Predávanie odkazov vám nezníži Pagerank…

Tibor Peták, 13. Október 2007

… pokiaľ odkazy predávate rozumne, tj. priamo.

Pôvodne som sa o tomto ani nechcel zmieňovať, pretože sa to týka len malej časti slovenskej SEO komunitky. Článok Danny Sullivana, kde mimochodom Danny pravdepodobne kvôli linkbaitingu dosť preháňal, však vyvolal nečakanú reakciu slovenských blogerov a to už musím reagovať aj ja :).

Áno, vypadá to, že Google zakročil proti predavačom odkazov… ale prosím, NEPLAŠTE SA! Z toho, čo som videl a počul, Google manuálne znížil toolbar PageRank web stránkam, ktoré boli už dlhú dobu známe veľkopredajmi odkazov a webom, ktoré predávajú cez brokerské systémy. Nič to ale neznamená pre tie stránky z pohľadu pozícií vo vyhľadávaní a návštevnosti z Google.

Zopakujem, čo som napísal do komentára k Embuckovmu článku s názvom Predávanie odkazov vám zníži Pagerank: „Do tej zelenej nudličky si Google narve takú hodnotu, akú chce. Takže kľudne zníži stránke toolbar PageRank, pričom reálny PageRank zostáva. Výsledný efekt je potom zníženie ceny predávaných odkazov, pri zanechaní relevantnosti výsledkov vyhľadávania.“ Dodávam: „No a presne to je zámer Google-u…“

Predstavme si, ako môže riešiť Google svoj problém s platenými odkazmi… Nemôže predsa penalizovať (v zmysle pádu vo výsledkoch vyhľadávania) všetky stránky, ktoré predávajú odkazy. Medzi predajcami je totiž plno autoritatívnych stránok, ktorých informácie a služby sú veľmi hľadané.

Google týpek – Matt Cutts hovoril aj o tom, že weby, ktoré sú usvedčené z predaja odkazov, jednoducho stratia schopnosť posielať PageRank a TrustRank stránkam, na ktoré odkazujú. Problém je ale v tom, že autoritatívne stránky tiež väčšinou odkazujú na iné veľmi hodnotné – autoritatívne stránky. Takéto obmedzenie by znamenalo chaos v ich TrustRank a PageRank systéme a tým vychýlenie relevantnosti ich výsledkov.

Takže ako vždy… Google prišiel s veľkým (pritom tak jednoduchým) nápadom. Stránke, ktorú podozrieva z predaja odkazov, jednoducho zníži toolbar PageRank a všetko ostatné nechá tak. Čo sa stane? Cena odkazov na stránke predávajúceho klesne. Klesne možno natoľko, že sa mu oplatí platené odkazy nahradiť AdSense reklamou.

Objavil som tri kusy reakcií medzi blogermi, čo je pre SEO tému na Slovensku nevídané. Najprv som si všimol článok u fastera, potom u embucka a nakoniec o tom písal aj alian. Najlepšie vystihol problém Embuck, ktorý svoje tvrdenia dokonca dokladá vlastnou skúsenosťou, keď mu na stránke, kde predáva odkazy cez Text Link Ads, bol vzatý toolbar PageRank 5 a pridelený PR4.

Mimochodom Embuck sa pridal do zástupu slovenských SEO blogov, title jeho stránky hovorí: „SEO blog » Embuck“. Meta description na to: „SEO blog – jediný a pravý » Tipy a triky ako zarábať na internete vďaka blogu a pomocou reklamných systémov, affiliate programov, SEO a podobne.“ Odkaz pre Embucka: Dík, to jediný a pravý ma pobavilo :))).

Odkaz pre Aliana, Fastera a ostatných, ktorí to nevedeli:
Zo straty toolbar PageRanku neplynie strata pozícií v Google!!!

Ešte silnejšie a pravdivé tvrdenie:
Zmena toolbar PageRank-u nesúvisí so zmenou pozícií v Google!!!


Podobné články / mohlo by vás zaujať:

9 komentárov k “Predávanie odkazov vám nezníži Pagerank…”

1. alian píše:
Október 13th, 2007 at 10:19 pm

zaujimave, zaujimave… taka otazka: znizenim “hodnotenia pana Page” nenavstevuje crawler stranky menej?

2. tybi-admin píše:
Október 13th, 2007 at 10:48 pm

O to práve ide… je rozdiel medzi reálnym PageRank-om a toolbar PageRank-om. Záleží na tom reálnom… keď vidíš zmenu v toolbar PageRank-u, reálny PageRank je už dávno prispôsobený.

Takže odpoveď je áno v prípade reálneho. Ale druhým a dôležitejším faktorom pre Googlebot je, ako často sa obsah stránky mení… Blog, ktorého úvodná stránka sa mení denne bude indexovaný častejšie ako Google.com, ktorý má PR10.

3. rado píše:
Október 13th, 2007 at 11:23 pm

ludia si predstavuju, ze pagerank je nejaka hodnota od 1 do 10, prakticky ma vsak pagerank hodnoty od cca 0 do x, pricom x je brutalne velke cislo. Odporucam precitat si clanky o Pageranku od Phila Cravena, prelozene by niesom:
http://niesom.vsevedko.sk/k/seomania

Toolbar pagerank (zelena ciarka na google toolbare) je PR (public relations) zalezitost spolocnosti Google. Google je notoricky znamy tym, ze “cenzuruje” mnozstvo informacii – napr. backlinks, search volumes. Je teda logicke, ze “cenzuruje” aj pagerank.

4. FAKAM píše:
Október 14th, 2007 at 12:55 am

zaujímave, myslim že pagerank bude mat stale svoju hodnotu aj dalej ak ked sa chyruje ze nebude mat vyznam a odhadnut ktory odkaz je kupeny je velmi tazke…

5. Jaro píše:
Október 14th, 2007 at 1:49 am

Áno, znižovanie PR si mnoho ľudí automaticky spojilo s prepadom vo výsledkoch vyhľadávania. Vyšlo o tom dosť mylných informácií, dokonca aj od ľudí z oboru. Ako hovoríš, Google by išiel proti sebe ak by začal v SERP posúvať nadol weby, ktoré predávajú odkazy.

Priamy predaj odkazov je o niečo bezpečnejší, ale je aj oveľa náročnejší ako predaj cez tretiu stranu. Väčšina blogov nikdy odkaz priamo nepredá.

Ďalšia vec je, že čo je to priamy predaj odkazov. Ak je to predaj prostredníctvom messageboardov (hoci aj cez private messages), tak neverím, že Google tam nemá svojich ľudí, ktorí sledujú situáciu. Nehovorím, že ak zistia predaj odkazov na danom blogu, že mu hneď manuálne upravia PR, ale sú to pre nich veľmi užitočné dáta, ktoré sa neskôr dajú využiť na automatizáciu celého procesu znižovania PR.

Google zastrašuje na príkladoch najznámejších blogov. Ak to takto pôjde ďalej, myslím, že nepotrvá dlho a objaví sa dôveryhodný nástroj, ktorý ohodnotí stránku podobne ako Google PR. A ten už nebude v moci Google. Ich snaha o dôveryhodné výsledky vyhľadávania je logická, ale myslím, že vojnu s predajom odkazov tak skoro nevyhrajú.

6. tybi-admin píše:
Október 14th, 2007 at 11:14 pm

Jaro, máš pravdu… Len dodám, že dôveryhodných nástrojov, ktoré ohodnotia stránku a nie sú v moci Google, už tu je niekoľko… Najlepším takým nástrojom je totiž dobrý backlink checker.

7. Yuhů píše:
Október 27th, 2007 at 1:38 pm

Pro Google bude jenom dobře, když se odkazy budou prodávat méně. (Dneska už je odhadem každý druhý odkaz zaplacený nebo aspoň nějak zmanipulovaný.) Primární motivace Googlu tedy nemusí vůbec nijak souviset s AdSense, jak naznačuješ. To by totiž příjmy z prodeje odkazů musely klesnout tak o dva řády, což mi nepřijde pravděpodobné. Jinak dobrý článek!

8. tybi-admin píše:
Október 27th, 2007 at 1:55 pm

Yuhů, děkuji za pochvalu a za informaci o podílu koupených odkazů…

Jen dodám, že jsem nikde neříkal, že zvýšení příjmů z AdSense je primárním cílem tohoto chování Google. Naznačil jsem jenom další možnou výhodu.

Súhlasíš - nesúhlasíš, reaguj!