Social Bookmarking na Slovensku (vybrali.sme.sk)

Tibor Peták, 1. Apríl 2008

Ak sa niekto silou-mocou chce dostať na titulku, tu je praktický nápad: Napíšte článok na tému “Ako napísať článok, ktorý sa dostane na titulku vybrali.sme.sk.” Autor by mal v článku predstierať, že vie viac, ako v skutočnosti vie. Mal by naznačovať, ale nič nesľubovať, v štýle “ak urobíte to a to, vaša šanca dostať sa na titulku stúpne, ale to nestačí, lebo algoritmus zohľadňuje aj iné veci”.“

…napísal Viliam Búr v najprudkejšej debate na vybrali.sme.sk o zaraďovaní a nezaraďovaní článkov na titulku, ktorá bola vyvolaná jedným blogpostom. Pokračoval slovami:

„Na tento článok kliknú všetci blogeri, ktorí sú frustrovaní z toho, že sa na titulke neobjavujú tak často, ako by si podľa svojich predstáv zaslúžili, a zároveň sú dosť naivní na to, aby verili, že im takáto informácia zázračne pomôže. Môžete počítať s minimálne 50 hlasmi. A na rozdiel od tohoto článku to nebude také okaté; nevyzniete ako urazený neuznaný bloger, ale naopak ako profesionál a altruista, ktorý túži pomáhať svojim blížnym, menej skúseným spolublogerom. Ak budete chcieť, môžete článok na podobnú tému zopakovať každý mesiac, a stále to bude aktuálne, ak niektoré rady trochu preštylizujete.“

Tak ja takýto článok napíšem ;) … na prvého apríla sa to celkom hodí.

Titulka vybrali.sme.sk je reklama na nezaplatenie, to si už mnohí všimli. Dostať sa tam však nie je ľahké, pokiaľ neviete ako na to. Keďže článok píšem na deň bláznov, kľudne si dovolím ignorovať to najdôležitejšie – kvalitu/zaujímavosť článku. V ďalšom texte predpokladám, že článok má ceteris paribus oproti ostatným potenciál dostať sa na titulku. Ako sa poistiť, aby sa tak naozaj stalo?

Správne načasovanie

Je veľmi dôležité, kedy sa váš článok medzi novinky na vybrali.sme.sk pridá. Môže to byť rozhodujúci faktor medzi návštevnosťou okolo stovky a návštevnosťou v rádoch tisícov.

Preto, začnite používať vybrali.sme.sk na dennej báze! Odchyťte si novinky vo vašej branži (RSS je ideálny spôsob) a hlavne sledujte, kto hlasuje za články podobného smeru, ako sú tie vaše. Odsledujte si aj to, KEDY sa za tieto články hlasuje, teda v ktorý deň je najlepšie váš článok na vybrali.sme.sk poslať.

Pokiaľ má článok osloviť široké masy, veľmi sa hodí pondelok doobeda. Po víkende ľudia (pravdepodobne v práci) browsujú, čítajú a hlasujú ako prvoapríloví blázni. Pozor však na to, že v tomto čase sa aj najviac článkov publikuje. Počkajte si na moment, kedy sa publikačná horúčka utíši a váš článok tak nebude po hodine odsunutý na druhú stránku. Tam si ho už prečíta len málo ľudí a pravdepodobnosť hlasovania sa rapídne znižuje.

Ak má článok osloviť špecifickú skupinu, ktorá trebárs surfuje cez víkend, uverejnite svoj odkaz cez víkend. Vtedy je menšia konkurencia článkov, na titulku vás dostane aj menej hlasov.

Poslať článok sám alebo nie

Jednoznačná odpoveď neexistuje, ale osobne sa prikláňam k názoru, že nie je na tom nič zlé, ak si článok pošle sám autor. Jednak si myslím, že hlasujúci na vybrali.sme.sk nehlasujú v závislosti na tom, kto ten článok poslal (ak áno, tak je to zle). Po druhé, takto máte vynikajúcu šancu si sami určiť presný čas uverejnenia.

Požiadať známych o zahlasovanie?

V tomto prípade už jednoznačná odpoveď existuje. Nie, v prípade, že ide o neprihlásených/nových užívateľov, ich hlas nepridáva vôbec a veľa takých hlasov je pre algoritmus vybrali.sme iba podozrivých.

Poznáte však niekoho z top užívateľov? V tom prípade “go ahead”, dajte im vedieť, že ste medzi nové články pridali ten svoj . Nedá sa to nazvať manipuláciou hlasovania, pretože väčšinou top užívateľ bez prečítania článku a uistenia sa, že článok je naozaj hoden titulky, aj tak nezahlasuje. Len mu ponúknete informáciu, on už s ňou narobí, ako chce. Mimochodom pravdepodobne aj na toto myslel Aaron Wall, keď pri poslednej mojej otázke hovoril o protekcionárstve v internetovom marketingu.

Posieľajte aj iné články

Ak natrafíte na zaujímavý článok, ktorý by mal šancu dostať sa na titulku, pošlite ho tam. Počet uverejnených článkov na titulke zvyšuje vašu dôveryhodnosť ako prispievateľa v očiach algoritmu vybrali.sme. Algoritmus vám potom bude dôverovať aj v prípade, že pošlete vlastný článok, alebo za nejaký článok zahlasujete. Postupne sa tak dostanete medzi top užívateľov a odtiaľ je už všetko ľahšie.

Neporušujte pravidlá služby

Keď už chcete nejakú (hocijakú) službu pre svoju prezentáciu využiť, pozorne si prečítajte pravidlá hry. Vyhnete sa tak zbytočným prešľapom a manuálnym vyraďovaniam.

Nehľadajte v tom spravodlivosť

Po prvom neúspechu nezúfajte, nezačnite nariekať a nehľadajte nepriateľov z radov prevádzkovateľov služby. To, že social news stránky založené na princípe Digg-u nereprezentujú názor väčšiny, je už známe dlho. Len pre informáciu: Top trojka užívateľov poslala na titulku vybrali.sme.sk skoro 18% článkov. Prvých 10 užívateľov poslalo na titulku skoro tretinu všetkých článkov a prvá 25-ka tam dostala 44%.

Preto, ešte raz radím: Začnite používať vybrali.sme.sk na dennej báze, postupne pochopíte ako dostať článok na titulku.


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

9 komentárov k “Social Bookmarking na Slovensku (vybrali.sme.sk)”

1. Martin Botťánek píše:
Apríl 1st, 2008 at 11:19 pm

a aku mas skusenost s kvalitou trafficu? u mna je to vacsinou do 30 sec na stranke a potom exit, s rastucim poctom hlasov sa to ale trochu zlepsuje

2. Martin píše:
Apríl 2nd, 2008 at 3:38 pm

Martin B.
väčšina ľudí ide k tebe za tým jediným článkom, skúmať blog, či stojí za pozornosť je mnohokrát pre čitateľa stratou času, radšej si prečíta ďalšie 3 články z vybrali.sme.sk na vedlajších taboch.
Odporúčam prečítať si na anglickej wiki “Slashdot effect”.

3. Ruziklan píše:
Apríl 2nd, 2008 at 7:31 pm

Na niektoré veci mám rovnaký názor, na niektoré odlišný. Konkrétne najviac výhrad mám k oznamovaniu iným užívateľom a trochu k optimalizácii času zaslania. Viac: http://lorinc.blog.sme.sk/c/141413/Pohlad-senior-uzivatela-na-vybralismesk.html

4. tybi-admin píše:
Apríl 2nd, 2008 at 9:11 pm

Martin B. – Priemer z vybrali.sme.sk je u mňa za tento mesiac 29s. Čo ale vôbec nepovažujem za zlé. Stačí si uvedomiť, aké kvantum ľudí SEO článok nezaujíma. Na odkaz kliknú, uvidia o čom článok je a do sekundy odchádzajú. Predsalen tento blog nie je širokozáberový. Keď sa na titulku dostal článok o Ficovi, bola priemerná doba strávená na stránkach 51s.

Martin – Slashdot effect je niečo iné. Odporúčam si anglickú wikipédiu prečítať ešte raz :).

Ruziklan – Ďakujem, za konštruktívnu reakciu. Nebudem reagovať na tvoje názory, nemám totiž protiargumenty, pozeráme sa na to len z rôzneho konca ;). Okrem toho, si obľúbený bloger mojej priateľky :))).

5. rony píše:
Apríl 3rd, 2008 at 12:23 pm

som teda v top3 :-)

preto kazde moje slovo je ako chlieb uprostred Nigerijskej dediny :-)

Prve a najdolezitejsie je vybudovat si sluzbe ako vybrali.sme.sk RENOME. Potom je uz VSETKO pohodlne a nenarocne.

To znamena, ze od ZACIATKU nebudem BLBNUT. Ked strcim do zeme zemiak, na druhy den rano tam nebude pol tony krumplov :-) Takze potrebujes TRPEZLIVOST.

Pokial chces dosiahnut ciele (mat uspesne prispevky) tak musis byt TRPEZLIVY. A to znamena, stanes sa pouzivatelom tejto sluzby. Prihlasis si jej RSS, sledujes co sa tam deje.

Posledne: nerobis si z adminov nepriatelov provokovanim, nadavanim, ironizovanim, napadanim. Je to zbytocne. Ty si stale iba POUZIVATEL SLUZBY a aj najvacsieho machra, najspravdlivejsi zo spravodlivych moze okamzite z vybrali.sme zmiznut.

Kto si pozera moju produkciu, tak je to klesajuca krivka – na zaciatku som aktivne a denne pridaval rozne prispevky, postupne som presiel k tomu, ze som pridaval aj svoje clanky a momentalne moje clanky vzdy prida niekto iny (niekedy sa aj cudujem, kto vsetko) a sam pridavam sporadicky. Som pouzivatel, to som chcel dosiahnut a mam vplyv na to, co tam bude. To je zasa prijemny bonus :-)

6. Mike píše:
Apríl 3rd, 2008 at 12:50 pm

Ja som za rok pridal na vybrali.sme.sk štyri články, z toho 2 sa dostali až na titulku SME (http://www.256.sk/blog/2008/03/31/schengen-prisiel-kontrola-zostala/ sa o to snaží) a myslím, že všetky boli aj na prvom mieste v rámci rubriky Najnovšie a Top 3 dni.

Podľa mňa je dôležitý obsah, tzn. aby za tých pár sekúnd, kedy návštevník dojde, ho ten článok aj zaujal. Nie som fanúšikom toho, aby mal každý článok link Pridaj na vybrali.sme.sk, lebo ono by to predsa mal byť výber toho najzaujímavejšieho…aj keď, koľko ľudí toľko chutí.

7. dusoft píše:
Apríl 3rd, 2008 at 4:53 pm

Rovnako ako rony som od vysoko aktivneho cloveka v pridavani presiel k uplnej pasivite, kde len vynimocne nieco pridam (raz za par mesiacov) a takmer vysostne uz iba hlasujem.

Snazim sa tak neprispievat k balastu, ktory na vybrali.sme.sk je. V podstate by som uvital pravidlo – 10 clankov, ani jeden na titulke, zakaz pridavania danej domeny/subdomeny na vybrali.sme.sk…

8. tybi-admin píše:
Apríl 3rd, 2008 at 9:59 pm

Rony, Dusoft – absolútny súhlas. Krivka každého prispievateľa je v dostatočne dlhom období určite klesajúca. Nemôžete však očakávať, že nový užívateľ preskočí prispievaciu fázu ihneď. Som za to, aby si blogeri kľudne posielali svoje články, preto tá služba existuje a preto sa hlasovaním filtruje. Časom sami prídu na to, že sa to oplatí len u naozaj dobrých článkov. Nehovoriac o tom, že u úplne nového blogu je aj tá stovka návštevníkov z noviniek neuveriteľný skok smerom k životu.

9. Martin Botťánek píše:
Apríl 4th, 2008 at 12:03 am

mas pravdu, pisat o takej nezazivnosti ako SEO … ;) skusim pred kazdy clanok pridat nejake nahotinky snad to ludi zaujme :D

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!