Máte blog a chceli by ste, aby ho ľudia našli cez vyhľadávače? Chcete zvýšiť použiteľnosť vášho blogu? Toto je 10 základných krokov, ktoré by ste mali pri nastavovaní svojho blogu sledovať. Konkrétne nastavenia uvádzam iba pre blogy WordPress, ale podobné nastavenia, pluginy a mod-y majú aj ostatné CMS.

1. Blog by sa nemal nachádzať na úvodnej stránke

Blog by nemal byť umiestnený v koreňovom adresári. To znamená, že by sa nemal nachádzať adrese www.ferdomravec.sk, ale v nejakom podadresári napr. www.ferdomravec.sk/blog/.

Dôvod je ten, že by ste v budúcnosti mohli chcieť k blogu pridať aj nejaké pevné stránky (napr. informačné stránky dopĺňajúce blog), ktoré sa hodia na úvodnú stránku.

A druhý dôvod je, že niektoré weby (napríklad niektoré slovenské katalógy) odkazujú na stránky tak, že pridajú odkaz na úvodnú stránku (www.ferdomravec.sk) a tiež na blogovú časť stránok (www.ferdomravec.sk/blog/), takže získate viac návštevníkov a viac odkazového potenciálu. Na úvodnú stránku, ak nemáte nič iné, môžete zatiaľ pridať jeden veľký odkaz na blog, niečo ako: Môj blog je tu, kliknite!

2. Adresár, v ktorom sa blog nachádza, nazvite jednoducho

Nesnažte sa napratať názov blogu do názvu adresára. Nazvite ho jednoducho – blog. Výsledná adresa blogu musí byť zapamätateľná, čo sa o adrese typu www.ferdomravec.sk/blog-ferda-mravca/ povedať nedá.

3. V URL používajte pomlčky pre oddelenie slov

URL adresa tohto článku je https://gradeta.sk/blog/10-tipov-na-optimalizaciu-blogu. Ako vidíte blog je umiestnený na subdoméne blog.seochat.sk. Potom nasleduje v URL adrese dátum, ktorý je tam z dôvodu, keby som v budúcnosti nazval príspevok takisto, ako niektorý z predošlých. Okrem toho, takto je už z adresy vidieť, kedy bol príspevok vytvorený. Nakoniec sa do URL načíta názov príspevku tak, že sú jednotlivé slová oddelené pomlčkou. Výhoda je v tom, že vyhľadávače takto oveľa jednoduchšie rozoznajú slová v URL adrese, ktorým priradia istú (síce veľmi malú) váhu a pomôže vám to v lepších výsledkoch vyhľadávania.

Pre slovenský wordpress si to nastavíte takto: Prihlásite sa ako AdminNastaveniaTrvalé odkazy – Vo Všeobecných nastaveniach zaznačíte Vlastné, určené nižšie a do kolonky Vlastná štruktúra dáte: /%year%-%monthnum%-%day%/%postname%/ – Uložíte tlačítkom Aktualizovať štruktúru trvalých odkazov – Ak nemáte povolený automatický prístup do .htaccess súbora, tak musíte do neho naviac ručne vložiť tento kód:

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>

4. Názvy kategórií ako kľúčové slová.

Zamyslite sa nad potencionálnymi kľúčovými slovami, ktoré súvisia s vašou stránkou. Pre príklad, ak máte blog o psoch, tak vaše kľúčové slová budú pravdepodobne: pes, psy, súťaže krásy psov, chov psov, psie plemená, apod.
Pri zatrieďovaní svojich príspevkov do kategórií myslite na tieto frázy a snažte sa ich použiť. Samozrejme iba ak popisujú kategóriu!!!
Napríklad, ak máte kategóriu, kde pridávate príspevky o popisoch psích plemien, tak ju nenazvete Popisy našich miláčikov, ale priradíte názov Psie plemená alebo Popis psích plemien.

5. Titulok – najprv názov príspevku, potom názov blogu.

Titulok alebo title hlavnej stránky blogu si zvoľte tak, aby odrážal obsah stránky. Myslite pritom na vaše vybrané kľúčové slová a na užívateľov, ktorých váš titulok musí zaujať. Tým potom bude obsahovať aj potrebné kľúčové slová a bude aj motivovať ľudí, aby na váš odkaz klikali. Udržte dĺžku titulku v rozumných medziach (zhruba 60-65 písmen aj s medzerami).

Titulok stránky príspevku býva väčšinou nastavený ako: “Titulok celého blogu – Kategória príspevku – Nadpis príspevku”
Z pohľadu SEO je oveľa lepší takýto title: “Nadpis príspevku – Titulok celého blogu” a ešte lepší je iba: “Nadpis príspevku”.
Tento spôsob generovania titulku si vo WordPress-e nastavíte po prihlásení ako AdminUpraviťSúboryHlavička stránky – V kóde nájdete časť, ktorá je ohraničená tagmy <title>…</title>, zmažete a nahradíte týmto: <title><?php if (is_home()) bloginfo(‘name’); else wp_title(“”); ?></title>

6. Nadpisy s kľúčovými slovami vystihujúce podstatu obsahu.

Nadpisy príspevkov voľte tak, aby popisovali obsah. To znamená, že ak máte blog o varení a píšete o recepte na koláč, ktorý vám prezradila starká, správny nadpis bude: Babkin recept na koláč alebo iba Recept na koláč, ale rozhodne nie Moja babka povedala….
Viem, zdá sa to byť zrejmé, ale predsa na to niektorí zabúdajú.

7. Prirodzene použite kľúčové slová v texte.

Pokiaľ píšete o nejakej problematike, prirodzene používate kľúčové slová v texte. Občas ale skontrolujte, či nepoužívate veľa zámien a či nie je lepšie veci nazvať pravým menom.
Znovu príklad: Blogujete o autách. Môže sa Vám stať, že sa v texte ani raz nevyskytne slovo auto, pretože používate slová kára, fáro, to, atd. Slová kára a fáro vo vyhľadávači nikto nehľadá, takže občas nezabudnite vložiť aj to auto do textu.

Pozor!!! Hustota kľúčových slov nie je faktor, takže nie aby ste tam pchali to slovo do každej vety. Píšte hlavne pre vašich čitateľov.

8. Pridajte popisky k obrázkom pomocou alt atribútu.

K obrázkom nezabudnite pridať alternatívny text, popisy obrázkov. Jednak tam použijete určité kľúčové slová a jednak sa vaše obrázky objavia na tieto slová vo vyhľadávaní obrázkov Google, ktoré vám tiež môže priniesť veľa návštevníkov.

Pri pridávaní obrázku do WordPress blogu je to kolonka Image Description, kde vyplňte 3-4 – možno až 7 slov popisujúce obrázok a pokiaľ možno obsahujúc nejaké kľúčové slovo/slová.

9. Chráňte sa pred spamovaním v komentároch.

Je niekoľko možností ako sa pred takýmto spamom chrániť. Buďto nastavíte, že každý príspevok musí prejsť vaším schválením (čo je ale dosť pracné). Lepší spôsob je v prípade malého počtu komentárov nastaviť, že iba prvý komentár daného užívateľa musí byť potvrdený. Ostatné potom môže pridávať bez schválenia. Takto si vytvoríte vlastnú komunitu prispievateľov. Vo WordPress-e sa to nastavuje po prihlásení ako Admin v Nastavenia Skôr ako sa komentár zobrazí.
A ak sa chcete zbaviť aj spamu, použite plugin Akismet.

10. Pridajte odkazy na autoritatívne stránky.

Tajným trikom ako zvýšiť svoju reputáciu v očiach vyhľadávačov je pridať na stránky pár odkazov na relevantné stránky autorít. Zvýšite si tým tzv. trustrank.
Napríklad… Ak je váš blog o móde, autoritou vo vašom obore môže byť web stránka populárneho módneho časopisu alebo web stránka módneho návrhára.
Tieto odkazy poslúžia čitateľom a vám pomôžu vo vyhľadávačoch.

Toto je súbor toho, ako pripraviť blog pre jeho propagáciu. V niektorom z ďalších post-ov uvediem 10 trikov ako optimalizovať blog off-page, tzn. ako propagovať blog na iných stránkach.

Komentáre

  • P

    15.08.2007 0:12

    Gut Gut pekne pises :)

    Odpovedať
  • marek

    01.09.2007 23:09

    pekne napisane, akurat ma na zaver zaskocilo “…toho jak pripraviť blog”…snad “…ako pripravit blog”:)))

    Odpovedať
  • tybi-admin

    01.09.2007 23:16

    Marek, díky za pripomienku, chýbala tam aj čiarka :), už je to opravené.

    Žijem v Čechách a som z toho už zmagorený… :)

    Odpovedať
  • valad

    11.09.2007 21:16

    Vyskúšal som tip č. 5, ale znefunkčnilo mi to web – chybová hláška:
    Parse error: syntax error, unexpected T_CONSTANT_ENCAPSED_STRING

    Súbor som pred tým samozrejme zálohoval, takže no problem, ale aj tak bacha na takéto tipy.

    Odpovedať
  • tybi-admin

    12.09.2007 8:45

    Valad, problém bol v tom, že som úvodzovky nedal do wordpressu ako html quot. Takže mi wordpress upravil jednu úvodzovku na slovenskú a jednu na anglickú. Už som to opravil…

    Tentokrát som si to nakopíroval priamo z webu do svojho header file-u a funguje.

    Dík za pripomienku.

    Odpovedať
  • valad

    12.09.2007 15:37

    Medzitým som našiel na oficiálnych stránkach WordPressu takýto kód:

    Použil som ho a funguje.

    Odpovedať
  • valad

    12.09.2007 15:38

    Hups, v komentári sa kód nezobrazil.
    Nájdete ho na tomto linku:
    http://codex.wordpress.org/Template_Tags/wp_title

    Odpovedať
  • tybi-admin

    12.09.2007 19:36

    Valad, to nie je najlepší možný title. Ten, čo uvádzam ja, je lepší.

    Tebou uvedený kód totiž na koniec každého title-u, pridáva názov blogu, čo zmenšuje váhu kľúčových slov obsiahnutých v pôvodnom title-y blogpostu.

    Namiesto: 10 tipov na optimalizáciu blogu
    to spraví: 10 tipov na optimalizáciu blogu – SEO blog – novinky zo sveta vyhľadávačov

    Title je tak zbytočne dlhý.

    Odpovedať
  • valad

    12.09.2007 20:03

    Hm, na tom čosi bude – dal som tam teda ten skrátený ( už funguje :)

    Odpovedať
  • Obrazy

    03.12.2009 13:10

    Hej, pekny clanok. Tato stranka si zasluzi miesto v mojich zalozkach :) Len tak dalej.

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *