Práve som kúpil kvalitný web. Napadlo ma, že sa podelím o info, ako a prečo som ho kúpil. Najprv, prečo to vlastne robiť…

Aké sú výhody kúpy webu oproti vývoju nového? Sú to ušetrené náklady = náklady na tvorbu a propagáciu nového webu + ušlý zisk z toho, že nový web nezarába ihneď (tzv. opportunity costs). Aké sú nevýhody? Nevýhodou môže byť iba, ak nesprávne odhadnete cenu webu, alebo nemáte reálny ciel/nápad, ako web vyvíjať a speňažiť.

Na čo sa pozerať, keď kupujete web?

1. Doména – dobre znejúca, ľahko zapamätateľná doména je základ. Pokiaľ naviac obsahuje kľúčové slovo, berte to ako príjemné plus.
2. Kvalitný obsah webu – hľadáme obsah, ktorý láka spätné odkazy.
3. Kvalita spätných odkazov – hľadáme relevantné spätné odkazy autorít.
4. PageRank stránok – aj keď ako faktor pre SERPs nepoužiteľný, ak máme na mysli predávanie odkazov, je veľmi dôležitý.
5. Návštevnosť webu – predávajúci by mal poskytnúť kupujúcemu nejaké štatistiky.

Proces kupovania…

1. V každom prípade uzatvorte kupno-predajnú zmluvu. Sú tu dve možnosti, ako zmluvu zohnať.

Prvá je, že si najmete právnika, ktorý vám pripraví zmluvu. V takom prípade zaplatíte nehorázne peniaze za vyhotovenie, pretože nie každý právnik ovláda webovú problematike, čo robí tých, ktorí ju ovládajú, drahšími. Okrem toho, v mojom prípade mala byť zmluva v angličtine, čo by cenu zdvojnásobilo. Nechcem písať konkrétne sumy, pretože ich nepoznám všetky (možno som mal iba nešťastie na drahších).

Ja som ale zvolil inú možnosť (typickú pre internet), hľadal som niečo lacnejšie. Našiel som toto: Website Agreement. Za neuveriteľných 12,95 USD dostanete kvalitný kontrakt, ktorý si jednoducho upravíte pre vlastné potreby.

Predajcovi pošlete zmluvu emailom v doc formáte, on si ju vytlačí, podpíše a zašle poštou späť.

2. Samotný predaj môže prebiehať viacerými spôsobmi.

Jeden a ten istejší je použiť escrow.com. Escrow.com funguje ako prostredník medzi kupujúcim a predávajúcim. Kupujúci najprv pošle peniaze Escrow-u. Escrow potom oboznámi predávajúceho, že peniaze boli poslané, na čo predávajúci odovzdá web kupujúcemu. Kupujúci po prijatí webu schváli vyplatenie sumy predávajúcemu. Táto služba sa mi veľmi páči, ale nepáčia sa mi tie poplatky, ktoré za to pýtajú.

Ja skôr používam inú variantu… Prebieha to veľmi jednoducho a princíp je založený na tom, že aj kupujúci aj predávajúci musí raz dôverovať tomu druhému. Najprv kupujúci pošle polku peňazí (dôveruje), potom predávajúci pošle celý web (dôveruje) a nakoniec kupujúci vyplatí druhú časť celkovej sumy.

3. Čo potom? Nebojte sa preniesť web na nový hosting alebo doménu k novému registrátorovi, účinok na vyhľadávanie to nemá. Ale čoho by som sa trošku obával, je náhle spustenie nového (vášho plánovaného) obsahu na stránkach. Odporúčal by som vám radšej postupné zmeny a samozrejme stále zachovať tému webu.

Máte lepší model nákupu?

Komentáre

  • rado

    24.09.2007 8:04

    Radsej nam ukaz co za web si to kupil a za kolko :)

    Odpovedať
  • tybi-admin

    24.09.2007 8:20

    Hehe… no, vieš Rado, pravdepodobne chcem na webu predávať odkazy a spam report je sviňa… :) Takže radšej si to nechám pre seba.

