa ako ty s myšlienkami pod licenciou GNU alebo nie? :-)

    Odpovedať
  • Mizu

    15.06.2009 22:16

    Dobry vecer pani.
    Na uvod a hned aj na zaver by som rad povedal: Chlapi, pomaly s tou kolektivizaciou ! “Sediva je teoria,iba zeleny je vecny strom zivota”

    Odpovedať
  • Maria

    06.11.2009 11:52

    Súhlasím s článkom iba čiastočne.
    Nie každé know how sa môže prezradiť. Autor nemá inú možnosť svoju prácu robiť. Rozhodol sa nebojovať o právo. Je to strata času. Nie je to správne.
    Vysvetlí mi niekto čo je licencia GNU?
    Ďakujem

    Odpovedať
  • angelika

    16.04.2010 9:14

    Veľmi zaujímavý názor, avšak aplikovateľný iba vo vašom obore. Pracujem v odvetví služieb colnej deklarácie, t.j. colné konania pri dovozoch z tretích zemí. Robím to už dlhé roky a tak zaraďovanie tovarov do colnej nomenklatúry je zas moje know-how, práve dnes mi volala kolegyňa z konkurencie aby som jej dala dve colné zaradenia, pre tento prípad som pomohla, ale slušne som upozornila, že know-how nerozádavame na počkanie. Vo vašom fachu stále napredujete, internetová forma je čosi úžasné a ochrana veľmi prepotrebná. Naša profesia zas potrebuje absolútny záber, ktorý je tak úzko špecializovaný a bohužiaľ slovenský trh veľmi malý.
    Dobre sa to ale čítalo za čo ďakujem

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *