Kupovanie spätných odkazov je jedna z možností linkbuildingu, ktorá sa často využíva v konkurenčných oblastiach SEO. Ide o najľahší, najrýchlejší, ale aj najrizikovejší spôsob, ako získať spätné odkazy. Na čo si dávať pozor?

Pôvodný článok bol napísaný 9.9.2007. Keďže informácie v ňom sú aktuálne aj dnes, uverejňujeme s novým dátumom 1.12.2020 a mierne doplnený.

Potom, čo Google vyhlásil, že bude bojovať proti plateným odkazom, každý očakával, že to SEO expertov a webmasterov aspoň trochu vyplaší a odradí od takýchto nákupov. No nestalo sa tak. Pravdepodobne preto, že je každému jasné, že Google s hocakým vymakaným algoritmom nemá šancu odhaliť všetky platené odkazy.

Google niekoľkokrát priznal, že algoritmicky odhaľuje iba malé percento všetkých predávaných odkazov. Väčšinou získava algoritmom iba informácie o potencionálnych predajcoch, ktorých potom ešte manuálne preveruje. Stránky, ktoré sú takto odhalené a usvedčené z predaja, zjavne neposielajú PageRank a TrustRank ďalej svojím inzerentom.

EDIT 1.12.2020: Toto sa celkom určite zmenilo. Google je už výrazne lepší v rozoznávaní nákupov odkazov pomocou algoritmov.

Čo robiť, aby ste neboli odhalení z kupovania (alebo predaja) odkazov? Ako získať čo najviac? Spísal som 10 dobrých pravidiel:

  1. Najlepšie sú stránky, ktoré si vyhľadáte sami. Pokiaľ použijete služby ako text-link-ads.com, linkadage.com, alebo textlinkbrokers.com, skôr či neskôr budete odhalení. Na týchto miestach totiž predávajú svoje odkazy notorickí predajcovia odkazov.
  2. Najlepšie sú stránky, ktoré normálne nepredávajú odkazy, alebo majú stálych inzerentov. Častá zmena počtu odkazov alebo odkazovaných web stránok môže byť jedným zo signálov pre Google o prítomnosti takejto reklamy.
  3. Najlepšie sú stránky, ktoré sú autority. Keď už do tohto dávate peniaze, tak aspoň nech to niečo poriadne prinesie.
  4. Najlepšie sú stránky, ktoré sú relevantné vášmu obsahu. Návštevníci budú viac zacielení a tým bude aj konverzný pomer vyšší. Vo vyhľadávaní vám relevantné odkazy oveľa viac pomôžu k lepším umiestneniam. A je nižšia pravdepodobnosť odhalenia.
  5. Najlepšie sú stránky, ktoré nemajú označené platené odkazy ako „Paid links“ alebo „Advertisement“. Slovenských verzií „Platené odkazy“ a „Reklama“ by som sa zatiaľ veľmi nebál, ale možno kvôli budúcnosti obchádzajte aj tieto.
  6. Snažte sa vtesnať váš odkaz do hlavného obsahu stránok. Vyvarujte sa typických miest, akým je napríklad pätička.
  7. Pre istotu použite CSS štýly, atribúty, formátovanie stránky, na ktorej inzerujete. Jednak preto, lebo by to mohol byť poznávací znak a jednak aj preto, že na takú reklamu klikne viac používateľov.
  8. Nekupujte odkazy zo stránok s PR9. Týchto stránok je veľmi málo. Dajú sa skontrolovať manuálne po jednom. EDIT 1.12.2020: V roku 2007 sa naozaj dali také odkazy kúpiť. Dnes už irelevantné, pretože toolbar PageRank sa nezverejňuje.
  9. Nekupujte sitewide odkazy (odkazy, na všetkých stránkach webu). Tie sú už aj dnes celkom dobre filtrované.
  10. Kupujte odkazy pre cielenú návštevnosť a nie kvôli PageRanku. Berte prínos k pozíciám vo vyhľadávaní iba ako bonus a buďte pripravení na odhalenie.

EDIT 1.12.2020: Rady uvedené vyššie sú aj po 13 rokoch aktuálne. Pridávam ale ďalšie tipy, ktoré som si časom osvojil:

  • Ak kupujete odkazy, vyhýbajte sa pravidelnosti, sústreďte sa na to, ako to dáva najväčší zmysel používateľovi v tej danej situácii/na tej danej stránke. Žiadne pravidlá typu – 3 odkazy do článku, vždy v prvom odseku, apod.
  • Myslite na to, že z danej stránky/článku nemusí byť odkazovaný vždy len váš web. Môžu tam byť odkazy aj na také weby, ktoré celkom určite spätné odkazy nenakupujú. Ale zase, nemalo by to byť pravidlo.
  • Časové hľadisko a intenzita sú tiež veľmi podstatné. Nenakúpte 10 odkazov v jeden moment, keď ste pred tým získavali tak 2 odkazy mesačne.
  • Kúpené odkazy by mali vyzerať tak prirodzene, že ak si ich pozriem, nerozoznám, či sú platené alebo nie. Ak oklamete mňa, oklamete aj Google.

Musím ale poznamenať, že SEO konzultant, ktorý svoju stratégiu buduje na platených odkazoch, robí chybu. Je tu jeden dobrý dôvod, prečo nekupovať odkazy pre SEO:

  • Zvyšujúca sa pravdepodobnosť odhalenia – Google niekoľkokrát vyhlásil, že riešenie problému kupovania odkazov je jeho primárnym cieľom. Dokonca už aj v súčasnosti ich celkom dobre rozpoznáva.

Google zároveň neustále vyzýva webmástrov, aby udávali platené odkazy do ich spam report-u. Takže ak máte oproti sebe bonzáka, vaše peniaze vyjdú navnivoč. Ja osobne bojujem s konkurenciou inak, ale keby vás niekto vážne štval, alebo vás to zaujíma, prečítajte si tento článok: Matt Cutts – How to report paid links…

Pre tých, ktorí predsa chcú, alebo musia, kupovať odkazy, ešte raz zopakujem poslednú, ale najdôležitejšiu radu: Kupujte odkazy pre návštevnosť a nie pre výhody vo vyhľadávačoch!

Komentáre

  • FAKAM

    09.09.2007 19:35

    Nemam kupovat odkazy s PR9? a to uz preco? ked google preveri tu stranku ako zisti ze je to kupeny odkaz?

    Odpovedať
  • Seo inside

    09.09.2007 20:18

    Hmm mam na predaj 30 stranok s PR 9 (cloaking script) :-) Kupi niekto?

    Odpovedať
  • FAKAM

    09.09.2007 20:31

    pytam sa teba autora clanku tak mi odpovedz

    Odpovedať
  • tybi-admin

    09.09.2007 20:32

    Nerád odpovedám otázkou, ale keď sa pozrieš na túto stránku: http://www.digital-web.com … ako zistíš, že predáva odkazy?

    Odpovedať
  • FAKAM

    09.09.2007 21:34

    nic zistovat nebudem proste vravim ze google nema ziaden priamy dôkaz ze prave ten odkaz je kupeny. takze ten bod prec nema tu co robit

    Odpovedať
  • tybi-admin

    09.09.2007 22:54

    Google nepotrebuje žiadny priamy dôkaz… nie je to sudca, ktorý sa zodpovedá spravodlivosti. Radí si stránky tak, ako sa mu páči a keď niekoho podozrieva z predaja linkov, tak mu proste zoberie právo posielať PageRank. Tým ho nijak nepoškodí, svoje vlastné pozície môže mať rovnaké ako pred tým.

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *