Najprv si prečítajte prvú desiatku rád pre optimalizáciu blogu, potom si prečítajte o užitočných pluginoch pre WordPress a potom sa vráťte sem.

Na konci predošlej desiatky som sľúbil, že v tomto poste uvediem 10 tipov na propagáciu blogu. Tento sľub zatiaľ nesplním, pretože mi napadlo, že je tam ešte veľa, čo sa dá urobiť on page.

Niektoré z nasledovných odporúčaní by sa dalo aplikovať aj na “normálne weby – neblogy”, ale problémy boli vybrané tak, že sú špecifické pre blogy. Rady by sa dalo rozdeliť do štyroch skupín podľa problematiky, ktorú riešia. Prvé dve sa zaoberajú problémom dobrých URL adries, druhé dve zvyšujú relevantnosť článkov, tretie tri :) sú o redukcii zbytočných duplicít na blogu a štvrté tri hovoria o správnom rozdelení disponibilného PageRank-u (respektíve veškerej linkovej šťavy). Poďme na to…

1. Jedna URL adresa pre jeden obsah

Rada, ktorá platí všeobecne pre všetky weby. Pokiaľ možno, majte jeden obsah iba na jednej URL adrese. Najčastejšie problémy z tohto súdka sú lomeno vs. nelomeno a non-www vs. www:

  • http://www.seochat.sk/sluzby/
  • http://www.seochat.sk/sluzby
  • http://seochat.sk/sluzby/
  • http://seochat.sk/sluzby

Ako vidíte takýmto spôsobom môžete mať 4 URL verzie, kde je obsah úplne rovnaký. Riešenie spočíva v presmerovaní non-www verzie na www (alebo naopak) a v redirect-e nelomena na lomeno (alebo naopak).

2. Sexy URL adresy

Čo je sexy URL? Jednak sexy URL nie je http://blog.seochat.sk/?p=123, rewrite by tam určite mal byť. Potom peknou praxou je čo najmenšia adresárová hĺbka článku. Tzn., že adresu http://blog.seochat.sk/2007-12-24/SEO-clanok/ preferujem pred http://blog.seochat.sk/2007/12/24/SEO-clanok/. So SEO to súvisí síce len nepriamo, pretože Google neberie v úvahu adresárovú hĺbku stránky, ale robí to dané URL viac odkazovateľným (viac sexy :)).

Dávajte si pozor, aby sa vám v URL neobjavovali čudné znaky ako %20 apod., ktoré nahradzujú medzery alebo neštandardné znaky. S tým súvisí aj to, aby ste si ustrážili celé slová v URL adresách. Teda nieže sa vám namiesto
http://blog.seochat.sk/2007-12-24/stastne-a-vesele-vianoce-maly-test/
prepíše URL na http://blog.seochat.sk/2007-12-24/astn-a-vesel-vianoce-mal-test/.

Sexy adresy sa vám hodia pre prípad, ak sa niekto rozhodne odkazovať na váš článok URL adresou. V tom prípade sa vám pre hodnotenie vašich stránok načítajú slová, ktoré máte v tej URL.

Pozor, ak budete robiť akékoľvek zmeny s URL adresami, všetky staré URL musíte presmerovať na nové!

3. Ukážte, čo je relevantné čomu

Relevantnosť sa vo vyhľadávaní určuje na základe odkazov, takže musíte odkazmi prepojiť články, ktoré spolu súvisia. Ideálne je odkazovať inline v texte, ale nezaškodí ani pridanie niekoľkých súvisiacich článkov na koniec.

Ďalším dobrým spôsobom zvyšovania relevantnosti sú tag clouds, tagovanie alebo, ak chcete, po slovensky štítkovanie. Ukazujete tak vyhľadávačom, ale aj návštevníkom, ktoré kľúčové slová súvisia s článkom. Mne osobne sa však tagovanie z nejakých nepochopiteľných dôvodov (radšej ich ani nebudem spomínať) nechce používať.

4. Používajte správne anchory

Nikdy neodkazujte na stránky URL adresou. Vždy formulujte vetu tak, aby ste do anchor textu dali popisujúce slová odkazovanej stránky. A to platí nielen pre odkazovanie v rámci vlastného webu ale aj mimo neho.

Takže namiesto odkazov v texte: SEO fórum na SEOchat.sk preberá cenu SEO na Slovensku, pozrite link: http://forum.seochat.sk/kolko-stoji-seo-na-slovensku-t45/
dáte: SEO fórum na SEOchat.sk preberá cenu SEO na Slovensku.

Alebo: na hlavnej stránke pod výcucom článku, je uvedený väčšinou odkaz Viac. Ja tam mám: Prečítaj celý SEO článok. SEO je totiž moje kľúčové slovo…

5. Jedna kategória if possible

Ak sa dá, tak je ideálne mať každý článok zaradený iba v jednej kategórii. Predíde sa tak zbytočným duplikáciám, kedy ten istý výcuc z textu nájdete na dvoch alebo viacerých rôznych stránkach (výpis kategórií).

Takisto sa predíde aj zbytočnému zvýhodňovaniu jedného článku väčším PageRank-om kvôli tomu, že patrí do niekoľkých kategórií, a teda sa naň v rámci webu odkazuje z viacerých stránok.

6. Používajte <!–more–>

Vypísanie celého článku na hlavnú stránku blogu sa zdá možno prístupné, avšak ako som napísal vyššie, z pohľadu SEO je dobré mať jeden obsah na jednej URL adrese. Ak si nechávate celé články na hlavnej stránke blogu, máte na webe zbytočné duplicity (hlavná stránka + konkrétna stránka blogpostu). Okrem toho je hlavná stránka buď príliš dlhá, alebo obsahuje málo postov, čo zase prístupnosti oponuje.

Preto nechajte na hlavnú stránku len niekoľko pár viet ako pútač a celý text zobrazte až na konkrétnej stránke článku. Vo WordPress-e sa to robí html komentárom <!–more–>.

7. Robots.txt

Robots.txt by mal byť výbavou každého dobrého optimalizéra. Tento súbor umožňuje zakázať prístup vyhľadávačov na stránky, ktoré sú bez prínosu pre ne. U blogov ide o zákaz prístupu na stránky ako Login, Štatistiky alebo stránkovanie starších článkov (vo WordPress-e /page/2/, /page/3/, atd.).

Ako vytvoriť tento zákaz? Jednoducho v hocakom textovom editore vytvoríte súbor robots.txt, vložíte doň toto:

User-agent: *
Disallow: /login/
Disallow: /(akákoľvek stránka, ktorú chcete zakázať)
Disallow: *page* (zakáže všetky URL adresy, v ktorých sa objaví slovo “page”)

a nahráte do root-u.

8. Atribút nofollow pre zlé odkazy

Pre odkazy, ktoré nemáte pod kontrolou (odkazy v komentároch), alebo nie sú relevantné vášmu blogu / článku, dajte atribút rel=“nofollow“. Dajte ho tiež odkazom vedúcim na vlastné nerelevantné projekty (keď už na ne musíte odkazovať) alebo nedôležité stránky, u ktorých však počítate s prípadnou indexáciou (na stránku môže odkazovať niekto iný a stránka bude indexovaná).

9. Odkazy pre dôležité články do menu

Dôležité, vydarené články, ktoré prinášajú dobrú návštevnosť z vyhľadávačov, podporte dodatočnou linkovou šťavou tak, že si ich odkazy dáte do menu (teda, že budete odkazovať na článok z každej stránky webu).

10. Používať accessible archív

Trikrát si skontrolujte, či máte vyhľadávačmi dostupný archív. Je škoda strácať návštevníkov preto, že na článok nevedie žiaden viditeľný odkaz a Google ho po niekoľkých mesiacoch vyhodí z indexu.

Kontrola je jednoduchá, dajte si do Google príkaz cache:http://www.blog.sk/stranka-archivu/. Ak tam cache archívu je, tak ste v pohode. Ak tam nie je, môžete sa pýtať na SEO fóre.

Komentáre

  • Martin Vasko

    30.12.2007 14:22

    Ahoj… výborný článok…

    Ku šiestemu bodu… dík.. nevedel som ako sa to robí.

    V siedmom bode nechápem prečo by som mal zakazovať aj prístup do starších článkov (to page)?

    Desiaty bod nie je zbytočný? Veď keď na archív vedie odkaz z menu a indexovanie nie je zakázané, tak je archív prístupný. Tým pádom aj zaindexovaný.

    Odpovedať
  • tybi-admin

    30.12.2007 21:43

    Ahoj, ďakujem.

    Ad 7. bod – Nemyslel som prístup do starších článkov ale prístup na stránkovanie starších článkov. Teda na mojom blogu napríklad: http://blog.seochat.sk/page/2/ (odkaz z hlavnej stránky, úplne dole – Predchádzajúce SEO články).

    Prínos to nemá žiadny, pretože title je rovnaký ako má hlavná stránka a aj obsah je pospájaný z toho, čo už je niekde inde.

    Ad 10. bod – Videl som u viacerých blogov, ktoré si dali archív do scrolovacieho zoznamu (príklad http://www.ine.sk – Naša história), ktorý vyhľadávače neprejdu a ich staré články sú vyhadzované z indexu.

    Odpovedať
  • Midnite

    03.01.2008 2:39

    Sexi url by som chcel aj ja, ale keď na hostingu ic.cz použijem htaccess nefunguje wordpressová téma.. :(..

    Proste nastavím wo wordpresse sexi url a potom nastavím htaccess a stránka je nielen bez grafiky, ale aj bez css.. nechápem.. :(

    Odpovedať
  • Midnite

    08.01.2008 2:18

    Ešte jedna otázka.

    Keď zaradím do súboru robots.txt frázu *page*, neprestane crawl indexovať aj stránky a podstránky vytvorené vo WordPresse? (Nemám na mysli stránky so staršími postami, ale osobitné stránky – bez príspevkov – vytvorené na blogu).

    Díky za odpoveď :).

    Odpovedať
  • tybi-admin

    08.01.2008 7:13

    Midnite, ak dobre viem, ic.cz nepodporuje htaccess, s tým nič nenarobíš. Ak ti bude chýbať k dokonalosti len sexy URL, tak na tom budeš dobre. :)

    Čo sa týka toho page, nie som si istý, či ti rozumiem. Ale, ak myslíš na to, že ti to zakáže prístup k stránke “O mne” na tvojom blogu, tak myslíš správne. Daj si pozor, čo zakazuješ, to page bol len príklad na mojom blogu. Konkrétne v tvojom prípade zakáž *paged*, keďže máš pagination stránky ako http://www.midnite.yw.sk/?paged=2,3,4 atd.

    Odpovedať
  • Emil Burák

    08.07.2008 6:11

    Dobrý deň,

    článok 10 tipov na optimalizáciu blogu bol veľmi dobrý. Som autor (8 kníh, vyše 900 odborných článkov – z toho asi stovka blogy…v prípade záujmu viac na: http://www.osobnosti.sk)a ku kontrole odozvy na moje články, často využívam vyhľadávače…
    Na oplátku za Váš dobrý článok, pozrite si moje blogy o rozvoji osobnosti alebo trilógiu kníh “Pohodou k prosperite I-III.” (bližšie: http://www.einfo.sk alebo http://www.icopt.sk – časť KNIHY) na http://www.asvet.sk alebo http://www.google.sk alebo moju poslednú knihu “Poz.myslenie-ako začať (www.eugenika.sk – z júna 2008)”.
    Súčasne prosba: Píšem knihy o LIFE MANAŽMENTE, teda oblasti životného poradenstva, ktoré je v SR v plienkach, hoci ľudí bolí duša. Aké emailové adresy a ktorú cieľovú skupinu k ich predaju by ste mi doporučili?
    Ďakujem za Váš čas i pomoc a želám všetko dobré!
    S úctou a pozdravom
    EB

    Odpovedať
  • head

    28.09.2008 21:05

    hehe, tak toto je uz aky spam ? :D

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *