Pravda o využití meta description

Tibor Peták, 22. Október 2007

Pred tým, než sa pustím do meta description, nejde nespomenúť jeho súrodenca meta keywords. Väčšine webdizajnérov už chvalabohu došlo, že tento tag je úplne zbytočný. Všetky normálne vyhľadávače totiž meta keywords už dávno ignorujú! Pridávanie tohto tagu na stránky je mrhanie času, peňazí a niekoľkými byte-ami stránky.

Meta description je na tom v 99,99 percentách veľmi podobne – z pohľadu vylepšovania pozícií vo vyhľadávaní nie je absolútne k ničomu. Ak by o tom ešte niekto pochyboval, tak si prečítajte, ako Google sám potvrdil, že meta description nie je faktor vo vyhľadávaní. Člen Google Snippets Team-u v tomto článku zároveň hovorí/píše o dôležitosti meta description, čo mi ale z jeho úst/prstov vyznieva zbabelo.

Obhajcov tohto tagu nájdete dosť aj medzi SEO expertmi. Ich argumentom je, že meta description je to, čo sa vám objaví pri odkaze vo výsledkoch hľadania. Tvrdia, že dobre napísaný popis stránky môže dopomôcť k zvýšeniu CTR (clickthrough rate – miera prekliku) a teda má význam pre SEO.

Oponujem týmto: Ak meta description hľadané slovo neobsahuje, Google zobrazí kus textu zo stránky. V tom prípade je ten popis nanič. Ak obsahuje hľadanú frázu, pravdepodobne sa zobrazí, to je pravda.

Otázka potom ale je, nakoľko sa pri hľadaní hľadí na popis odkazu. A hneď ďalšia, či by nestačil ten kus textu zo stránky k tomu, aby hľadajúci klikol. Zisk z meta descriptionu je proste merateľný len veľmi ťažko, pretože testy nikdy neporovnávajú situáciu, kedy sa namiesto dobre napísaného meta description pridá dobre napísaný text na stránku (a samozrejme tak, aby bol ťahaný vyhľadávačmi ako popis odkazu vo výsledkoch).

Nehovoriac o praxi, kedy sa ten istý popis nastaví pre všetky stránky webu. V tomto prípade si majiteľ stránky vyslovene škodí. Donedávna to bol dokonca dôvod zvýšeného počtu stránok webu v supplemental indexe (teraz tomu už tak nie je).

Preto mám pár otázok pre zástancov využitia meta description pre SEO:

  1. Prečo nepoužiť ten perfektne napísaný popis priamo na stránkach? Je dosť veľká pravdepodobnosť, že Google tento kus textu použije.
  2. Prečo ten čas nestráviť vylepšovaním obsahu namiesto písania superskvelých meta descriptionov?
  3. Nie je to iba iná forma skrytého textu? V meta descriptione ponúkate text, ktorý na stránkach človek neuvidí.
  4. Prečo neotestovať život bez meta descriptionu? Ak vám to uškodí, nie je nič ľahšie, ako to nahrať späť. Ak zmenu nezaznamenáte, ušetríte si prácu do budúcnosti. Sám som to testoval… na 40000 stránkach jedného webu som naraz vymazal meta descriptiony. CTR a návštevnosť sa vôbec nezmenili. Odvtedy používam meta description len vo zvláštnych prípadoch. Kedy?

Meta description má zmysel na stránkach, ktoré neobsahujú text (fotogalérie), alebo je ich text málo popisný (stránka s vyhľadávacím formulárom apod.), alebo Google ten text nevidí (flash stránky).

Takže prečo tam ten meta description stále dávate? Iba zo zvyku…

PS: Z recesie mám na tomto blogu meta description, ktoré obsahuje nezmyselné slová. Ak si všimnete stránka sa na tie slová vo výsledkoch neobjaví (samozrejme dôkaz o nefunkčnosti pre SEO to ešte nie je).


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

28 komentárov k “Pravda o využití meta description”

1. rony píše:
Október 22nd, 2007 at 4:00 pm

description si obcas nejaka ta stranka vie lahsie vycucnut. co si spominam tak DMOZ napriklad. Cize to nemusi suvisiet so SEO, aby to malo aky taky vyznam.

Proste je to strukturovana informacia, ktora sa da lahsie spracovat. Otazka je, ci to skutocne niekto vyuziva alebo nie. Rad by som bol, pokial ano :-)

2. tybi-admin píše:
Október 22nd, 2007 at 11:06 pm

Rony, nie… nikto poriadny to nevyužíva a DMOZ už vôbec. Iba ak tak niektoré priblblé katalógy so žiadnym osohom, kde máš ale aj tak možnosť napísať si iný, vlastný popis. Tie informácie nikto normálny nepoužije, pretože sú tak naspamované, že to až bolí. Proste to vo väčšine prípadov úplne zbytočne zaberá miesto v kóde.

3. ivusko píše:
Október 23rd, 2007 at 1:44 am

Ahoj, máš síce argumenty prečo to nepoužívať, ale čo sa týka časovej náročnosti pre vyplnenie descriptionu pri tvorbe stránky, je tento čas minimálny, ak ho napríklad generuješ z nadpisu h1 v spojení z titlom webu plus dáke tagy alebo kategória postu.

Zdvojíš si kľúčové slová a máš ich rozmiestnené po viacerých častiach webu. Takto má každá stránka jedinečný description. Ak to má minimálny faktor na výsledky v googli, tak sa tomu podľa mňa oplatí venovať tento krátky čas. Určite je to vhodné pre iné vyhľadávače ako google. Napríklad seznam.cz to berie ako jeden z faktorov, neviem ako sú na tom iné vyhľadávače…

Neviem je to možno zvyk z doby kamennej, ale zatiaľ by som description neodsudzoval a nedával do vreca spolu s keywords.

4. tybi-admin píše:
Október 23rd, 2007 at 10:28 am

Ivusko, asi si nepochopil, že o prínose pre ranking tento článok nie je… pretože, meta description v Google rankingu nie je faktor!!! O tom ani nie som ochotný polemizovať. Skopírujem sem vetu, ktorou to Google potvrdzuje (celý článok si prečítaj v odkaze uvedenom hore): “And it’s worth noting that while accurate meta descriptions can improve clickthrough, they won’t affect your ranking within search results.”

To o sezname neverím, ale aj keď, tak bude prínos tak malý, že sa neoplatí ním ani babrať. Čo sa týka iných vyhľadávačov, to isté bude platiť pre Yahoo a MSN.

Dôvod, prečo som o tomto písal, je presne prax, ktorú si popísal. Generovať meta descriptiony týmto spôsobom, je to najhoršie, čo si mohol vymyslieť. Keďže pre ranking to zmysel nemá, iba si škodíš v CTR, pretože hľadajúci vidí v SERPs nezmyselný/generovaný text namiesto zmysluplného textu z tvojej stránky.

6. tybi-admin píše:
Október 23rd, 2007 at 4:55 pm

Dawson, ďakujem za pekný odfajč :))).

Ale dodávam, že Yahoo bol vždy blbec a že http://www.google.com/search?hl=en&q=Klof%C3%ADtko&btnG=Search

8. tybi-admin píše:
Október 23rd, 2007 at 5:01 pm

Ok a takto môžeme pokračovať a vyberať všetky debilné a zabudnuté vyhľadávače typu http://www.altavista.com/web/results?itag=ody&q=klofitko&kgs=0&kls=0

Otázka… Aký je podiel Atlasu, Yahoo a ostatných?

9. Dawson píše:
Október 23rd, 2007 at 6:09 pm

já se nehádám o podílu jednotlivých vyhledávačů, pro SR je to asi celkem jednoznačně Google. Pro anglicky psané weby to však určitou váhu mít může :-]

10. ferix píše:
Október 23rd, 2007 at 8:33 pm

jasné že to nemusí mať váhu pre google, ale keďže to má váhu pre ostatné, tak si myslím, že ten krátky čas pri tvorbe sa oplatí venovať tomu aby som to vypísal (či to už google zožerie alebo nie)

11. rado píše:
Október 26th, 2007 at 11:34 am

Tak ako je to teda s tym seznamom? Dost ma to zaujima a nemam cesku stranku na to, aby som to mohol otestovat.

12. gondo píše:
Október 26th, 2007 at 10:56 pm

zdravim
myslim ze vyssie uvedene priklady davaju jasnu odpoved a to ze meta description ma vyznam.
minimalne pre slovenske stranky.

13. tybi-admin píše:
Október 27th, 2007 at 9:17 am

Rado, o Seznam sa veľmi nezaujímam, takže sa musím priznať, že neviem na stopro. Ale ak som dobre zachytil informácie z fór, tak je skôr konsenzus, že nie – nezohľadňuje. Seznam ho dokonca ani veľmi nechce zobrazovať v SERPs.

Gondo… hore uvedené príklady nedávajú žiadnu odpoved, pretože:

ad1 – Podiel tých spomínaných vyhľadávačov je minimálny oproti Google.
ad2 – Nie je to ani dôkaz toho, že slovo, ktoré sa nachádza už v texte, získava dodatočnú váhu tým, že sa objaví aj v meta description.

14. gondo píše:
Október 28th, 2007 at 4:27 pm

ad1 – vobec si nemyslim ze “Podiel tých spomínaných vyhľadávačov je minimálny oproti Google.” hlavne pre slovenskych uzivatelov. a kedze sme na slovensku tvorime stranky pre slovenskych uzivatelov (ako aj tato napr)
ad2 – podla mna to je dokaz toho, ze slovo spomenute v meta description dostava aspon minumalnu vahu pre nase, “lokalne” vyhladavace a to mi ako dovod, zabit 5minut na nakodenie generovania meta description, staci.
(dufam ze aj tato moja veta bola napisana aspom tak zlozito, ako ta tvoja :P)

15. tybi-admin píše:
Október 28th, 2007 at 7:43 pm

ad1. Gondo je jedno, čo si myslíš, čísla sú čísla (február 2007):
Google – viac ako 75%
Zoznam fulltext – menej ako 6%
Atlas fulltext – menej ako 2%

ad2. Ako si môžeš MYSLIEŤ, že je niečo dôkaz? Dôkaz je objektívny… Nemôže si niekto myslieť, že dôkaz niečo je a druhý, že to dôkaz nie je. V tom prípade je to iba hypotéza. No a v tomto prípade to dôkaz nie je!!! Môže to totiž iba znamenať, že až potom, čo sa dané slovo nenájde v texte, hľadá sa v descriptione.

ad3. Automatickým generovaním si môžeš veľmi škodiť v miere prekliku.

16. gondo píše:
Október 29th, 2007 at 12:54 am

vo vsetko s tebou suhlasim, celu vec vsak staviam do roviny “preco to nepouzivat ?”, narozdiel od teba “preco to pouzivat ?”
od zaciatku mi ide o to ze podla mna nemozes nic stratit (teda okrem casu ktory sa da minimalizovat), na druhej strane mozes (nemusis) nieco (malo) ziskat.
viac emailom.

17. joooc píše:
November 18th, 2007 at 1:59 am

Chcel som to zhrnut podobne ako to urobil gondo, takze uz nemusim, len dodavam, ze s nim suhlasim a :

- metatagy predsa nesluzia len na posuvanie sa na popredne miesta vo vyhladavacoch
- myslit si po teste na jednej domene ze to nema vyznam :-)

Ja description pouzivam a nadalej pouzivat budem. 100 Bytov navyse ma nezabije, ak chce niekto setrit na kode a case potrebnom na nacitanie jednotlivych stranok, nech si optimalizuje v prvom rade databazy a scripty, ktore na to maju viditelny vplyv …
Argument ze Google je najvacsi a ine nic nema vyznam neobstoji, alebo snad mam pouzivat IE len preto, ze je najrozsirenejsi ? Ale o tom uz pisal gondo a teraz by som sa k tomu len vracal.

18. tybi-admin píše:
November 18th, 2007 at 8:42 am

Ak sa opieraš o Gonda, tak ten bol zlomený v emailovej komunikácii :). Argument, že Google je najväčší, veru obstojí. Tvoja analógia s prehliadačmi je úplne zcestná a na tú reagovať nebudem.

Šetrenie miesta v kóde rozhodne nie je nejaký argument, spomenul som to v texte len tak mimochodom.

Ide o to, že sa nechápeme, čo znamená vytvoriť meta description, ktoré bude mať efekt. Vo väčšine prípadov sa len nastaví rovnaký description pre všetky stránky, alebo napíše “chytrý” scriptík, ktorý bude unikátne meta description generovať. Oba prípady majú zdrcujúci vplyv na mieru preklikov. Vytvoreniu dobrých meta descriptionov predchádza rovnaká práca (ak nie väčšia) ako vytváraniu title-ov a to naozaj konzumuje čas. A ja len hovorím, že výsledný efekt je nepomerne menší ako vložené úsilie.

Ak sa niekto chce pobaviť o tejto téme podrobnejšie, prosím na fórume: forum.seochat.sk.
Myslím, že komentárov k blogpostu už bolo dosť.

19. jano píše:
Január 15th, 2008 at 11:50 am

ak je sanca ze vdaka tomu pride co i len 1clovek mesacne i z nieakeho blbeho katalogu tak preco ho tam nenapisat? hlavne ak sposobi zisk :D je to vecinou praca na par minut, kedze ten text je s pravdila inak formulovany aj na samostatnej stranke.. ja ho mam vecinou na kazdej stranky rovnaky, kedze vyhladavace ktore ma zaujimaju ho ignoruju :) a prazdne to nechem nechat a mazat tiez nie.

20. Marek píše:
Jún 24th, 2008 at 10:55 pm

Zdravim.
S tym meta description nemozem suhlasit . Description ma vahu na poziciu vo vyhladavani . Trochu som experimentoval a akonahle som vysadil description z webu , stranka mi klesla v googli z druheho na stvrte miesto . Po nahodeni description-u spat , sa mi vysia pozicia navratila .
Toto je len moj dohad , ale asi slovo z description zvysuje frekventovanost klucoveho slova , a tym aj dolezitost —– posunutie vysie vo vyhladavaci .

Posledna veta je len moj dohad , neviem to na isto , ale podla experimentov , to je asi pravda .

21. majko píše:
Máj 25th, 2009 at 9:56 am

Description riešiť podľa mňa iba na weby známych značiek a firiem ktoré to chcú mať komplexné. V tom prípade niečo na tom CTR bude, ale pri iných weboch sa prikláňam k verzii bez popisu. Myslím že výťažok z textu bohato stačí a niekedy dokonca povie viac ako nejaký description…. cmuk

22. dusoft píše:
Február 12th, 2010 at 11:08 am

Bing vo svojich Webmaster guidelines dava navod na pouzivanie meta description (svojim sposobom odporucanie).

23. Marián Kohn - Fidelis píše:
September 8th, 2010 at 3:34 pm

obsah tagu meta description sa napriklad generuje aj pri umiestnovani odkazov v niektorych socialnych sietach na osobnu nastenku, sluzi totiz ako perex odkazovanej stranky ;-)
takze aj taketo vyuzitie ma tento meta tag neorientujme sa len na vyhladavace, ale skor na pouzivatelov ved oni nas v konecnom dosledku zaujimaju, nie nejake algoritmy, ktore sa aj tak stale menia, tie su len prostriedok, ale cielom webu je pritiahnut navstevnikov ;-)

24. Martin píše:
Január 10th, 2012 at 1:07 am

ak tam bude meta description nič zlé sa nestane a v niektorých prípadoch to môže pomôcť

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!