    Odpovedať
  • Niesom

    24.09.2007 8:43

    Aj ja už dlhší čas sledujem Sitepoint marketplace a pomaly sa učím aspoň na čo sa pred kúpou pýtať. :-)
    Zatiaľ mám však rozbehnutých toľko web projektov, že ďalší by som už asi časovo nezvládol, ale keďže je to moja slabosť, tak človek nikdy nevie… :-)

    Ja by som ešte pred kúpu sa spýtal toto:
    1, aký je približne mesačný traffic (dôležité hlavne pri file sharing sites :-)
    2, ak stránka obsahuje nejaké spätné odkazy tak vyzistiť, či tam musia zostať, ak áno, tak za akých podmienok
    3, zistiť, či predávajúci má nejaké aktívne kontrakty na spätné odkazy umiestnené na iných weboch (či si skrátka niekde už platí reklamu)
    4, vyjasnil by som si tiež podmienky prevodu licenčných práv skriptu na ktorom kupovaný web beží

    A ešte by sa pár bodov asi našlo.

    Platí, že čím drahší web, tým viac otázok by som kládol. :-)

    No a ešte na záver. Web by som kúpil len taký o ktorom by som určite vedel, že mám na to ho niekde ďalej “posunúť”… teda starať sa oň tak, aby sa z neho stával stále lepší a lepší web.

    Odpovedať
  • rado

    24.09.2007 8:52

    Tibor, aspon povedz kolko si za ten web vysolil… nech mam predstavu.

    Odpovedať
  • tybi-admin

    24.09.2007 9:13

    Niesom… ďakujem za doplnenie. Myslím, že sú to veľmi validné body. I keď istým spôsobom sú zahrnuté v tých mojich, mali by byť vypichnuté tak, ako si to napísal. Dík.

    Rado… 3500 USD – hlavná stránka a 4 podstránky PR6, ostatné PR5 – 40 veľmi kvalitných edu a skoro 40 org backlinks (medzi inými aj od w3.org).

    Odpovedať
  • rado

    24.09.2007 9:17

    celkom slusne… potom daj vediet ci sa ti to oplatilo :)

    Odpovedať
  • depi

    24.09.2007 19:28

    Pekne body, predpokladal som, ze ide o drahsi web, ked si vypisoval aj zmluvu, pri lacnejsich weboch sa da myslim si, ze zaobist aj bez nej.

    Gratulujem a drzim palce, predajom linkov mas investiciu ihned spat :)

    Odpovedať
  • tybi-admin

    24.09.2007 20:38

    Depi… môj názor je, že by si mal zmluvu uzatvoriť vždy. Nechceš predsa, aby potom, čo si zamakal na webe (urobil z neho napríklad nový Google :)), prišiel nejaký šašek a napadol tvoje vlastnícke práva.

    Niet pochýb, že sa investícia určite mnohonásobne vráti… Dík za držanie palcov :).

    Odpovedať
  • Niesom

    25.09.2007 10:52

    Tybi, nedá mi ešte taká malá špekulácia s nádychom bulváru. :-)
    Hodnota webu, pokiaľ viem, sa zvyčajne odvodzuje tak, že sa mesačný príjem webu (zo všetkého) vynásobí 10, alebo 12. Aby sa investícia vrátila cca do roka.
    Správne uvažujem teda, že už dnes máš prísun cez adsense a spätných odkazoch nejakých 350 USD mesačne?
    Ale nemusíš odpovedať. :-)

    Odpovedať
  • tybi-admin

    25.09.2007 11:44

    Niesom, trošku ekonomickej teórie ako reakcia na bulvár… :)

    Hodnota je subjektívna vec a ak myslíš cenu, tú určuje dopyt a ponuka. Neexistuje také pravidlo, aké si tu vyriekol. Pre mňa má ten web oveľa väčšiu hodnotu ako strata 3500 USD a naopak pre predajcu má zisk 3500 USD väčšiu hodnotu ako strata webu, s ktorým nevie ako ďalej.

    K veľkosti zárobku z AdSense sa nevyjadrím, pretože zatiaľ iba testujem. Vypadá to ale tak, že predaj odkazov bude viac výhodný, keďže web nemá až takú návštevnosť. Môže však ponúknuť obrovský link juice.

    Odpovedať
  • mato

    25.09.2007 15:23

    ale pre tu srandu by si mohol napisat co to je za web :) mozes len mne do mailu, dik ;-)

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *